Projektowanie w Helsinkach
Hasło tegorocznej edycji festiwalu projektowania w Helsinkach, Lepiej, można było odczytywać jako obietnicę dla odwiedzających, jak i podwyższenie poprzeczki dla uczestników i organizatorów. W 2016 roku świat jest pełen rzeczy. Projektant stoi przed poważnym moralnym dylematem: co upoważnia nas, by projektować więcej? Każda nowość musi być lepsza niż wszystko, co zrobiliśmy do tej pory – deklarował Kari Korkman, dyrektor tygodnia dizajnu. Wspomniany nadmiar wpływa na zmieniającą się rolę projektowania, które już dawno nie ogranicza się do tworzenia pięknych i użytecznych przedmiotów na każdą kieszeń. Dziś dizajn przechodzi do skali makro, stając się sposobem systemowego rozwiązywania problemów – relacja Agnieszki Skolimowskiej.
W dziedzinie dizajnu Helsinki mają nie tylko duże ambicje, ale i znaczące sukcesy. W 2012 roku miasto nosiło tytuł Światowej Stolicy Dizajnu, a od 2014 roku należy do sieci Kreatywnych Miast UNESCO. Od 12 lat organizuje też swój festiwal poświęcony projektowaniu. Hasło tegorocznej edycji brzmiało zobowiązująco – tytuł Lepiej można odczytywać jako obietnicę dla odwiedzających, jak i podwyższenie poprzeczki dla uczestników i organizatorów. W 2016 roku świat jest pełen rzeczy. Projektant stoi przed poważnym moralnym dylematem: co upoważnia nas, by projektować więcej? Każda nowość musi być lepsza niż wszystko, co zrobiliśmy do tej pory – deklarował Kari Korkman, dyrektor tygodnia dizajnu. Wspomniany nadmiar wpływa na zmieniającą się rolę projektowania, które już dawno nie ogranicza się do tworzenia pięknych i użytecznych przedmiotów na każdą kieszeń. Dziś dizajn przechodzi do skali makro, stając się sposobem systemowego rozwiązywania problemów. A dowodem na to jest utworzenie w Helsinkach stanowiska miejskiego projektanta (Chief Design Officer), którym od września jest Anne Stenros.