O projekcie akustyki głównej sali – Raf Orlowski

2015-02-19 19:48 Tekst: Raf Orlowski
Centrum Kongresowe ICE w Krakowie
Autor: archiwum serwisu Sala audytoryjno-koncertowa w Centrum Kongresowym w Krakowie, fot. Bartosz Makowski

Powierzchnie ścian i sufitu ukształtowano łagodnie krzywoliniowo, przez co dźwięk odbijany jest w kierunku widowni i ulega odpowiedniemu rozproszeniu. Dodatkowo, aby muzycy mogli słyszeć siebie i siebie nawzajem, nad sceną zamontowano specjalny zestaw elementów odbijających dźwięk, a ponieważ sala wykorzystywana będzie też do funkcji konferencyjnych, wzdłuż ścian rozmieszczono zasłony akustyczne, które ograniczają pogłos i sprawiają, że również mówca będzie wyraźnie słyszalny – pisze projektant akustyki ICE Kraków Raf Orlowski.

Sercem krakowskiego centrum kongresowego jest główne audytorium, które spełniać ma rolę zarówno sali koncertowej, jak i wielofunkcyjnej przestrzeni konferencyjnej. Na etapie konkursu zaproponowaliśmy salę typu vineyard, z widownią podzieloną na tarasy, których ściany stanowią ważną powierzchnię odbijającą dźwięk. Przy czym scena znajdowała się na końcu audytorium.

Ta koncepcja nie uległa zasadniczej zmianie, ale w procesie projektowym została dopracowana, najpierw za pomocą modelowania komputerowego, następnie zaś makiety wykonanej w skali 1:20, dzięki czemu można było dokładnie odtworzyć sposób rozchodzenia się dźwięku.

Wiele uwagi poświęcono też szczegółom wykończenia wnętrz, między innymi wyborowi foteli (producenci musieli przeprowadzić różnorodne testy w laboratorium akustycznym, w tym pomiary z siedzącymi w nich ludźmi).

Z kolei powierzchnie ścian i sufitu ukształtowano łagodnie krzywoliniowo, przez co dźwięk odbijany jest w kierunku widowni i ulega odpowiedniemu rozproszeniu. Dodatkowo, aby muzycy mogli słyszeć siebie i siebie nawzajem, nad sceną zamontowano specjalny zestaw elementów odbijających dźwięk, a ponieważ sala wykorzystywana będzie też do funkcji konferencyjnych, wzdłuż ścian rozmieszczono zasłony akustyczne, które ograniczają pogłos i sprawiają, że również mówca będzie wyraźnie słyszalny.

Aby dopilnować realizacji założonych parametrów, co miesiąc odwiedzałem plac budowy. W efekcie tych starań powstała przestrzeń, w której słuchacz będzie miał poczucie, że dźwięk otacza go całkowicie; przestrzeń o akustyce, jaką mają najlepsze sale koncertowe na świecie.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum