Nowy dworzec Łódź Fabryczna
Najbardziej charakterystycznym elementem nowego budynku będą przeszklone przekrycia w formie falującej paraboli, większość funkcji nowego dworca rozplanowano bowiem pod ziemią. Żelbetowa konstrukcja stacji uwzględnia możliwość posadowienia na niej czterech 12-piętrowych wysokościowców – o budowie dworca Łódź Fabryczna, który powstaje w ramach realizacji tzw. Nowego Centrum Łodzi, piszą Magdalena Federowicz-Boule, Mariusz Szefer i Anna Tomaszewska.
Historia
Do drugiej połowy XIX wieku towary z Łodzi transportowano konno do najbliższej stacji kolejowej w Rokicinach oddalonej o 30 km. Doprowadzenie linii kolejowej do miasta i budowa dworca była więc priorytetem przede wszystkim dla łódzkich przemysłowców. Ich wysiłki trwały kilka lat, należało bowiem nie tylko pogodzić interesy wielu stron, ale też przekonać niechętnych inwestycji decydentów imperium rosyjskiego. 30 lipca 1865 roku car Aleksander II oficjalnie zgodził się na realizację połączenia i jeszcze tego samego roku udało się ułożyć tory i uruchomić przewóz towarów. Trzy lata później oddano do użytku neorenesansowy budynek dworca projektu warszawskiego architekta Adolfa Schimmelpfenniga. Obiekt mimo napraw i przeróbek doczekał roku 2012, kiedy to po dyskusjach i sporach został zamknięty, a później rozebrany.