Węzeł przesiadkowy w Solcu Kujawskim
Nowy obiekt, zlokalizowany w samym centrum rozdzielonego torami Solca Kujawskiego, jest nie tylko funkcjonalną platformą przesiadkową, ale także architektoniczną wizytówką miasta i atrakcyjnym miejscem spotkań mieszkańców – o realizacji biura Rysy Architekci pisze Cezary Lisowski.
Solec Kujawski to niewielka, licząca ok. 16 tys. mieszkańców miejscowość w powiecie bydgoskim, mniej więcej w połowie drogi między Toruniem a Bydgoszczą. Choć w powszechnej świadomości funkcjonuje często jako miasto „na trasie”, dla lokalnych władz nie był to nigdy powód do wstydu. Przeciwnie – starały się wykorzystać położenie do odegrania ważnej roli w systemie komunikacyjnym regionu. W ramach programu BiT City, realizowanego m.in. przez Samorząd Województwa Kujawsko–Pomorskiego, PKP S.A. oraz władze Bydgoszczy, Torunia i Solca, od 2009 roku powstaje sieć szybkiej kolei miejskiej łączącej główne ośrodki na terenie aglomeracji. Dzięki temu przedsięwzięciu w samym Solcu ukończono w ostatnim czasie dwie ważne inwestycje: tunel drogowy pod przecinającą miasto linią kolejową oraz nowy dworzec integrujący transport kolejowy, autobusowy i samochodowy. Przetarg na projekt tego węzła komunikacyjnego w 2015 roku wygrała pracownia Rysy Architekci, mająca już na koncie realizacje dla PKP, w tym rozbudowę i modernizację zabytkowego dworca w Przemyślu oraz przebudowę przystanków Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Zaproponowała prostą, zdecydowanie nowoczesną bryłę, będącą nie tylko funkcjonalną platformą przesiadkową, ale także architektoniczną wizytówką Solca.