Szkoła / Baranów

2022-01-25 18:39 Tekst: Magdalena Wąsowicz, zdjęcia: Maciej Lulko
Szkoła w Baranowie
Autor: Maciej Lulko 2 | Widok kompleksu oświatowo–sportowego z lotu ptaka. Zespół zabudowy jest zorganizowany wokół wewnętrznego atrium z zielenią

Obiekt przyczynia się do kształtowania poczucia ładu przestrzennego, budowania tożsamości miejsca, postaw proekologicznych i społecznych – o realizacji pracowni New Architekci pisze Magdalena Wąsowicz [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Kompleks oświatowo-sportowy w Baranowie składa się z budynku szkoły podstawowej, sali sportowej, dwuoddziałowego przedszkola i zaplecza żywieniowego. Projekt wykonany został w pracowni New Architekci ze Szczecina. Zespół stanowi udaną realizację założeń projektowych, w których szkoła to nie tylko budynek użyteczności publicznej, ale również narzędzie pedagogiczne. Obiekt przyczynia się do kształtowania poczucia ładu przestrzennego, tożsamości miejsca, postaw proekologicznych i społecznych. Architekci stworzyli tu jednocześnie miejsce integracji dla społeczności lokalnej niezależnie od wieku. Plac główny przed budynkiem i reprezentacyjny hol części dydaktycznej są dostosowane do organizacji wydarzeń kulturalnych i mogą stanowić centrum życia społecznego tej wsi. Sale sportowa i do zajęć fitness są ogólnodostępne i odgrywają ważną rolę jako miejsca rekreacji w Baranowie.

Obiekt powstał w strefie ochrony konserwatorskiej, uwarunkowania lokalne stanowiły zatem punkt wyjścia do poszukiwania formy budynku. Projektanci zaproponowali zabudowę o niewielkiej wysokości, zwartej bryle i stromym dachu, a także zastosowali naturalne materiały charakterystyczne dla historycznej zabudowy Baranowa. Ponieważ ich celem było stworzenie zrównoważonej bryły w przyjaznej dla dzieci skali, dostosowali salę sportową do wysokości pozostałych skrzydeł.

Czytaj też: Szkoła dobrze zaprojektowana! Nowe standardy architektoniczne dla szkół |

W koncepcji budynku szacunek dla tradycji połączony został z najnowszymi rozwiązaniami technologicznymi. Architekci zaprojektowali instalację fotowoltaiczną, wentylację mechaniczną, energooszczędną instalację elektryczną LED i system odzyskiwania wody opadowej. Zastosowali energooszczędne materiały budowlane i wydajną izolację termiczną przegród. Budynek o zwartej, a zatem energooszczędnej bryle usytuowany jest na działce w sposób charakterystyczny dla obiektów niskoenergetycznych. Pomieszczenia i przestrzenie komunikacyjne oświetlone są światłem naturalnym przez okna panoramiczne oraz świetliki. Dostęp światła i tym samym przeciwdziałanie przegrzaniu pomieszczeń regulowane jest przez ruchome, pionowe żaluzje elewacyjne. Proekologiczne rozwiązania pozwalają na oszczędną eksploatację kompleksu, ale także stanowią dla uczniów wzór, jak należy dbać o środowisko.

Centralnym elementem założenia jest plac wielofunkcyjny. Może on stanowić miejsce zgromadzeń, mały amfiteatr, poczekalnię zewnętrzną dla rodziców i teren rekreacyjny. Plac został otwarty na ulicę Orlika. Z trzech stron zamykają go skrzydła budynku: strefa przedszkolna i dydaktyczna (klasy 1-3 i 4-8) oraz strefa sportowa. W pobliżu znajduje się przystanek busa szkolnego, dzięki czemu uczniowie samodzielnie i bezpiecznie pokonują drogę do szkoły.

Czytaj też: Współczesna szkoła modelowa: rozmowa z Natalią Paszkowską|

Z placem połączony jest główny hol części edukacyjnej. Wygodę użytkowania i intuicyjność odnalezienia głównego wejścia do budynku osiągnięto dzięki zastosowaniu przestrzennego podcienia. Hol ma funkcję reprezentacyjną, stanowi główną drogę komunikacji, ale może również pełnić rolę dodatkowej sali edukacyjno-rekreacyjnej, auli czy minisali teatralnej. Łączy się on z ciągiem komunikacyjnym otaczającym atrium, który prowadzi do bloków edukacyjnych. Od południa otwarty jest na przestronną salę jadalni. Ta z kolei połączona jest ze strefą kuchenną, będącą zapleczem żywieniowym dla szkoły i przedszkola. Aranżacja wnętrz charakteryzuje się czytelną, atrakcyjną graficznie identyfikacją wizualną oraz minimalizmem inspirowanym wzorcami skandynawskimi.

Sercem części dydaktycznej jest atrium. Ogród znajduje się w centrum strefy sal lekcyjnych. Stanowi on uzupełnienie funkcji dydaktycznej i jest głównym miejscem interakcji społeczności szkolnej. Wewnątrz zaprojektowano zieleń widoczną z przytulnych nisz w korytarzach. Bloki edukacyjne mieszczą sale lekcyjne, zespół sanitarny i otwarte szatnie. W salach klas 1-3 zaprojektowano system akustycznych kurtynowych ścian przesuwnych. Pozwalają one na dostosowanie układu pomieszczeń do realizacji różnorodnych zadań edukacyjnych.

Budynek kompleksu podąża za najnowocześniejszymi, światowymi wzorcami obiektów edukacyjnych. I choć jego realizacja ukończona została niedawno, już stał się jednym z charakterystycznych punktów Baranowa, wizytówką tej miejscowości i powiatu kępińskiego.

Czytaj też: Nauka i zabawa. O szkole przy Zaruby w Warszawie: Sonia Prószyńska |

Spis treści Architektura 02/2022
przegląd

Znana w okresie PRL-u modernistyczna dzielnica wczasowa Jaszowiec potrzebuje dziś odnowy, aby odzyskać należny jej blask. Póki co aktualny stan zabudowy wzbudza kontrowersje wśród urzędników, turystów i mieszkańców. Na ponownym spełnieniu marzeń o sławie malowniczej doliny zależy włodarzom Ustronia. Wobec ogromnego wyzwania Miasto Ustroń wraz z Wydziałem Architektury Politechniki Śląskiej zorganizowały w październiku 2021 roku konferencję naukową Dzielnica wczasowa Ustroń-Jaszowiec – ochrona dziedzictwa powojennego.

Projekt Build Back Better miał na celu dzielenie się wiedzą i zdobywanie umiejętności w zakresie naturalnego budownictwa i jego adaptacji do lokalnych warunków [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA Z REALIZACJI PROJEKTU].

Trzynasta edycja Warszawy w budowie pod hasłem Jak robić szkołę? była jedną z najbardziej profesjonalnie zrealizowanych w historii tego festiwalu.

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. uroczystość wręczenia Honorowej Nagrody SARP. Publikujemy też kolejny felieton założycielek inicjatywy Bal architektek.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu Analog, K3Xmore, RS Architektura Krajobrazu, Projektownia, Lab 3 Architekci, Maćków Pracownia Projektowa.

realizacje

Większość budynków była w katastrofalnym stanie, dlatego najpierw je zabezpieczono oraz zebrano elementy, które mogły zostać ponownie użyte – o realizacji pracowni Bulak Projekt piszą Marcin Szczelina oraz Joanna Aleksandrowicz [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Z dystopijnej scenerii terenów po zburzonej hucie wyłonił się nowoczesny budynek muzeum, który harmonijnie łączy historię z nowoczesnością – o realizacji pracowni BLANK_architekci pisze Justyna Swoszowska.

Wartością założenia jest jego otwartość. Architekci starali się wskrzesić rolę społeczną podwórek praskich, pełniących niegdyś zróżnicowane funkcje – o realizacji pracowni Decorum Architekci/AZT Architekci pisze Jerzy S. Majewski.

Obiekt przyczynia się do kształtowania poczucia ładu przestrzennego, budowania tożsamości miejsca, postaw proekologicznych i społecznych – o realizacji pracowni New Architekci pisze Magdalena Wąsowicz [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

technika

Wyzwanie stanowiło zadaszenie o dużej rozpiętości, wykonane z wiązek bambusa tworzących konstrukcję w postaci wzajemnie przenikających się łuków parabolicznych – o realizacji IBUKU pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ ORAZ FILMY Z BUDOWY].

teoria i praktyka

Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej dr hab. inż. arch. Urszuli Forczek-Brataniec z Katedry Architektury Krajobrazu na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej, prof. PK.

konteksty

Bądźmy świadomi, jakie są zalety naturalnego budowania. Beton możemy tylko przemielić, a ściana ze słomy może być kompostowana albo służyć dalej. Stare budynki z gliny daje się przerobić na tynki lub nawet na nową konstrukcję. W taką właśnie stronę ma iść rewolucja w budownictwie, i to już po prostu mamy. O wyzwaniach i możliwościach architektury low-tech – odkrywanej dziś w Polsce na nowo – mówią przedstawiciele Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Budownictwa Naturalnego.

Światowe wystawy od dawna nie służą już tylko prezentacji osiągnięć naukowych i możliwości technicznych poszczególnych krajów. Są raczej okazją do wypromowania subiektywnych opowieści o własnej kulturze, historii i gospodarce. Publikujemy krótki przewodnik po najciekawszych pawilonach na Expo w Dubaju, które można oglądać jeszcze do końca marca.

praktyka

Najbardziej charakterystycznym elementem przebudowy stacji jest nowe zadaszenie, którego geometrię kształtuje konstrukcja nośna, słupy w formie liter X i Y oraz świetliki zlokalizowane nad międzytorzem – o wyzwaniach związanych z realizacją stacji Warszawa Zachodnia piszą Oliwia Dec-Wolszczak oraz Marcin Wolszczak [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ Z BUDOWY].

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

Wyposażenie łazienek. Nowości rynkowe wiodących marek

Wyposażenie kuchni. Nowości rynkowe wiodących marek

kolumny studenckie

Studia architektoniczne oferuje ponad 20 uczelni w kraju. Przez najbliższy rok będziemy prezentować poszczególne wydziały w nowym cyklu: Wydziały Architektury w Polsce. W tym miesiącu Wydział Budownictwa, Architektury i Inżynierii Środowiska Uniwersytetu Zielonogórskiego.

Studia na kierunku architektura są jednymi z najbardziej interdyscyplinarnych studiów przygotowujących specjalistów do projektowania i zarządzania w zakresie architektury – o tym, dlaczego warto studiować architekturę na Uniwersytecie Zielonogórskim, piszą ambasadorki „A-m” – Adrianna Maksymczak i Kornelia Markuszewska.

24 czerwca 2021 roku ogłoszone zostały wyniki XXI edycji konkursu dla studentów 4. semestru studiów na Wydziale Architektury Politechniki Krakowskiej: „Architektura betonowa – Gra brył – Dom w krajobrazie”. Prezentujemy wyróżnione prace, zaś wirtualna wystawa konkursowa dostępna jest na stronie: https://kpa.arch.pk.edu.pl.

zawód architekt

Historia daje budynkom życie. Gdy są nowe, trzeba poczekać, by je ludzie ożywili. A tematy historyczne bywają fascynujące. O realizacji Cukrowni Żnin, a także innych rewitalizacjach pracowni Bulak Projekt z Markiem Bulakiem rozmawia Maja Mozga-Górecka.

z archiwum architektury

„Budownictwo samorzutne zaspokaja pierwiastkowe potrzeby życiowe człowieka (…). Tworzy nowe układy funkcjonalne. Wynajduje nowe konstrukcje”. Tak pisał w zamieszczonym w „Architekturze” nr 4/1963 artykule „Architektura samorzutna” Jan Minorski, prowadzący pracę badawczą nt. zagospodarowania przestrzennego obszarów podmiejskich. W cyklu „Z archiwum” przypominamy ów materiał, wraz z tekstem Andrzeja Rzymkowskiego „Samorzutne budownictwo mieszkaniowe w południowych regionach Polski” z „Architektury” nr 11/1964. O komentarz do obu archiwalnych publikacji poprosiliśmy Annę Zawadzką-Sobieraj – wspólniczkę w pracowni architektury ekologicznej mech.build, pełnomocniczkę ds. budownictwa naturalnego OW SARP, członkinię Ogólnopolskiego Stowarzyszenia Budownictwa Naturalnego [ARTYKUŁ JANA MINORSKIEGO TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum