Muzeum Warszawy

2015-03-19 19:57 Tekst: Tomasz Żylski
Muzeum Warszawy
Autor: archiwum serwisu Ingerencje architektów ograniczają się do oczyszczenia wnętrz ze zbędnych elementów i wprowadzenia prostych form, dzięki którym znaczenia nabierają prezentowane eksponaty; il. dzięki uprzejmości pracowni

Muzeum Warszawy rozstrzygnęło ostatnio dwa ważne konkursy dotyczące przebudowy głównej siedziby przy Rynku Starego Miasta. Nowa aranżacja sal wystawowych powstanie według projektu PL Studio (Zuzanna Bujacz, Agnieszka Łańko i Patryk Żurawski), a dziedzińca – według koncepcji pracowni ARÉ Stiasny & Wacławek.

Dwuetapowy konkurs na koncepcję wystawy głównej rozstrzygnięto w styczniu. Jego celem było opracowanie nowej aranżacji przestrzeni ekspozycyjnych zajmujących wnętrza 11 kamienic stojących przy staromiejskim Rynku. Jury pod przewodnictwem Macieja Miłobędzkiego główną nagrodę przyznało pracy PL Studio, zwracając uwagę na czytelność zawartego w niej przekazu.

Istotą koncepcji jest skupienie się na eksponacie. Wnętrza miały być jedynie tłem dla prezentowanych przedmiotów, dlatego staraliśmy się w jak największym stopniu oczyścić je z elementów rozpraszających uwagę. Minimalistyczne podejście do projektowania wystawy w dobie panującej wielorodności może budzić wątpliwości, jednak jesteśmy przekonani, że w takiej przestrzeni jej odbiór stanie się czysty, wyraźny, niczym niezakłócony – tłumaczą architekci.

Przestrzenie muzealne zostaną też dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych – zarówno niewidomych, jak i poruszających się na wózkach.

Przedmiotem kolejnego konkursu, tym razem zorganizowanego we współpracy ze stołecznym SARP-em, było przekrycie muzealnego dziedzińca. Przestrzeń ta po modernizacji ma pełnić funkcję foyer i umożliwiać organizację koncertów, wystaw czy konferencji. Zwyciężyła koncepcja pracowni ARÉ, która proponuje konstrukcję wspierającą się na dwóch stalowych kolumnach. Przekrycie tworzą cztery dwuspadowe dachy szklane o niewielkim nachyleniu połaci. W celu ograniczenia nasłonecznienia, w centralnej części tafle miałyby być przyciemnione poprzez instalację ogniw fotowoltaicznych. Od wewnątrz architekci umieścili ażurowe, szklane dyfuzory, rozpraszające światło na zasadzie soczewki Fresnela.

ROZPOCZĘCIE REALIZACJI: 2016

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum