Koleją z Gdańska na Kaszuby – Tomasz Żylski

2016-11-30 11:52 Tekst: Tomasz Żylski
O historii PKM
Autor: archiwum serwisu Wyróżnienie I stopnia w konkursie na opracowanie ideowej koncepcji architektonicznej planowanych przystanków Pomorskiej Kolei Metropolitalnej; autorzy: Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego; il. dzięki uprzejmości pracowni

Nową linię na 8,5-kilometrowym odcinku poprowadzono po trasie zniszczonej w czasie wojny Kolei Kokoszkowskiej. W ramach inwestycji zbudowano siedemnaście wiaduktów kolejowych, pięć drogowych oraz cztery kładki dla pieszych, przy czym realizacja zajęła władzom samorządowym zaledwie dwa lata.

O planach budowy nowego połączenia kolejowego między Trójmiastem a Kaszubami mówiło się od dawna. Przed II wojną światową istniała co prawda popularna linia z Gdańska Wrzeszcza do miejscowości Stara Piła w dzisiejszym powiecie kartuskim, ale wiadukty i mosty przez które wiodła zostały zniszczone w czasie ofensywy radzieckiej w 1945 roku. Nowe polskie władze nie zdecydowały się na jej odbudowę, a część zachowanej infrastruktury wykorzystały przy rekonstrukcji szlaku Lębork –Maszewo.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum