Little Island / Nowy Jork

2021-07-19 16:53 Tekst: Wiktor Kowalski, opracowanie: Anna Żmijewska
Little Island w Nowym Jorku_Heatherwick Studio _01
Autor: Michael Grimm Photography 1 | Widok od strony nabrzeża rzeki Hudson

Konstrukcję wyspy tworzą 132 donice z roślinnością, posadowione na palach zagłębionych nawet na 60 m pod powierzchnię wody, gdzie znajdują oparcie w skalistym podłożu. O realizacji Heatherwick Studio pisze Artur Gizmajer [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA ORAZ FILMY Z REALIZACJI].

Little Island to oddany do użytku w maju 2021 roku nowy park na Manhattanie, który powstał w miejscu dawnego molo Pier 55 nad rzeką Hudson, zniszczonego po huraganie Sandy w 2012 roku. To, czym wyróżnia się na tle innych zielonych terenów, to przede wszystkim fakt, że zaprojektowano go na nietypowej platformie złożonej z betonowych kielichów wyrastających niczym wielkie kwiaty z nurtu rzeki. Okoliczne mola i przystanie stanowią tło dla nowo powstałego parku rewitalizowanej dzielnicy – przypominają o tym, że w przeszłości było to miejsce, do którego przypływały dziesiątki statków dziennie, przyczyniając się do rozwoju ekonomicznego jednego z największych miast na świecie. Little Island to kolejny przykład tego, jak w ciekawy sposób zrewitalizować przemysłową tkankę i dać jej drugie życie. Podobną historię ma park linearny High Line przy 18. ulicy, który powstał w 2009 roku na dawnej kolejowej estakadzie i stał się ikoną architektury krajobrazu. O ile w przypadku High Line (proj. Diller Scofidio+Renfro, James Corner Field Operations i Piet Oudolf; konst. BuroHappold i Robert Silman Associates) projektanci wykorzystali istniejącą konstrukcję linii kolejowej jako platformę, w którą wkomponowano teren rekreacyjny, o tyle w przypadku Little Island zdecydowano się na wykorzystanie nowej konstrukcji. Wymagało to znacznie większych środków niż w przypadku rewitalizacji starej estakady kolejowej, jednak z drugiej strony dało możliwość dowolnego uformowania przestrzeni rekreacyjnej i przewidzenie dodatkowych atrakcji dla odwiedzających. Architekci z Heatherwick Studio przy współpracy z pracownią MNLA zapewnili w obrębie parku przestrzeń na takie funkcje, jak amfiteatr dla 700 widzów czy scena do występów dla 200 osób. Nadali Little Island formę kontrastującą z otoczeniem, tworząc enklawę, w której wedle słów Thomasa Heatherwicka otrzymuje się przyzwolenie na odmienne zachowania i można otworzyć się na nowe uczucia i doświadczenia.

Czytaj też: Krajobraz to potężne medium |

Inspiracją dla bajkowego i nieco surrealistycznego krajobrazu wyspy były stare, pozostawione w nurcie rzeki pale, które tworzyły kiedyś molo. Zimą pokrywał je śnieg i lód, a woda i wiatr rzeźbiły w nich formy przypominające wodne kwiaty. Pomysłodawcą i częściowym inwestorem obiektu jest para filantropów: Barry Diller i jego żona Diane von Furstenberg.

Spis treści Architektura 08/2021
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. wystawę Ściana Wschodnia. Architektura Zbigniewa Karpińskiego oraz rozstrzygnięcie konkursów o Nagrodę Architektoniczną Prezydenta Warszawy i Nagrodę Architektoniczną POLITYKI [W WYDANIU CYFROWYM PRZEWODNIK ONLINE PO WYSTAWIE ŚCIANA WSCHODNIA].

Tym razem zaproszeni przez redakcję goście dyskutowali na temat przestrzeni publicznej. Spotkanie z udziałem Ewy Kuryłowicz, Agnieszki Labus i Łukasza Pancewicza poprowadził Marcin Szczelina.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu P2PA, RS Architektura Krajobrazu i Projekt Polsko-Belgijska Pracownia Architektury.

Recenzujemy najciekawsze nowe książki poświęcone architekturze. W tym miesiącu Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak recenzują „Adaptive Re-Use. Strategies for Post-War Modernist Housing”, a Hanna Faryna-Paszkiewicz „Spodek w Zenicie. Przewodnik po architekturze lat 1945-1989 w województwie śląskim” Anny Syski [W WYDANIU CYFROWYM DO POBRANIA FRAGMENT KSIĄŻKI SPODEK W ZENICIE].

realizacje

Stary Różyc i nowy Bakalak – dwie zupełnie różne historie warszawskich bazarów, ale też ciekawy zapis zmagań architektów z projektowaniem nieformalnych, oddolnych struktur, jakimi są miejskie targowiska – o dwóch realizacjach: Pracowni Architektonicznej Aleksandry Wasilkowskiej oraz OCA Architekci piszą Łukasz Pancewicz oraz Maciej Czeredys [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].

Zaprojektowane w minimalistycznej estetyce proste, geometryczne rozwiązania subtelnie odwołują się do przeszłości i otoczenia – o nowej realizacji biura Maćków Pracownia Projektowa pisze Anna Miśniakiewicz.

Realizacja wpisuje się w formułę projektowania holistycznego, które pozwala zachować walory przyrodnicze i krajobrazowe czy historyczne. O projekcie pracowni visio architects and consultants oraz 44STO pisze Piotr Bujas.

wnętrza

W sali wielofunkcyjnej zastosowano ten sam arsenał skromnych, choć poruszających środków wyrazu, jaki wykorzystano w realizacji Muzeum Katyńskiego. O realizacji pracowni BBGK Architekci pisze Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

praktyka

Konstrukcję wyspy tworzą 132 donice z roślinnością, posadowione na palach zagłębionych nawet na 60 m pod powierzchnię wody, gdzie znajdują oparcie w skalistym podłożu. O realizacji Heatherwick Studio pisze Artur Gizmajer [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA ORAZ FILMY Z REALIZACJI].

Projekt najwyższego w UE budynku wysokościowego to największe tego typu przedsięwzięcie realizowane w Polsce. Wyzwaniem była nie tylko jego ponadprzeciętna wysokość, ale przede wszystkim zastosowanie nietypowych rozwiązań. O realizacji Varso Tower pisze Artur Gizmajer [W WYDANIU CYFROWYM ROZSZERZONA WERSJA ARTYKUŁU ORAZ DODATKOWE ZDJĘCIA].

Podstawową korzyścią wynikającą z zastosowania w budynku rozwiązań inteligentnych jest zwiększony komfort. Sam obiekt staje się też miejscem bardziej bezpiecznym – pisze Agata Abramczyk.

Hypoalergiczne, trwałe, odporne na czyszczenie farby do wnętrz.

teoria i praktyka

Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej dr hab. inż. arch. Joanny Gil-Mastalerczyk, prof. PŚk, z Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Świętokrzyskiej.

konteksty

Ludzie powinni wytwarzać żywność czy energię lokalnie, globalnie będąc połączeni siecią informacyjną. Jesteśmy już do niej podłączeni, ale musimy zacząć produkować potrzebne nam rzeczy w pobliżu miejsca zamieszkania, aby zabezpieczyć własną przyszłość. Hiszpański architekt Vicente Guallart o mieście i architekturze, które mogłyby stać się odpowiedzią na wyzwania związane z takimi kryzysami, jak pandemia.

Co warto zobaczyć podczas tegorocznego weneckiego biennale architektury? Jego wystawy można oglądać do 21 listopada, a my tymczasem prezentujemy osobisty przewodnik krakowskich architektów, którym, mimo obostrzeń związanych z pandemią, udało się dotrzeć do Wenecji.

kolumny studenckie

Studia architektoniczne oferuje ponad 20 uczelni w kraju. Przez najbliższy rok będziemy prezentować poszczególne wydziały w nowym cyklu: Wydziały Architektury w Polsce.

Dzięki różnorodnej tematyce studiów nabyte umiejętności można wykorzystać w wielu dziedzinach zawodowych – o tym, dlaczego warto studiować architekturę na Politechnice Rzeszowskiej, pisze Aleksandra Szymaszek.

zawód architekt

W architekturze interesują mnie osobliwości i dziwactwa. Takim miejscem są dla mnie bazary, które rodzą się z chaosu życia codziennego. O realizacji Targowiska Bakalarska, a także innych projektach pracowni Aleksandra Wasilkowska Architecture Studio z Aleksandrą Wasilkowską rozmawia Maja Mozga-Górecka.

z archiwum architektury

W cyklu „Z archiwum” przypominamy trzy referaty z VI kongresu Międzynarodowej Unii Architektów, który odbywał się 3 czerwca i 1 lipca 1961 roku w Londynie. Są to publikacje: Jerzego Hryniewieckiego „Uprzemysłowienie budownictwa i jego wpływ na formy architektury współczesnej” z „Architektury” 9/1961, Henry'ego-Russella Hitchcocka „Zmiany w architekturze spowodowane stosowaniem nowej techniki i materiałów” z wydania 10/1961 oraz Piera Luigiego Nerviego „Wpływ żelazobetonu oraz postępu w technice i nauce na architekturę współczesną i przyszłą” z nr. 11/12/1961. Są one próbą opisania wpływu postępu technicznego na myśl architektoniczną oraz dokumentują zachodzące wówczas w architekturze zmiany. Jednocześnie zawierają refleksje aktualne także dzisiaj, co zauważa redaktor naczelna „Architektury-murator” Ewa P. Porębska w napisanym współcześnie komentarzu [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum