Stacja Warszawa Zachodnia
Najbardziej charakterystycznym elementem przebudowy stacji jest nowe zadaszenie, którego geometrię kształtuje konstrukcja nośna, słupy w formie liter X i Y oraz świetliki zlokalizowane nad międzytorzem – o wyzwaniach związanych z realizacją stacji Warszawa Zachodnia piszą Oliwia Dec-Wolszczak oraz Marcin Wolszczak [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ Z BUDOWY].
Stan obecny
Stacja Warszawa Zachodnia jest jedną z największych stacji w Polsce pod względem ruchu pasażerskiego. Średnio na dobę przejeżdża przez nią około 1000 pociągów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych krajowych i międzynarodowych, a także towarowych. Stacja obsługuje również pociągi WKD i KM. Obecnie znajduje się na niej 8 peronów, w tym 7 w centralnej części oraz jeden, oddalony o kilkaset metrów, który wchodzi w zakres linii obwodowej Warszawy. Stacja obsługuje dziennie 50 tys. pasażerów, a prognozy na 2050 rok mówią, że w godzinach szczytu korzystać z niej będzie nawet 19 tys. pasażerów w ciągu godziny.
W 2016 roku od strony Alei Jerozolimskich powstało nowe wejście na stację kolejową przekryte szklaną wiatą formą nawiązującą do przystanków linii średnicowej, z usługami dworcowymi na poziomie -1 (kasy, toalety, punkty usługowe) oraz wyremontowano część przyległego przejścia podziemnego. Za projekt odpowiadała pracownia FS&P Arcus („A-m” 04/16). Realizacja była jednym z etapów budowy biurowców przy stacji. Niestety wąskie przejście podziemne pod peronami pozostało, a brak usług, niedostosowanie do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, niezgodne z obowiązującymi przepisami i normami obiekty sprawiały, że stacja pilnie wymagała kompleksowej przebudowy. Chaotyczna przestrzeń powodowała problemy z interpretacją sposobu poruszania się i zaburzaniem przepustowości ruchu pasażerów, a przestarzałe systemy kolejowe zwiększały koszty utrzymania i zmniejszały efektywność zarządzania.