Zestawienie podwójnie egzotyczne: rozmowa z Lidią Klein

2023-05-30 15:22 rozmawiała: Maja Mozga-Górecka

Zestawiając Chile i PRL, chciałam pokazać, że architektura postmodernistyczna wykorzystywana jako element walki politycznej to nie był fenomen typowy wyłącznie dla krajów późnosocjalistycznych, ale że można go zaobserwować również tam, gdzie istniał reżim neoliberalny. O książce „Political Postmodernisms. Architecture in Chile and Poland 1970-1990”, z jej autorką, Lidią Klein, rozmawia Maja Mozga-Górecka.

Maja Mozga-Górecka: Od kilku lat obserwujemy powrót zainteresowania postmodernizmem. Wielka Brytania wzięła pod opiekę konserwatorską kilkanaście budynków zrealizowanych w tym stylu. W Londynie można zwiedzać dom Charlesa Jencksa. Najmłodszy zabytek w Amsterdamie pochodzi z 1990 roku. W Polsce ten okres w historii sztuki budzi wciąż silne emocje, czego najlepszym dowodem jest spór wokół Solpolu. Powiedz, jak na ten powrót patrzysz z drugiego brzegu Atlantyku, jako adiunkt na Uniwersytecie Karoliny Północnej w Charlotte?

Lidia Klein: Jeżeli chodzi o opiekę konserwatorską, to chyba nie było jeszcze tutaj czegoś podobnego do wyburzenia Solpolu. Ale na pewno powrót do estetyki postmodernizmu widać wszędzie: w Polsce, Europie, Stanach. Nie tylko we wzornictwie i architekturze. Ta estetyka kwitnie przecież w kulturze popularnej, co manifestuje się w takich serialach jak Stranger Things. Zresztą, jeśli szukać tropów popkulturowych, to Solpol też z nich czerpał, miał kolory żywcem wzięte z serialu Miami Vice.

Również część współczesnych architektów i projektantów zwraca się ku tej estetyce. Czym obecna wersja postmodernizmu różni się od swojej protoplastki z ubiegłego wieku? Estetycznie widzę mnóstwo podobieństw. W świecie produktów wnętrzarskich, gdzie jeszcze pięć lat temu panował modernizm oraz lata 50. i 60. XX wieku, teraz mamy serie kafelków inspirowanych pracami Grupy Memphis. W świecie wysokiego wzornictwa czy wysokiej architektury działa na przykład grupa The New London Fabulous i Adam Nathaniel Furman, który jej nieformalnie przewodzi czy może jest jej najbardziej rozpoznawalnym przedstawicielem. W ich współczesnej wersji postmodernizmu widać skupienie na powierzchownym powielaniu pewnej estetyki, na formalizmie i zafiksowaniu na obrazie. Co nie dziwi, bo postmodernizm od początku był oskarżany o to, że zamiast zajmować się poważnymi problemami o charakterze społecznym, politycznym czy ekonomicznym, tylko i wyłącznie podąża za pieniądzem, kusi klientów atrakcyjnymi wzorami, a przecież nie o to w architekturze chodzi. Nowe pokolenie idzie w tym samym kierunku. Nie ma oczywiście nic złego w tym, że architekci nie zajmują się polityką. Jednak mnie akurat ten aspekt bardzo interesuje. Muszę tu zrobić mały przypis, ponieważ akurat w przypadku Adama Furmana widać chęć zaangażowania się politycznego, choć, moim zdaniem, to jest czysto deklaratywne.

Spis treści Architektura 06/2023
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy, tym razem m.in. wyniki konkursu Wienerberger Brick Award 2023.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: Ingarden & Ewý, JAZ+ Architekci i Konior Studio.

Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze. W tym miesiącu Zofia Piotrowska recenzuje książkę „Powrotnicy. Reurbanizacja w perspektywie przebiegu życia” Katarzyny Kajdanek, a Piotr Lewicki, Kazimierz Łatak publikację „Modernizm, socrealizm, socmodernizm, postmodernizm. Przewodnik po architekturze Krakowa XX wieku”.

Zestawiając Chile i PRL, chciałam pokazać, że architektura postmodernistyczna wykorzystywana jako element walki politycznej to nie był fenomen typowy wyłącznie dla krajów późnosocjalistycznych, ale że można go zaobserwować również tam, gdzie istniał reżim neoliberalny. O książce „Political Postmodernisms. Architecture in Chile and Poland 1970-1990”, z jej autorką, Lidią Klein, rozmawia Maja Mozga-Górecka.

realizacje

Projektanci stacji metra otwartych w latach 2019-2022 zostali wyłonieni w zorganizowanych przez miasto konkursach – o nowych stacjach metra trzech biur projektowych piszą Hubert Trammer i Jerzy S. Majewski [ W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego to projekt wielowątkowy. Przestrzeń lekkiego pawilonu otoczonego zielenią jest otwarta nie tylko dla naukowców – Karolina Tunajek opisuje projekt Heinle, Wischer und Partner Architekci [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Dynamiczna, przejrzysta forma rotundy wraz z odrestaurowaną zabytkową oranżerią wydają się dawać początek nowej interpretacji parku Oliwskiego – pisze Joanna Kabrońska o obiekcie autorstwa RYSY Architekci.

Budynek został zaprojektowany na użytek jego autorów oraz firmy deweloperskiej, co widać w dopracowaniu formy, rzutów i detali – pisze Daniel Załuski o obiekcie autorstwa pracowni Proconcept [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

technika

Skomplikowany technicznie projekt dynamicznej bryły, która brawurowo pochyla się nad rzeką, obejmuje konstrukcję wspornikową i dwukondygnacyjny garaż podziemny poniżej poziomu wody – Wiktor Kowalski komentuje realizację Bjarke Ingels Group (BIG) i Barcode Architects [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

teoria i praktyka

O architekturze zrównoważonej i kompetencjach prospołecznych pisze Anna Bać, architektka, prof. Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej, Akademia Architektury by Bać.

konteksty

Czy Kodeks Etyki Zawodowej Architektów KEZA się zestarzał? Z jakimi problemami moralnymi borykają się obecnie projektanci? Czy poglądy młodego pokolenia są w tych kwestiach rewolucyjne?

Poprosiliśmy uczestników dyskusji o podanie najbardziej nieetycznych ich zdaniem sytuacji w polskim środowisku architektonicznym z ostatnich dwóch lat. Poniżej publikujemy odpowiedzi.

O łączeniu pracy z przyjaźnią, prowadzeniu autorskiej pracowni oraz byciu kobietą w architekturze rozmawiamy z Barbarą Nawrocką i Dominiką Wilczyńską z Miastopracowni.

warsztat

Najbardziej skomplikowanym elementem rewitalizacji parku jest zbiornik wodny. Głównym celem jego przebudowy będzie stworzenie całorocznego akwenu, gdzie poprzez naturalizację osiągnięta zostanie wysoka jakość i czystość wody – piszą Agnieszka Radziszewska, Paweł Grodzicki o projekcie rewitalizacji Pola Mokotowskiego [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

praktyka

Rola oświetlenia nie kończy się na funkcjach użytkowych. Wykorzystuje się je też do podkreślania wybranych stref budynku albo kreowania nastroju.

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Dizajn w łazience – akcesoria i materiały wykończeniowe z najnowszych kolekcji wiodących marek

zawód

W naszej profesji niewiele jest umiejętności, których nie dałoby się zastąpić odpowiednio wyuczoną siecią neuronową czy algorytmem genetycznym – mówi Paweł Grodzicki w rozmowie z Mają Mozgą-Górecką.

z archiwum architektury

Przypominamy artykuł Arseniusza Romanowicza z numeru 1/1964 „Architektury” pt. „ Przystanki ruchu podmiejskiego". Archiwalną publikację komentuje Grzegorz Piątek.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum