Miejsce tworzenia zmiennych idei – o projekcie Muzeum nad Wisłą Adolf Krischanitz
![Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie](https://cdn.galleries.smcloud.net/t/galleries/gf-xnhy-qyoV-Cd6G_muzeum-sztuki-nowoczesnej-w-warszawie-664x442.jpeg)
Sala została zbudowana z prefabrykowanych elementów drewnianych, dalekich od uwodzicielskiej afektacji formalnej: skrzynka na wydarzenia w środku, a płótno dla artystycznych znaków na zewnątrz; przyciągająca uwagę nie jako architektura, ale jako wydarzenie; nie jako rzeźba, a raczej miejsce tworzenia zmiennych idei – pisze Adolf Krischanitz.
Strategia była taka: nie mamy szans, więc zróbmy to! Budżet wydawał się niemal absurdalny i nic by się nie udało bez sponsorów, jak wkrótce sami odkryliśmy. Pewnego dnia odwiedziły mnie dwie młode damy, Coco Kühn i Constanze Kleiner [artystka i kuratorka, inicjatorki budowy pawilonu w Berlinie – przyp. red.], a usłyszawszy o Kunsthalle w Wiedniu, poprosiły o wskazówki, jak tanio zbudować dobrej jakości salę wystawową. W czasopiśmie „Monopol” właśnie ogłoszono konkurs na taki obiekt na Schlossplatz w Berlinie. Jednak na realizację interesujących propozycji zgłoszonych przez wybitnych niemieckich architektów nie sposób było znaleźć środki.