Aleksandra Wasilkowska

2021-07-19 16:49 Rozmawiała: Maja Mozga-Górecka
Aleksandra Wasilkowska
Autor: fot. Antonina Gugała, dzięki uprzejmości Pracowni Architektonicznej Aleksandry Wasilkowskiej Aleksandra Wasilkowska

W architekturze interesują mnie osobliwości i dziwactwa. Takim miejscem są dla mnie bazary, które rodzą się z chaosu życia codziennego. O realizacji Targowiska Bakalarska, a także innych projektach pracowni Aleksandra Wasilkowska Architecture Studio z Aleksandrą Wasilkowską rozmawia Maja Mozga-Górecka.

Uporządkowana przez Panią przestrzeń fragmentu bazaru przy Bakalarskiej powoli ulega oddolnym działaniom kupców. Czy żywioł w końcu wyprze porządek i jak reaguje Pani na taką utratę kontroli?

Teoretycznie zawsze wierzyłam w oddolną energię i uważam, że w ramach rewitalizacji należy unikać nadmiernego porządkowania. Jednocześnie zależy mi, by to, co projektuję, było interesujące formalnie, i cierpię, gdy widzę, jak mój projekt jest przez kupców przerabiany, jak elewacja z blachy falistej zmienia co chwilę kształt i znika pod naporem dobudówek i reklam.

Ciekawe jest dla mnie, jak po 15 latach zajmowania się bazarami w teorii teraz targuję się z rzeczywistością w praktyce. Zawsze mówiłam sobie, że jako architektka muszę umieć się wycofać, ale w praktyce nie jestem zawsze konsekwentna i cały czas nakłaniam kupców do porządku. To są nieustające negocjacje, w których proszę o powieszenie szyldów zgodnie z detalami wykonawczymi, ale kupcy przypominają mi, że Targowisko Bakalarska to nie Hala Koszyki ani Zieleniak, że tu budżet jest wielokrotnie niższy, że nie stać ich na designerskie meble i parasole i że to oni najlepiej wiedzą, co służy bazarowi. Trudno mi się z tym nie zgodzić.

Na elewacji wprowadziłam zasadę kompozycyjną, że na wysokości 2 m jest daszek, powyżej którego nie można wieszać reklam, a poniżej panuje całkowita swoboda. Udało się ten rygor utrzymać przez kilka lat, ale nowi najemcy już go nie przestrzegają. Czasami szantażuję kupców, że zgodzę się na jakieś ustępstwo w projekcie, jeśli zdejmą z nowej elewacji wielki baner reklamowy albo usuną pety z doniczek.

W naszym nieustannym ścieraniu się jest dużo humoru i wzajemnego szacunku. Kupcy chyba doceniają to, że jestem bazarową aktywistką i że moja praca wynika z miłości do targowisk. Ja też bardzo dużo się od nich uczę. Bakalarska to 25 różnych narodowości i w pewnym sensie jest to Warszawa przyszłości, kolorowa wieża Babel – są tu Wietnamczycy, Ukraińcy, Nigeryjczycy, Ormianie, Kameruńczycy, Chińczycy, Jamajczycy. Jedna z doradczyń kupców określa się jako wiedźma i potrafi zmienić datę rozpoczęcia budowy, by trafić na sprzyjająca koniunkcję, np. Wenus z Saturnem. Musiałam przerysowywać halę targową, by wymiary attyki nie kończyły się 2 czy 4, bo to cyfry w Azji symbolizujące śmierć. Wszystkie azjatyckie miasta projektowane są zgodnie z prawami astrologii elekcyjnej. Ten proces jest dla mnie nieustającą podróżą, w której wciąż się uczę i dziwię.

Spis treści Architektura 08/2021
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. wystawę Ściana Wschodnia. Architektura Zbigniewa Karpińskiego oraz rozstrzygnięcie konkursów o Nagrodę Architektoniczną Prezydenta Warszawy i Nagrodę Architektoniczną POLITYKI [W WYDANIU CYFROWYM PRZEWODNIK ONLINE PO WYSTAWIE ŚCIANA WSCHODNIA].

Tym razem zaproszeni przez redakcję goście dyskutowali na temat przestrzeni publicznej. Spotkanie z udziałem Ewy Kuryłowicz, Agnieszki Labus i Łukasza Pancewicza poprowadził Marcin Szczelina.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu P2PA, RS Architektura Krajobrazu i Projekt Polsko-Belgijska Pracownia Architektury.

Recenzujemy najciekawsze nowe książki poświęcone architekturze. W tym miesiącu Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak recenzują „Adaptive Re-Use. Strategies for Post-War Modernist Housing”, a Hanna Faryna-Paszkiewicz „Spodek w Zenicie. Przewodnik po architekturze lat 1945-1989 w województwie śląskim” Anny Syski [W WYDANIU CYFROWYM DO POBRANIA FRAGMENT KSIĄŻKI SPODEK W ZENICIE].

realizacje

Stary Różyc i nowy Bakalak – dwie zupełnie różne historie warszawskich bazarów, ale też ciekawy zapis zmagań architektów z projektowaniem nieformalnych, oddolnych struktur, jakimi są miejskie targowiska – o dwóch realizacjach: Pracowni Architektonicznej Aleksandry Wasilkowskiej oraz OCA Architekci piszą Łukasz Pancewicz oraz Maciej Czeredys [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].

Zaprojektowane w minimalistycznej estetyce proste, geometryczne rozwiązania subtelnie odwołują się do przeszłości i otoczenia – o nowej realizacji biura Maćków Pracownia Projektowa pisze Anna Miśniakiewicz.

Realizacja wpisuje się w formułę projektowania holistycznego, które pozwala zachować walory przyrodnicze i krajobrazowe czy historyczne. O projekcie pracowni visio architects and consultants oraz 44STO pisze Piotr Bujas.

wnętrza

W sali wielofunkcyjnej zastosowano ten sam arsenał skromnych, choć poruszających środków wyrazu, jaki wykorzystano w realizacji Muzeum Katyńskiego. O realizacji pracowni BBGK Architekci pisze Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

praktyka

Konstrukcję wyspy tworzą 132 donice z roślinnością, posadowione na palach zagłębionych nawet na 60 m pod powierzchnię wody, gdzie znajdują oparcie w skalistym podłożu. O realizacji Heatherwick Studio pisze Artur Gizmajer [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA ORAZ FILMY Z REALIZACJI].

Projekt najwyższego w UE budynku wysokościowego to największe tego typu przedsięwzięcie realizowane w Polsce. Wyzwaniem była nie tylko jego ponadprzeciętna wysokość, ale przede wszystkim zastosowanie nietypowych rozwiązań. O realizacji Varso Tower pisze Artur Gizmajer [W WYDANIU CYFROWYM ROZSZERZONA WERSJA ARTYKUŁU ORAZ DODATKOWE ZDJĘCIA].

Podstawową korzyścią wynikającą z zastosowania w budynku rozwiązań inteligentnych jest zwiększony komfort. Sam obiekt staje się też miejscem bardziej bezpiecznym – pisze Agata Abramczyk.

Hypoalergiczne, trwałe, odporne na czyszczenie farby do wnętrz.

teoria i praktyka

Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej dr hab. inż. arch. Joanny Gil-Mastalerczyk, prof. PŚk, z Wydziału Budownictwa i Architektury Politechniki Świętokrzyskiej.

konteksty

Ludzie powinni wytwarzać żywność czy energię lokalnie, globalnie będąc połączeni siecią informacyjną. Jesteśmy już do niej podłączeni, ale musimy zacząć produkować potrzebne nam rzeczy w pobliżu miejsca zamieszkania, aby zabezpieczyć własną przyszłość. Hiszpański architekt Vicente Guallart o mieście i architekturze, które mogłyby stać się odpowiedzią na wyzwania związane z takimi kryzysami, jak pandemia.

Co warto zobaczyć podczas tegorocznego weneckiego biennale architektury? Jego wystawy można oglądać do 21 listopada, a my tymczasem prezentujemy osobisty przewodnik krakowskich architektów, którym, mimo obostrzeń związanych z pandemią, udało się dotrzeć do Wenecji.

kolumny studenckie

Studia architektoniczne oferuje ponad 20 uczelni w kraju. Przez najbliższy rok będziemy prezentować poszczególne wydziały w nowym cyklu: Wydziały Architektury w Polsce.

Dzięki różnorodnej tematyce studiów nabyte umiejętności można wykorzystać w wielu dziedzinach zawodowych – o tym, dlaczego warto studiować architekturę na Politechnice Rzeszowskiej, pisze Aleksandra Szymaszek.

zawód architekt

W architekturze interesują mnie osobliwości i dziwactwa. Takim miejscem są dla mnie bazary, które rodzą się z chaosu życia codziennego. O realizacji Targowiska Bakalarska, a także innych projektach pracowni Aleksandra Wasilkowska Architecture Studio z Aleksandrą Wasilkowską rozmawia Maja Mozga-Górecka.

z archiwum architektury

W cyklu „Z archiwum” przypominamy trzy referaty z VI kongresu Międzynarodowej Unii Architektów, który odbywał się 3 czerwca i 1 lipca 1961 roku w Londynie. Są to publikacje: Jerzego Hryniewieckiego „Uprzemysłowienie budownictwa i jego wpływ na formy architektury współczesnej” z „Architektury” 9/1961, Henry'ego-Russella Hitchcocka „Zmiany w architekturze spowodowane stosowaniem nowej techniki i materiałów” z wydania 10/1961 oraz Piera Luigiego Nerviego „Wpływ żelazobetonu oraz postępu w technice i nauce na architekturę współczesną i przyszłą” z nr. 11/12/1961. Są one próbą opisania wpływu postępu technicznego na myśl architektoniczną oraz dokumentują zachodzące wówczas w architekturze zmiany. Jednocześnie zawierają refleksje aktualne także dzisiaj, co zauważa redaktor naczelna „Architektury-murator” Ewa P. Porębska w napisanym współcześnie komentarzu [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum