Photorealism in the Digital Age

2017-03-22 19:24 Tekst: Marek Janiak
Photorealism in the Digital Age
Autor: archiwum serwisu

Fotorealizm malarski, któremu poświęcony jest ten album, wynosi fotograficzny ogląd rzeczywistości do poziomu kultu. Czyni wartość z samego faktu kopiowania rzeczywistości „taką, jaką ona jest”. Dla ludzi wychowanych w kulcie tworzenia autorskiego, subiektywnego spojrzenia, często trudne jest do zaakceptowania „kopiowanie bez interpretacji”. Hiperrealiści widzą rzeczywistość przez aparat fotograficzny – zimny i obojętny, przerażająco obiektywny. Cóż za pokora wobec otaczającego nas świata. Jakże obca architektom i urbanistom – recenzja Marka Janiaka.

Photorealism... to album poświęcony najbardziej niezwykłemu kierunkowi malarstwa ery nowożytnej: hiperrealizmowi, od jego początków – lat 60. XX wieku do dziś. To także najpełniejsza antologia tego nurtu, jaką znam – pięknie wydana, w dużym formacie. Znajdziemy tu wszystkich znaczących jego przedstawicieli: Chucka Closeʼa, Richarda Estersa, Dona Eddyʼego, Simona Hennesseya. Hiperrealizm, posługujący się postrzeganiem rzeczywistości w fotograficznym ułamkowo- sekundowym czasie, rozszerza naszą zdolność oglądania świata podobnie jak fotografia. To ona powoduje, że widzimy rzeczywistość w jej niesłychanej liczbie elementów, ostrą na wszystkich planach, w ujęciach z niezwykłych wysokości, odległości albo w dużym przybliżeniu, czasem mikroskopowym.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum