Co się wydarzyło

2021-07-19 16:57
Ściana Wschodnia
Autor: Fot. M. Siczek/NIAiU Fragment wystawy Ściana Wschodnia. Architektura Zbigniewa Karpińskiego

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. wystawę Ściana Wschodnia. Architektura Zbigniewa Karpińskiego oraz rozstrzygnięcie konkursów o Nagrodę Architektoniczną Prezydenta Warszawy i Nagrodę Architektoniczną POLITYKI [W WYDANIU CYFROWYM PRZEWODNIK ONLINE PO WYSTAWIE ŚCIANA WSCHODNIA].

Historia jednej ściany

Gdzież znaleźć lepsze miejsce do przedstawienia założenia urbanistycznego Ściany Wschodniej niż w jednym z jej architektonicznych elementów? Od kilku sezonów odbudowany i stylowo nadbudowany pawilon dawnej kawiarni Zodiak służy Warszawie jako miejsce promocji architektury. Niedawno pokazywano tu opus magnum Zbigniewa Karpińskiego i jego zespołu (organizatorem ekspozycji Ściana Wschodnia. Architektura Zbigniewa Karpińskiego, czynnej od października do maja, z przerwami z powodu pandemii, był NIAiU, a współorganizowały ją m.st. Warszawa i OW SARP). Wystawa miała charakter historyczny, prezentując dzieje spójnego zespołu urbanistycznego współkształtującego obraz centrum miasta. Po zniszczeniach wojennych powstała tzw. „parterowa Marszałkowska" – główna handlowa ulica miasta odbudowana spontanicznie, ale tylko do wysokości usługowego parteru. Taki stan trwał ponad dwie dekady. Potem ultramodernistyczne założenie urbanistyczne, wzorowane na najlepszych rozwiązaniach podpatrzonych w Sztokholmie i Rotterdamie, nadało centrum współczesny impet, z którym tak się oswoiliśmy, że nie postrzegamy Warszawy inaczej niż jako nowoczesne miasto. Ostatnie dekady XX wieku to powolny upadek i kolejne wymiany zabudowy. Nowoczesność w Warszawie naznaczona jest bowiem nieustającą zmianą. Odkrywają to kolejne pokolenia fascynatów stołecznej miejskości, urbanistyki i architektury.

Czytaj też: Zbigniew Karpiński. Wspomnienia |

Wystawę przygotował Kacper Kępiński z Narodowego Instytutu Architektury i Urbanistyki. To postać kojarzona raczej ze środowiskiem krakowskim. Otrzymaliśmy więc ciekawy, pozawarszawski punkt widzenia. I dobrze, bo przykładanie lokalnych wartości zakończyłoby się pewnie nostalgiczną, raczej smutną laurką. Tymczasem kurator zabrał widzów w podróż pełną serpentyn, raz zagłębialiśmy się w rysunkach, modelach i biografii generalnego projektanta, aby gdzie indziej kluczyć pomiędzy modą, propagandą, reklamą, światem popkultury, prywatyzacji i komercjalizacji przestrzeni. Zręcznie pominięto ciemniejsze strony tej historii (pasaż był np. siedliskiem narkomanów), choć pojawiło się zdjęcie tłumu napierającego na zamknięte łańcuchami i kłódkami szklane drzwi, bo towar przyjechał do sklepu z odzieżą. Straciło chyba jednak swój wydźwięk i można by pomyśleć, jak wieścił Rem Koolhaas, że to napierają dobrowolni więźniowie nowoczesnej architektury. Przypomniano też charakterystyczne neony, jednoznacznie obwieszczające, że tu jest centralny punkt miasta. Nieistniejące już budynki przywrócono dużymi, szczegółowymi makietami, choć z warszawocentrycznego punktu widzenia biurowiec tzw. Universalu, zastąpiony dziś wieżowcem stanowiącym tło dla osławionej Rotundy, nie był poważanym dziełem architektury. W części biograficznej wspomniano o współpracy Karpińskiego z Maciejem Nowickim, ale mylnie przypisano temu ostatniemu tylko jedną realizację w Polsce. Filmowe dzieje założenia potraktowano trochę po macoszemu, bo oprócz komedii, plenery z niesamowitymi ujęciami miasta miał tu całkiem poważny Konwicki w Jak daleko stąd, jak blisko, a także Piwowski z kultowym kryminałem Przepraszam, czy tu biją, pokazującym dzieje napadu na wyburzony już Sezam. W tej historii społecznej zabrakło mi też samej architektury. Na przełomie lat 70. i 80. odbywał się w pasażu Salon Architektury Warszawy. Na stelażach, kreatywnie skręconych z elementów rusztowań rurowo-złączkowych, architekci prezentowali projekty i wizje przyszłości miasta. Powrócono do takiej bezpośredniej promocji architektury warszawskiej dopiero ostatnio, gdy plac przed pawilonem Zodiaku zapełnia się wystawami pokonkursowymi czy przeglądami dotyczącymi miejskiej polityki przestrzennej. Grzegorz Stiasny

Przewodnik po wystawie w wersji online dostępny jest tutaj.

Spis treści Architektura 08/2021
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. wystawę Ściana Wschodnia. Architektura Zbigniewa Karpińskiego oraz rozstrzygnięcie konkursów o Nagrodę Architektoniczną Prezydenta Warszawy i Nagrodę Architektoniczną POLITYKI [W WYDANIU CYFROWYM PRZEWODNIK ONLINE PO WYSTAWIE ŚCIANA WSCHODNIA].

Tym razem zaproszeni przez redakcję goście dyskutowali na temat przestrzeni publicznej. Spotkanie z udziałem Ewy Kuryłowicz, Agnieszki Labus i Łukasza Pancewicza poprowadził Marcin Szczelina.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu P2PA, RS Architektura Krajobrazu i Projekt Polsko-Belgijska Pracownia Architektury.

Recenzujemy najciekawsze nowe książki poświęcone architekturze. W tym miesiącu Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak recenzują „Adaptive Re-Use. Strategies for Post-War Modernist Housing”, a Hanna Faryna-Paszkiewicz „Spodek w Zenicie. Przewodnik po architekturze lat 1945-1989 w województwie śląskim” Anny Syski [W WYDANIU CYFROWYM DO POBRANIA FRAGMENT KSIĄŻKI SPODEK W ZENICIE].

realizacje

Stary Różyc i nowy Bakalak – dwie zupełnie różne historie warszawskich bazarów, ale też ciekawy zapis zmagań architektów z projektowaniem nieformalnych, oddolnych struktur, jakimi są miejskie targowiska – o dwóch realizacjach: Pracowni Architektonicznej Aleksandry Wasilkowskiej oraz OCA Architekci piszą Łukasz Pancewicz oraz Maciej Czeredys [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].

Zaprojektowane w minimalistycznej estetyce proste, geometryczne rozwiązania subtelnie odwołują się do przeszłości i otoczenia – o nowej realizacji biura Maćków Pracownia Projektowa pisze Anna Miśniakiewicz.

Realizacja wpisuje się w formułę projektowania holistycznego, które pozwala zachować walory przyrodnicze i krajobrazowe czy historyczne. O projekcie pracowni visio architects and consultants oraz 44STO pisze Piotr Bujas.

wnętrza

W sali wielofunkcyjnej zastosowano ten sam arsenał skromnych, choć poruszających środków wyrazu, jaki wykorzystano w realizacji Muzeum Katyńskiego. O realizacji pracowni BBGK Architekci pisze Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

praktyka

Konstrukcję wyspy tworzą 132 donice z roślinnością, posadowione na palach zagłębionych nawet na 60 m pod powierzchnię wody, gdzie znajdują oparcie w skalistym podłożu. O realizacji Heatherwick Studio pisze Artur Gizmajer [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA ORAZ FILMY Z REALIZACJI].

Projekt najwyższego w UE budynku wysokościowego to największe tego typu przedsięwzięcie realizowane w Polsce. Wyzwaniem była nie tylko jego ponadprzeciętna wysokość, ale przede wszystkim zastosowanie nietypowych rozwiązań. O realizacji Varso Tower pisze Artur Gizmajer [W WYDANIU CYFROWYM ROZSZERZONA WERSJA ARTYKUŁU ORAZ DODATKOWE ZDJĘCIA].

Podstawową korzyścią wynikającą z zastosowania w budynku rozwiązań inteligentnych jest zwiększony komfort. Sam obiekt staje się też miejscem bardziej bezpiecznym – pisze Agata Abramczyk.

Hypoalergiczne, trwałe, odporne na czyszczenie farby do wnętrz.

teoria i praktyka

Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej dr hab. inż. arch. Joanny Gil-Mastalerczyk, prof. PŚk, z Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Świętokrzyskiej.

konteksty

Ludzie powinni wytwarzać żywność czy energię lokalnie, globalnie będąc połączeni siecią informacyjną. Jesteśmy już do niej podłączeni, ale musimy zacząć produkować potrzebne nam rzeczy w pobliżu miejsca zamieszkania, aby zabezpieczyć własną przyszłość. Hiszpański architekt Vicente Guallart o mieście i architekturze, które mogłyby stać się odpowiedzią na wyzwania związane z takimi kryzysami, jak pandemia.

Co warto zobaczyć podczas tegorocznego weneckiego biennale architektury? Jego wystawy można oglądać do 21 listopada, a my tymczasem prezentujemy osobisty przewodnik krakowskich architektów, którym, mimo obostrzeń związanych z pandemią, udało się dotrzeć do Wenecji.

kolumny studenckie

Studia architektoniczne oferuje ponad 20 uczelni w kraju. Przez najbliższy rok będziemy prezentować poszczególne wydziały w nowym cyklu: Wydziały Architektury w Polsce.

Dzięki różnorodnej tematyce studiów nabyte umiejętności można wykorzystać w wielu dziedzinach zawodowych – o tym, dlaczego warto studiować architekturę na Politechnice Rzeszowskiej, pisze Aleksandra Szymaszek.

zawód architekt

W architekturze interesują mnie osobliwości i dziwactwa. Takim miejscem są dla mnie bazary, które rodzą się z chaosu życia codziennego. O realizacji Targowiska Bakalarska, a także innych projektach pracowni Aleksandra Wasilkowska Architecture Studio z Aleksandrą Wasilkowską rozmawia Maja Mozga-Górecka.

z archiwum architektury

W cyklu „Z archiwum” przypominamy trzy referaty z VI kongresu Międzynarodowej Unii Architektów, który odbywał się 3 czerwca i 1 lipca 1961 roku w Londynie. Są to publikacje: Jerzego Hryniewieckiego „Uprzemysłowienie budownictwa i jego wpływ na formy architektury współczesnej” z „Architektury” 9/1961, Henry'ego-Russella Hitchcocka „Zmiany w architekturze spowodowane stosowaniem nowej techniki i materiałów” z wydania 10/1961 oraz Piera Luigiego Nerviego „Wpływ żelazobetonu oraz postępu w technice i nauce na architekturę współczesną i przyszłą” z nr. 11/12/1961. Są one próbą opisania wpływu postępu technicznego na myśl architektoniczną oraz dokumentują zachodzące wówczas w architekturze zmiany. Jednocześnie zawierają refleksje aktualne także dzisiaj, co zauważa redaktor naczelna „Architektury-murator” Ewa P. Porębska w napisanym współcześnie komentarzu [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum