Katedra ormiańska we Lwowie i jej twórcy
Za sprawą krakowskich konserwatorów i Międzynarodowego Centrum Kultury możemy odkryć i docenić zapomniany zabytek należący do trzech kultur – ormiańskiej, ukraińskiej i polskiej. XIV-wieczna świątynia, zmodernizowana na początku XX wieku przez Franciszka Mączyńskiego we współpracy z Józefem Mehofferem i Janem Henrykiem Rosenem, przechodzi obecnie wieloetapową konserwację finansowaną ze środków polskiego ministerstwa kultury. We wrocławskim Muzeum Architektury możemy oglądać kolejną odsłonę ekspozycji poświęconej temu przedsięwzięciu.
Do 4 września w Muzeum Architektury we Wrocławiu można oglądać wystawę podsumowującą efekt prac konserwatorskich prowadzonych w katedrze ormiańskiej we Lwowie, wyjątkowym zabytku z XIV wieku, który na początku wieku XX został zmodernizowany i udekorowany przez polskich twórców – architekta Franciszka Mączyńskiego oraz malarzy Józefa Mehoffera i Jana Henryka Rosena.
Z inicjatywy Józefa Teodorowicza, arcybiskupa lwowskiego kościoła ormiańskiego, w latach 1902-1938 katedrę poddano przebudowie i stylistycznej „rearmenizacji”. Wnętrze wypełniły mozaiki Józefa Mehoffera i niezwykłe polichromie Jana Henryka Rosena z lat 20., przywodzące na myśl dzieła Gustava Klimta i równocześnie malarstwo bizantyjskie. Katedra szczęśliwie przetrwała wojnę, potem długo służyła jako muzealny magazyn, a od 2003 roku należy do lwowskiej gminy Ormiańskiego Kościoła Apostolskiego. W 2008 roku Stowarzyszenie Absolwentów Akademii Dziedzictwa (studiów podyplomowych powołanych w 2001 roku przez Międzynarodowe Centrum Kultury i Uniwersytet Ekonomiczny w Krakowie) rozpoczęło konserwację świątyni finansowaną ze środków polskiego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego.