Architektura-murator - 2016-07
Autor: Ewa P. Porębska <p>Utworzony w 2008 roku przez zgromadzenie Związku Gmin Karkonoskich Park Kulturowy Kotliny Jeleniogórskiej (Dolina Pałaców i Ogrodów) to obszar ok. 100 km<sup>2</sup>, na którym znajduje się kilkadziesiąt zamków i pałaców, dawnych siedzib arystokracji niemieckiej, polskiej, czeskiej czy austriackiej. Wpisane w rozległe parki krajobrazowe, położone w niedalekiej odległości jeden od drugiego, stanowią unikalny w skali Europy układ urbanistyczny. To miejsce – jeszcze do niedawna zapomniane, a dziś jedno z najciekawszych na turystycznej mapie Polski – prezentujemy w bieżącym numerze „Architektury-murator” jako zachętę do samodzielnego odkrywania.</p> <p><strong>Ewa P. Porębska</strong></p>
Architektura-murator 07/2016

Utworzony w 2008 roku przez zgromadzenie Związku Gmin Karkonoskich Park Kulturowy Kotliny Jeleniogórskiej (Dolina Pałaców i Ogrodów) to obszar ok. 100 km2, na którym znajduje się kilkadziesiąt zamków i pałaców, dawnych siedzib arystokracji niemieckiej, polskiej, czeskiej czy austriackiej. Wpisane w rozległe parki krajobrazowe, położone w niedalekiej odległości jeden od drugiego, stanowią unikalny w skali Europy układ urbanistyczny. To miejsce – jeszcze do niedawna zapomniane, a dziś jedno z najciekawszych na turystycznej mapie Polski – prezentujemy w bieżącym numerze „Architektury-murator” jako zachętę do samodzielnego odkrywania.
Ewa P. Porębska

Spis treści Architektura 07/2016
realizacje

Władze miasta bardzo skrupulatnie przygotowywały inwestycję. Zanim ogłoszono konkurs realizacyjny, zorganizowano studialny, który wytyczył główne kierunki zagospodarowania – pisze Tomasz Żylski.

W trakcie realizacji, która praktycznie odbywała się w lesie, konieczne było wycięcie jedynie kilku istniejących drzew. Obiekty staraliśmy się wkomponować w otoczenie, dlatego zaprojektowaliśmy je na mocno nieregularnym rzucie, a jako materiałów wykończeniowych użyliśmy przede wszystkim drewna cedrowego i murowanego, nieregularnego łupka.

Charakterystycznym elementem krajobrazu Warmii i Mazur są głazy narzutowe. W naszym projekcie kamienie te stały się ważnym, pełniącym różnorodną funkcję składnikiem całego założenia. Wszystkie decyzje podporządkowane były idei jak najmniejszej ingerencji w naturalne ukształtowanie wzgórza oraz wyeksponowania otwarć widokowych na jezioro i panoramę Olsztyna

Niemal wszystkie nowe obiekty zaplanowano w głębi lądu, dzięki czemu blisko dwukrotnie zwiększono powierzchnię plaży, tworząc największą, jaka znajduje się obecnie nad zbiornikiem śródlądowym w Polsce. Budynki ustawiono prostopadle do linii brzegowej, tak aby już z dużej odległości można było dostrzec konkretne kadry na jezioro.

Każdą z marin narysowała inna lokalna pracownia, ale wszystkie już na etapie konkursu ściśle ze sobą współpracowały. Przyniosło to spektakularny efekt. Stosując podobny język, zarówno architektury, rozwiązań krajobrazowych, jak i informacji wizualnej, osiągnięto stylistyczną spójność. Jednocześnie w każdym ze zrealizowanych obszarów czytelny jest silny element autorski, który czyni je miejscami o atrakcyjnej, indywidualnej atmosferze – pisze Krzysztof Mycielski.

Nowe zagospodarowanie nabrzeży jeziora Ukiel daje możliwość rekreacyjnego wykorzystania ich walorów o każdej z czterech pór roku. Biorąc pod uwagę, że w bezpośrednim sąsiedztwie przygotowane zostały tereny inwestycyjne pod infrastrukturę hotelową, należy się spodziewać, że przestrzeń ta stanie się wkrótce faktycznym sercem Olsztyna, zdolnym przyciągnąć nawet więcej mieszkańców i (nowych!) użytkowników niż XIV-wieczne Stare Miasto – pisze Magdalena Wrzesień.

Architektom zależało, by ideę upamiętnienia Polaków ratujących Żydów wyrażała nie tylko ekspozycja, ale i forma budynku. O realizacji muzeum w Markowej autorstwa Nizio Design International pisze Tomasz Michalak.

Choć historia parku sięga lat 30. XX wieku, projektanci nie zdecydowali się na nawiązanie do tradycji i istniejących tu niegdyś obiektów. Zaproponowali całkowicie współczesne podejście do wielofunkcyjnej architektury uzdrowiskowej – pisze Tomasz Michalak.

konteksty

Architektoniczny przewodnik ze zdjęciami Marcina Czechowicza: prezentujemy 10 wybranych założeń pałacowych, dzięki którym Kotlina Jeleniogórska, nazywana też Doliną Pałaców i Ogrodów, wraca na turystyczną mapę Europy.

Marzyliśmy, żeby od strony ul. Książęcej wybudować nowy gmach Muzeum Narodowego. Planowaliśmy, że pomieści cały dział edukacji, łącznie z dużą salą odczytową, salami warsztatowymi, wydzieloną częścią dla dzieci i salami na wystawy czasowe – o współczesnych zadaniach muzeum i o tym, jak zmieniają się dziś oczekiwania publiczności z Agnieszką Morawińską, dyrektor instytucji, rozmawia Tomasz Żylski.

To było największe muzeum powstające w latach 30. W Polsce i w tej części Europy. Budowa bardzo się przeciągała, a w międzyczasie zmieniały się wymagania funkcjonalne, jakie stawiano muzeom. Do dziś opracowujemy kolejne koncepcje rozbudowy. To temat ciągle otwarty. O architekturze i skomplikowanej historii realizacji warszawskiego Muzeum Narodowego mówi Piotr Kibort, kurator prezentowanej tam obecnie wystawy „Marzenie i rzeczywistość. Gmach Muzeum Narodowego w Warszawie”.

polecamy

Architektura stanowi kluczowy element programu ESK 2016. Obchody stanowią okazję do podjęcia szerokiej dyskusji na temat kondycji współczesnej architektury, zasad kształtowania przestrzeni przyjaznej mieszkańcom, a także możliwości partycypacji społecznej w tym procesie. Przedstawiamy najciekawsze wydarzenia architektoniczne planowane w lipcu we Wrocławiu.

Wystawą Frederick Kiesler: Life Visions Muzeum Sztuki Użytkowej w Wiedniu przypomina postać austriackiego artysty, scenografa i architekta, jednego z największych wizjonerów wiedeńskiego modernizmu, od 1926 roku pracującego w Nowym Jorku.

Hasło dziewiątej edycji Gdynia Design Days brzmi Odzyskane i odnosi się do historii Gdyni, która w tym roku obchodzi swoje 90. urodziny.

co się wydarzyło

Głównym tematem tegorocznego wydarzenia były Innowacje w przestrzeni. Uczestnicy rozważali m.in. na czym polega idea smart city, jak miejsce naszej pracy wpływa na jej efektywność i kreatywność, jakie korzyści niesie za sobą dla użytkowników zielona architektura – relacja Aleksandry Czupkiewicz.

Pierwsza polska odsłona wystawy promującej nasz kraj poprzez architekturę miała miejsce w historycznych salach Muzeum Architektury we Wrocławiu.

Jury tegorocznej edycji konkursu doceniło realizacje w 9 kategoriach. Nagrodzono Międzynarodowe Centrum Kongresowe w Katowicach, Muzeum Katyńskie w Warszawie, Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki w Toruniu, Ubiq Business Park w Poznaniu, pawilon Polski na EXPO 2015 w Mediolanie, siedziba firmy Ericpol Software Pool w Łodzi, Silver House w Gdyni, Dom Tetris w Bukownie oraz prezentowane w tym numerze „A-m” zagospodarowanie nabrzeży Ukiel w Olsztynie.

co się projektuje

Pracownia Toprojekt zwyciężyła w konkursie na opracowanie koncepcji urbanistyczno-achitektonicznej dla śródmieścia Koszalina.

Słynną olsztyńską halę czeka przebudowa. Obiekt zostanie zmodernizowany według konkursowego projektu Urban Architect.

W Rudniku Wielkim powstanie hotel dla zwierząt według projektu pracowni DD Architekci.

Konkurs na projekt rozbudowy urzędu miasta w Gorzowie Wielkopolskim wygrała Architektoniczna Pracownia Autorska Jerzego Gurawskiego ARPA.

Za projekt zespołu ze 133-metrową dominantą, który powstanie w pobliżu Spodka odpowiada pracownia medusa group.

Na skraju parku Ujazdowskiego, tuż obok ambasady Francji, powstanie nowa siedziba Desy Unicum. Projekt opracował Paweł Graliński z biura Arch Magic.

czytelnia

Książka krakowskiego historyka sztuki Andrzeja Szczerskiego – w znacznej mierze powstała z wcześniej głoszonych i publikowanych tekstów – jest zręcznym podsumowaniem jego autorskiej wizji wynikających z siebie elementów. Umiejętnie malując najpierw tło, a potem zbliżając oko ku detalowi, zaskakuje świeżym spojrzeniem na fakty rzekomo znane – recenzja Hanny Faryny-Paszkiewicz.

Od 2013 roku ukazują się w Krakowie kolejne tomy architektonicznych przewodników, pod wspólnym tytułem Szlakami dziedzictwa, które Małgorzata Włodarczyk redaguje, opatruje tekstami i zdjęciami. Dobór obiektów powierzono fachowemu gronu krakowskich architektów i historyków sztuki – osób związanych z dziedzictwem kulturowym, jego ochroną, które utworzyły Komisję Architektury Modernistycznej – recenzja Grzegorza Stiasnego.

Krystynie Styrnie-Bartkowicz udało się zebrać i uporządkować imponującą ilość projektów, opisów autorskich, fenomenalnych szkiców oraz wywiadów z architektem i wypowiedzi innych o jego twórczości. Wyłania się z nich obraz architekta łączącego w swych dziełach oprócz niezwykłej architektonicznej sprawności, wrażliwość i świadomość – recenzja Dariusza Hermana.

Przemiany wyprzedzają nasze przygotowanie na ich absorpcję. Zmuszają nas do zajęcia stanowiska i nierzadko do redefinicji własnego „ja”. Naukowcem, który ponad ćwierć wieku temu zajął się procesem powstawania nowych mechanizmów budowania tożsamości jest Anthony Giddens. Ten znakomity brytyjski socjolog dostrzegł i zanalizował jak nowoczesność radykalnie przekształca charakter życia codziennego i zmienia najbardziej osobiste doświadczenia człowieka. Każdy rok z minionego ćwierćwiecza potwierdza autentyczność problemu i trafność analizy – recenzja Dariusza Hermana.

Zamieszczona w książce reprodukcja z manifestem Fangora i Zamecznika z 1960 roku rzuca wiele światła nie tylko na rozdział twórczości związanej ze Studium przestrzeni, ale również na jego pulsujące energią prace z okresu tzw. Pozytywnej Przestrzeni Iluzyjnej. To obrazy z tego cyklu zawisły w roku 1970 na indywidualnej wystawie w Muzeum Guggenheima w Nowym Jorku – recenzja Dariusza Hermana.

Człowiek istota społeczna to podręcznik napisany przez Elliota Aronsona – ojca psychologii społecznej – z myślą o studentach nauk społecznych. To, co mnie najbardziej zafascynowało w tej książce, to opisy wielu eksperymentów dotyczących takich zjawisk jak: manipulacja, propaganda, wojna, agresja, alienacja, niesprawiedliwość, uprzedzenia i wszystkich ważnych problemów dręczących współczesne społeczeństwo – recenzja Dariusza Hermana.

wnętrza

Kompleksowy ośrodek rehabilitacyjny dla dzieci jest jednym z najnowocześniejszych placówek tego typu w Europie. Głównym motywem aranżacji wnętrz są liczne odniesienia do rodzimej fauny i flory – pisze Dominika Olszyna.

technika

Projekt powstał w wyniku konkursu zorganizowanego przez władze Nowego Jorku, który na celu miał opracowania nowych metod realizacji taniej zabudowy mieszkaniowej dla rodzin o przeciętnych dochodach. Obiekt powstał z kompletnie wyposażonych, prefabrykowanych segmentów o zróżnicowanej typologii. Wysokość kondygnacji wynosi około 289 cm, a powierzchnia mieszkań waha się od 25 do 33 m2 - o realizacji nARCHITECTS pisze Maciej Lewandowski.

warsztat

Charakterystyczny kształt budynku wynika z narzuconych ograniczeń. Te najważniejsze to budowa na styku z hotelem Sheraton, zachowanie maksymalnej wysokości 68 m oraz wymóg, by obiekt nie przesłaniał zabytkowej drukarni Concordia – o pierwszej polskiej realizacji holenderskiego biura MVRDV piszą Paweł Natkaniec i Karol Olechnicki.

kolumny studenckie

Jak co roku wystawie towarzyszył konkurs na najlepszą pracę dyplomową zorganizowany przez Wydział Budownictwa i Architektury PL oraz Oddział SARP w Lublinie. Autorzy mieli okazję zaprezentować projekty przed publicznością oraz jury – relacja Katarzyny Dudek.

Konkurs miał charakter zamknięty i przeznaczony był dla studentów drugiego semestru studiów inżynierskich WA PW. Uczestnicy mieli za zadanie zaaranżować przestrzeń wokół kina Iluzjon, spełniającą między innymi funkcję informacyjną (repertuar i historia miejsca) i rekreacyjną. Pracowali w dwuosobowych zespołach w ramach zajęć z kursu Projektowanie wstępne.

zawód architekt

Wszystkie zamówienia mamy z przetargów. Traktujemy to jak pracę u podstaw, modernizujemy kraj – o rozczarowaniu formułą konkursów architektonicznych, prowadzeniu konsultacji w małych miejscowościach i konieczności zawierania nieustannych kompromisów z Rafałem Sieraczyńskim z pracowni Rysy rozmawia Maja Mozga-Górecka.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum