Perfekcja dźwięku – o projekcie NFM we Wrocławiu Dariusz Gryta

2015-09-26 2:10 Tekst: Dariusz Gryta
NFM
Autor: archiwum serwisu Sala czarna o powierzchni 230 m2 usytuowana na poziomie -3. Dzięki mobilnym elementom widowni może liczyć od 100 do 200 miejsc. W niej odbywają się koncerty jazzowe, muzyki współczesnej, rozrywkowej i tzw. muzyki świata. Wszystkie trzy sale kameralne zostały zaprojektowane jako uniwersalne, z płaskimi podłogami. Fot. Juliusz Sokołowski

Pustka powietrzna wokół głównej konstrukcji każdej z sal, oddylatowanej całkowicie poprzez komory akustyczne od stref komunikacji, zapewnia absolutną izolację na dźwięki dochodzące z zewnątrz. Te żelbetowe skrzynie oparte są na indywidualnie projektowanych wibroizolatorach z naturalnego kauczuku, czyli specjalnych przekładkach, które zapewniają niemal absolutną izolację wnętrz od wpływu drgań występujących w budynku, a także tych, które budynek przenosi z zewnątrz, z przestrzeni miasta – pisze Dariusz Gryta, architekt prowadzący realizację obiektu.

Konstrukcję głównej sali koncertowej i dwóch sal kameralnych wykonano w oparciu o zasadę „box in box” – sale o ciężkiej konstrukcji żelbetowej stanowią zamknięte kubatury umieszczone wewnątrz kolejnych „żelbetowych pudeł”. Pustka powietrzna wokół głównej konstrukcji każdej z sal, oddylatowanej całkowicie poprzez komory akustyczne od stref komunikacji, zapewnia absolutną izolację na dźwięki dochodzące z zewnątrz. Te żelbetowe skrzynie oparte są na indywidualnie projektowanych wibroizolatorach z naturalnego kauczuku, czyli specjalnych przekładkach, które zapewniają niemal absolutną izolację wnętrz od wpływu drgań występujących w budynku, a także tych, które budynek przenosi z zewnątrz, z przestrzeni miasta. Przestrzenie sal zostały zaprojektowane i wykonane ze szczególną dbałością o wysoką jakość widowisk realizowanych na żywo. Wśród najważniejszych rozwiązań należy wymienić system canopy – składający się z szeregu ciężkich, ruchomych reflektorów akustycznych umieszczonych przede wszystkim nad sceną, ale obejmujących również znaczną część widowni. Położenie każdego elementu jest regulowane niezależnie.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum