11 nowych stacji metra
Projektanci stacji metra otwartych w latach 2019-2022 zostali wyłonieni w zorganizowanych przez miasto konkursach – o nowych stacjach metra trzech biur projektowych piszą Hubert Trammer i Jerzy S. Majewski [ W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Druga linia metra między zachodnią i wschodnią częścią miasta realizowana jest etapami od 2010 roku. Docelowo ma mierzyć 23 kilometry i obejmować 21 przystanków, od stacji Karolin na Bemowie po Bródno na Targówku. Inwestycję rozpoczęto od centralnego odcinka, łączącego rondo Daszyńskiego na Woli z dworcem Wileńskim na Pradze. W Strategii Rozwoju Miasta do 2020 roku przewidywano tu największe natężenie ruchu pasażerskiego, zakładając, że kolejne odcinki – obsługujące wielkie osiedla mieszkaniowe Targówek i Bródno na wschodnim krańcu oraz Bemowo na zachodnim – mogą być realizowane w dalszej perspektywie.
Centralny odcinek drugiej linii metra z siedmioma stacjami oddano do użytku w 2015 roku. Projekt tej części opracowało wyłonione w konkursie konsorcjum firm BP Metroprojekt i AMC Andrzej M. Chołdzyński, które do współpracy zaprosiły wybitnego grafika, Wojciecha Fangora („A-m” 07/2015). Na kolejne stacje przyszło warszawiakom czekać aż cztery lata. We wrześniu 2019 roku uruchomiono następny odcinek w kierunku wschodnim z przystankami Szwedzka, Targówek i Trocka według projektu firmy ILF Consulting Engineers Polska, a w kwietnia 2020 roku – odcinek zachodni ze stacjami Płocka, Młynów i Księcia Janusza autorstwa konsorcjum BP Metroprojekt oraz Biura Projektów Kazimierski i Ryba. Konkurs na koncepcję obu odcinków stołeczny ratusz zorganizował jeszcze w 2012 roku.
Najnowsze przystanki drugiej linii metra to Ulrychów i Bemowo, oddane do użytku w czerwcu ubiegłego roku według konkursowej koncepcji Metroprojektu i studia AMC Andrzej M. Chołdzyński, oraz Zacisze, Kondratowicza i Bródno, ukończone trzy miesiące później według projektu ILF Consulting Engineers Polska. Projekty tych pięciu stacji również wyłoniono w konkursie, przeprowadzonym przez władze miasta w 2016 roku osobno dla każdego odcinka. Tego samego roku ratusz zorganizował też konkurs na trzy ostatnie stacje metra na Bemowie: Karolin, Chrzanów i Lazurowa. Zwyciężyła firma ILF Consulting Engineers Polska. Realizacja końcowego odcinka już się rozpoczęła i zgodnie z zapowiedziami ma się zakończyć w roku 2026. Wracamy do obłożenia metra sprzed pandemii, rocznie mamy znów ponad 180 mln pasażerów. Rozpoczęliśmy planowanie trzeciej linii metra – mam nadzieję, że wkrótce zaczniemy ją budować. Mamy też w planach kolejne linie, zależy nam, żeby ten plan brał pod uwagę wszystkie strategiczne kwestie rozwoju miasta – mówił prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski podczas konferencji prasowej, która odbyła się 1 lutego 2023 roku obok placu budowy stacji Lazurowa.