Paris ’37-Montreal ’90
W cyklu Z archiwum przypominamy publikację „Paris ’37-Montreal ’90”, która ukazała się w „Architekturze” nr 5/6/1989 i zawierała zbiór prac odnoszących się do tez XVII Kongresu UIA, organizowanego w Montrealu pod hasłem „Kultura i Technologia”. O komentarz do materiału poprosiliśmy tym razem Jerzego Grochulskiego z WA PW.
(…) Co naprawdę ważne jest z naszego narodowego punktu widzenia dla kongresowego spotkania? – zastanawiał się T. Przemysław Szafer w słowie „Od redaktora” poprzedzającym publikację „Paris ’37-Montreal ’90”. Ukazała się ona w „Architekturze” nr 5/6/1989 i zawierała zbiór prac odnoszących się do tez XVII Kongresu UIA, organizowanego w Montrealu pod hasłem „Kultura i Technologia”. W cyklu „Z archiwum” przypominamy ten archiwalny materiał, na który złożyły się referaty: Lecha Kłosiewicza Poland – Cultures, Technologies and architecture, Konrada Chmielewskiego Culture and technology, Aleksandra Böhma Landscape of illusion, Anny Franty What can we show in Montreal? Poland after the 4th of June, 1989, Agnieszki Orkisz National and local identification in architecture, Jarosława Obidzińskiego Holy beauty, Andrzeja Owczarka The magnificence and squalor of provincial architecture, Zbigniewa Paszkowskiego Tradition and innovation in Polish architecture, Ewy P. Porębskiej Poland – a country far from the world of architecture? oraz Marii Jolanty-Żychowskiej Local and national identification in contemporary architecture.
(…) Najważniejsza sprawa to Polska dzisiaj, ta po 4 czerwca ’89. Co i na ile możemy o niej powiedzieć i pokazać na montrealskim Kongresie, zdecyduje o powodzeniu naszej na nim obecności – podsumowywał swoje słowo wstępne T. Przemysław Szafer. Zaś Jerzy Grochulski w napisanym współcześnie komentarzu zwraca uwagę na aktualne zawsze pytania o miejsce polskiej myśli architektonicznej w dyskursie globalnym. (red)