Krajobraz to potężne medium
Architektura krajobrazu zaczyna być postrzegana jako profesja, która wyjątkowo dobrze sprawdza się przy rozwiązywaniu współczesnych problemów – zmian klimatu, zdrowia czy dostępu do przestrzeni publicznych. Dziś klienci najpierw zatrudniają naszą firmę, a dopiero potem my, po zbadaniu miejsca, pomagamy im wynająć architekta – z Thomasem Woltzem, cenionym amerykańskim projektantem krajobrazu, szefem biura Nelson Byrd Woltz, rozmawia Maja Mozga-Górecka
Projekt Hudson Yards, realizowany według masterplanu biura KPF w zachodniej części Manhattanu, nad rzeką Hudson, przewiduje budowę wieżowców – biur, mieszkań, sklepów – na platformie ze stali i betonu o grubości 2 m i wadze 37 tys. ton. Osłoni ona znajdujące się pod spodem tory kolejowe. Gdzie tam będzie ziemia nadająca się do sadzenia roślin?
Tylko staranny projekt może w takim miejscu zapewnić wystarczającą ilość gleby. W Hudson Yards na 11 ha planowanych jest 9 wieżowców o różnych funkcjach oraz kilka innych ciekawych konstrukcji, między innymi olbrzymia rzeźba Thomasa Heatherwicka, a także wysoki na 30 m budynek Culture Shed, który podczas brzydkiej pogody będzie wyjeżdżał na kołach i osłaniał piazzę przed deszczem czy śniegiem. Umożliwi on zamykanie placu podczas organizowanych na nim wydarzeń takich, jak koncert symfoniczny czy pokaz mody.
Na czym polega pana rola jako architekta krajobrazu w tym bardzo miejskim przedsięwzięciu?
Zadaniem mojej firmy jest stworzenie całego otoczenia – krajobrazów ulic, na które składają się chodniki, drzewa, wejścia do budynków, fontanny, ławki, kawiarnie, oświetlenie. Odpowiadamy za wszystko, co znajduje się na zewnątrz wieżowców. Współpracujemy oczywiście z bardzo dużym zespołem specjalistów. To, co zazwyczaj mamy w glebie, musi także być umieszczone w tej konstrukcji: woda pitna, system irygacji, kanały ściekowe, potężny system umożliwiający roślinom oddychanie, czyli tunele wentylacyjne. To wysoce złożony system zlokalizowany nad 28 torami kolejowymi, które muszą być czynne przez cały czas trwania budowy.