Młodzi do Łodzi: prezentacja liderek Miastopracownia

2023-05-30 15:26 Karolina Matysiak
Kolaż, 2022
Autor: dzięki uprzejmości Miastopracowni Kolaż, 2022

O łączeniu pracy z przyjaźnią, prowadzeniu autorskiej pracowni oraz byciu kobietą w architekturze rozmawiamy z Barbarą Nawrocką i Dominiką Wilczyńską z Miastopracowni.

Znam Was już całkiem długo i od kiedy pamiętam zawsze działałyście razem. Jak to się zaczęło?

Barbara Nawrocka: Wyobraź sobie, że kogoś poznajesz i na dzień dobry mówisz hej, zróbmy razem konkurs. Zrobiłyśmy go i wygrałyśmy i od tego czasu pracujemy razem. Wydaje mi się, że to dość typowa droga: ludzie najpierw robią razem projekty konkursowe, a potem zaczynają na poważnie współpracować.

Dominika Wilczyńska: Miałyśmy wspólną cechę – taką studencką, architektoniczną werwę, która nie pozwala usiedzieć w spokoju. Wieczorem w ramach relaksu trzeba było coś zaprojektować. Ten młodzieńczy entuzjazm nas połączył. Zaczęło się od przyjaźni i konkursów. Założyłyśmy kolektyw Palce Lizać, który zajmował się działaniami przestrzenno-architektoniczno-artystycznymi i społecznymi. Po kilku latach potrzebowałyśmy umocowania w systemie prawno-administracyjnym.

BN: Aktywności kolektywu bardzo mocno opierały się na działaniach happeningowych i naszej obecności w przestrzeni publicznej. Robiłyśmy sobie razem przygody. Fajne jest to, że razem się kształtowałyśmy: ucząc się, wchodząc w nowe projekty. Nakręcałyśmy się wzajemnie na robienie coraz to nowych rzeczy, zawiązywała się między nami więź.

DW: Kolektyw stał się naszym medium, pozwalał nam doświadczać architektury w sposób inny niż tylko rysowanie projektów w AutoCAD-zie. Chciałyśmy wychodzić w przestrzeń, badać jak się w niej żyje, co powinno się zmienić, a co dobrze działa. Chodziło o to, żeby doświadczać otoczenia i zbierać relacje jego użytkowników/-czek, a potem wykorzystywać to w pracy.

Spis treści Architektura 06/2023
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy, tym razem m.in. wyniki konkursu Wienerberger Brick Award 2023.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: Ingarden & Ewý, JAZ+ Architekci i Konior Studio.

Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze. W tym miesiącu Zofia Piotrowska recenzuje książkę „Powrotnicy. Reurbanizacja w perspektywie przebiegu życia” Katarzyny Kajdanek, a Piotr Lewicki, Kazimierz Łatak publikację „Modernizm, socrealizm, socmodernizm, postmodernizm. Przewodnik po architekturze Krakowa XX wieku”.

Zestawiając Chile i PRL, chciałam pokazać, że architektura postmodernistyczna wykorzystywana jako element walki politycznej to nie był fenomen typowy wyłącznie dla krajów późnosocjalistycznych, ale że można go zaobserwować również tam, gdzie istniał reżim neoliberalny. O książce „Political Postmodernisms. Architecture in Chile and Poland 1970-1990”, z jej autorką, Lidią Klein, rozmawia Maja Mozga-Górecka.

realizacje

Projektanci stacji metra otwartych w latach 2019-2022 zostali wyłonieni w zorganizowanych przez miasto konkursach – o nowych stacjach metra trzech biur projektowych piszą Hubert Trammer i Jerzy S. Majewski [ W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Pracownia Przewrotu Kopernikańskiego to projekt wielowątkowy. Przestrzeń lekkiego pawilonu otoczonego zielenią jest otwarta nie tylko dla naukowców – Karolina Tunajek opisuje projekt Heinle, Wischer und Partner Architekci [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Dynamiczna, przejrzysta forma rotundy wraz z odrestaurowaną zabytkową oranżerią wydają się dawać początek nowej interpretacji parku Oliwskiego – pisze Joanna Kabrońska o obiekcie autorstwa RYSY Architekci.

Budynek został zaprojektowany na użytek jego autorów oraz firmy deweloperskiej, co widać w dopracowaniu formy, rzutów i detali – pisze Daniel Załuski o obiekcie autorstwa pracowni Proconcept [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

technika

Skomplikowany technicznie projekt dynamicznej bryły, która brawurowo pochyla się nad rzeką, obejmuje konstrukcję wspornikową i dwukondygnacyjny garaż podziemny poniżej poziomu wody – Wiktor Kowalski komentuje realizację Bjarke Ingels Group (BIG) i Barcode Architects [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

teoria i praktyka

O architekturze zrównoważonej i kompetencjach prospołecznych pisze Anna Bać, architektka, prof. Wydziału Architektury Politechniki Wrocławskiej, Akademia Architektury by Bać.

konteksty

Czy Kodeks Etyki Zawodowej Architektów KEZA się zestarzał? Z jakimi problemami moralnymi borykają się obecnie projektanci? Czy poglądy młodego pokolenia są w tych kwestiach rewolucyjne?

Poprosiliśmy uczestników dyskusji o podanie najbardziej nieetycznych ich zdaniem sytuacji w polskim środowisku architektonicznym z ostatnich dwóch lat. Poniżej publikujemy odpowiedzi.

O łączeniu pracy z przyjaźnią, prowadzeniu autorskiej pracowni oraz byciu kobietą w architekturze rozmawiamy z Barbarą Nawrocką i Dominiką Wilczyńską z Miastopracowni.

warsztat

Najbardziej skomplikowanym elementem rewitalizacji parku jest zbiornik wodny. Głównym celem jego przebudowy będzie stworzenie całorocznego akwenu, gdzie poprzez naturalizację osiągnięta zostanie wysoka jakość i czystość wody – piszą Agnieszka Radziszewska, Paweł Grodzicki o projekcie rewitalizacji Pola Mokotowskiego [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

praktyka

Rola oświetlenia nie kończy się na funkcjach użytkowych. Wykorzystuje się je też do podkreślania wybranych stref budynku albo kreowania nastroju.

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Dizajn w łazience – akcesoria i materiały wykończeniowe z najnowszych kolekcji wiodących marek

zawód

W naszej profesji niewiele jest umiejętności, których nie dałoby się zastąpić odpowiednio wyuczoną siecią neuronową czy algorytmem genetycznym – mówi Paweł Grodzicki w rozmowie z Mają Mozgą-Górecką.

z archiwum architektury

Przypominamy artykuł Arseniusza Romanowicza z numeru 1/1964 „Architektury” pt. „ Przystanki ruchu podmiejskiego". Archiwalną publikację komentuje Grzegorz Piątek.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum