Szkoła / Baranów
Obiekt przyczynia się do kształtowania poczucia ładu przestrzennego, budowania tożsamości miejsca, postaw proekologicznych i społecznych – o realizacji pracowni New Architekci pisze Magdalena Wąsowicz [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].
Kompleks oświatowo-sportowy w Baranowie składa się z budynku szkoły podstawowej, sali sportowej, dwuoddziałowego przedszkola i zaplecza żywieniowego. Projekt wykonany został w pracowni New Architekci ze Szczecina. Zespół stanowi udaną realizację założeń projektowych, w których szkoła to nie tylko budynek użyteczności publicznej, ale również narzędzie pedagogiczne. Obiekt przyczynia się do kształtowania poczucia ładu przestrzennego, tożsamości miejsca, postaw proekologicznych i społecznych. Architekci stworzyli tu jednocześnie miejsce integracji dla społeczności lokalnej niezależnie od wieku. Plac główny przed budynkiem i reprezentacyjny hol części dydaktycznej są dostosowane do organizacji wydarzeń kulturalnych i mogą stanowić centrum życia społecznego tej wsi. Sale sportowa i do zajęć fitness są ogólnodostępne i odgrywają ważną rolę jako miejsca rekreacji w Baranowie.
Obiekt powstał w strefie ochrony konserwatorskiej, uwarunkowania lokalne stanowiły zatem punkt wyjścia do poszukiwania formy budynku. Projektanci zaproponowali zabudowę o niewielkiej wysokości, zwartej bryle i stromym dachu, a także zastosowali naturalne materiały charakterystyczne dla historycznej zabudowy Baranowa. Ponieważ ich celem było stworzenie zrównoważonej bryły w przyjaznej dla dzieci skali, dostosowali salę sportową do wysokości pozostałych skrzydeł.
Czytaj też: Szkoła dobrze zaprojektowana! Nowe standardy architektoniczne dla szkół |
W koncepcji budynku szacunek dla tradycji połączony został z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi. Architekci zaprojektowali instalację fotowoltaiczną, wentylację mechaniczną, energooszczędną instalację elektryczną LED i system odzyskiwania wody opadowej. Zastosowali energooszczędne materiały budowlane i wydajną izolację termiczną przegród. Budynek o zwartej, a zatem energooszczędnej bryle usytuowany jest na działce w sposób charakterystyczny dla obiektów niskoenergetycznych. Pomieszczenia i przestrzenie komunikacyjne oświetlone są światłem naturalnym przez okna panoramiczne oraz świetliki. Dostęp światła i tym samym przeciwdziałanie przegrzaniu pomieszczeń regulowane jest przez ruchome, pionowe żaluzje elewacyjne. Proekologiczne rozwiązania pozwalają na oszczędną eksploatację kompleksu, ale także stanowią dla uczniów wzór, jak należy dbać o środowisko.
Centralnym elementem założenia jest plac wielofunkcyjny. Może on stanowić miejsce zgromadzeń, mały amfiteatr, poczekalnię zewnętrzną dla rodziców i teren rekreacyjny. Plac został otwarty na ulicę Orlika. Z trzech stron zamykają go skrzydła budynku: strefa przedszkolna i dydaktyczna (klasy 1-3 i 4-8) oraz strefa sportowa. W pobliżu znajduje się przystanek busa szkolnego, dzięki czemu uczniowie samodzielnie i bezpiecznie pokonują drogę do szkoły.
Czytaj też: Współczesna szkoła modelowa: rozmowa z Natalią Paszkowską|
Z placem połączony jest główny hol części edukacyjnej. Wygodę użytkowania i intuicyjność odnalezienia głównego wejścia do budynku osiągnięto dzięki zastosowaniu przestrzennego podcienia. Hol ma funkcję reprezentacyjną, stanowi główną drogę komunikacji, ale może również pełnić rolę dodatkowej sali edukacyjno-rekreacyjnej, auli czy minisali teatralnej. Łączy się on z ciągiem komunikacyjnym otaczającym atrium, który prowadzi do bloków edukacyjnych. Od południa otwarty jest na przestronną salę jadalni. Ta z kolei połączona jest ze strefą kuchenną, będącą zapleczem żywieniowym dla szkoły i przedszkola. Aranżacja wnętrz charakteryzuje się czytelną, atrakcyjną graficznie identyfikacją wizualną oraz minimalizmem inspirowanym wzorcami skandynawskimi.
Sercem części dydaktycznej jest atrium. Ogród znajduje się w centrum strefy sal lekcyjnych. Stanowi on uzupełnienie funkcji dydaktycznej i jest głównym miejscem interakcji społeczności szkolnej. Wewnątrz zaprojektowano zieleń widoczną z przytulnych nisz w korytarzach. Bloki edukacyjne mieszczą sale lekcyjne, zespół sanitarny i otwarte szatnie. W salach klas 1-3 zaprojektowano system akustycznych kurtynowych ścian przesuwnych. Pozwalają one na dostosowanie układu pomieszczeń do realizacji różnorodnych zadań edukacyjnych.
Budynek kompleksu podąża za najnowocześniejszymi, światowymi wzorcami obiektów edukacyjnych. I choć jego realizacja ukończona została niedawno, już stał się jednym z charakterystycznych punktów Baranowa, wizytówką tej miejscowości i powiatu kępińskiego.
Czytaj też: Nauka i zabawa. O szkole przy Zaruby w Warszawie: Sonia Prószyńska |