Kaplica / Rychwałd

2022-03-30 13:20 Tekst: Janusz Sepioł, zdjęcia: Jakub Turbasa, Bartłomiej Pyrzyk
Kaplica w Rychwałdzie 2
Autor: Jakub Turbasa, Bartłomiej Pyrzyk 2 | Widok oratorium od strony placu parkingowego (elewacja wschodnia)

Rychwałdzkie oratorium to obiekt maleńki, funkcjonalnie wydaje się najprostszy, ale jednak pełen emocji i niepozostawiający nikogo obojętnym. O realizacji Jakuba Turbasa i Bartłomieja Pyrzyka pisze Janusz Sepioł [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Rychwałd – tę nazwę nosi kilka miejscowości po obu stronach Karpat. To ślad po falach niemieckich kolonizacji. Reich Wald to tyle, co „bogaty las”, „obfity w lasy”. I tak jest do dziś: im bliżej Rychwałdu, tym lasów więcej, a stoki stają się coraz bardziej strome. Tu zaczyna się najbardziej majestatyczne pasmo Beskidów – Beskid Żywiecki. W tym górskim już krajobrazie serpentynami podjeżdża się pod masywną, flankowaną dwiema krępymi wieżami bazylikę: franciszkańskie sanktuarium maryjne w kościele pw. św. Mikołaja. Jego nieco prowincjonalne wnętrze stanowi mieszankę form późnobarokowych i barwnych dekoracji z początków XX wieku. Na stoku powyżej kościoła rozciąga się cmentarz odgrodzony dużą płaszczyzną parkingu. Równię placu oddziela od najeżonego nagrobkami wzgórza łagodna, płynna linia sztucznego stoku osłaniającego drogę do niewielkiej kaplicy – cmentarnego oratorium. Zamyka ono prostą oś alejki. Zbliżając się do kaplicy, po prawej stronie mijamy ścianę sztucznego stoku, w którym zatopione są kubatury zaplecza technicznego. Po kilkudziesięciu krokach zasłania on już widok na wieże sanktuarium. Teraz uwagę skupiają już tylko masywne wrota Kaplicy Ostatniego Pożegnania.

Spis treści Architektura 04/2022
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. wystawy „Polscy architekci w Luksemburgu” i „Kengo Kuma. Eksperyment. Materiał. Architektura”. Publikujemy też kolejny felieton Łukasza Harata i założycielek inicjatywy Bal architektek.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu Grupa Architektoniczna Domino, ch+ architekci i APA Wojciechowski.

Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze, w tym miesiącu Hanna Faryna-Paszkiewicz recenzuje książkę „Maria i Kazimierz Piechotkowie. Wspomnienia architektów”, a Grzegorz Stiasny monografię „Jan Szpakowicz. Przestrzeń elementarna” [W WYDANIU CYFROWYM DO POBRANIA FRAGMENT KSIĄŻKI „MARIA I KAZIMIERZ PIECHOTKOWIE. WSPOMNIENIA ARCHITEKTÓW”].

realizacje

Rzuty budynków są modelowe i prezentują skromną, ale przemyślaną odpowiedź, jak powinno wyglądać dotowane przez państwo mieszkalnictwo. Program Mieszkanie Plus próbują podsumować dla nas Stanisław Rewski, Grzegorz Stiasny, Hubert Trammer i Agata Twardoch. W numerze także prezentacje pięciu osiedli zrealizowanych w ramach tej rządowej inicjatywy.

Historię tego miejsca czyta się nie tylko w napotykanych wzdłuż parkowych ścieżek tekstach, ale i w użytych do rewaloryzacji parku materiałach. O nowej realizacji eM4.Pracowni Architektury.Brataniec pisze Beata Gawryszewska.

Idea dziedzińca pozwoliła dokonać wyraźnego podziału funkcjonalnego obiektu oraz zapewniła wewnętrzną, odizolowaną od zgiełku ulic przestrzeń. O nowej realizacji biura MAMGUSTA Architekci pisze Dorota Sibińska [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Autorzy wykorzystali żelazną architektoniczną logikę do stworzenia pozornie przypadkowej kompozycji, nawiązującej do zastanego kontekstu. O realizacji biura James & Mau Arquitectura pisze Marcin Kwietowicz [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Rychwałdzkie oratorium to obiekt maleńki, funkcjonalnie wydaje się najprostszy, ale jednak pełen emocji i niepozostawiający nikogo obojętnym. O realizacji Jakuba Turbasa i Bartłomieja Pyrzyka pisze Janusz Sepioł [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

technika

Nieregularny układ sześcianów sprawia, że nawet w obrębie jednego modułu każda z kondygnacji wymagała zastosowania innego układu belek stropowych. O technicznych aspektach realizacji Centrum Turystyki Kulturowej Ice Cubes w Xinxiang projektu Zone of Utopia i Mathieu Forest Architecte pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

teoria i praktyka

Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej dr. hab. inż. arch. Eugeniusza Skrzypczaka z Katedry Architektury i Urbanistyki WAiW Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

konteksty

Beton i żelbet są materiałami, których wytwarzanie powoduje ogromne obciążenie dla środowiska. Przyczyniają się do emisji gazów cieplarnianych, odpowiadają za zużycie wody i deficytowego w wielu rejonach piasku. W tym odcinku naszego cyklu Technologie architektury przyszłości zastanawiamy się co zrobić, by beton mniej szkodził naszej planecie i jaką rolę mają tu do odegrania architekci.

praktyka

Głównym wyzwaniem projektu był materiał elewacyjny. Do wykończenia budynku wykorzystano m.in. płyty z reliefami, które wykonano z użyciem wieloosiowego frezowania, cięcia CNC i obróbki waterjet. O realizacji Muzeum Historii Polski w Warszawie piszą Katarzyna Billik, Krzysztof Budzisz i Paweł Grodzicki [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I FILM].

Montowane na sucho, odsunięte od ścian nośnych fasady to dziś najpopularniejsza metoda wykańczania budynków wysokich i obiektów średniej wielkości.

Najnowsze kolekcje łazienkowe wiodących marek. Piękne i trwałe meble outdoor.

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.

kolumny studenckie

W ramach cyklu Wydziały Architektury w Polsce prezentujemy Wydział Architektury w Wyższej Szkole Ekologii i Zarządzania w Warszawie.

Misją Wydziału Architektury WSEiZ jest nowoczesne kształcenie oparte na koncepcji uczenia się przez całe życie, mające na celu przekazanie wiedzy oraz wykształcenie umiejętności i kompetencji społecznych. O tym, dlaczego warto studiować architekturę w Wyższej Szkole Ekologii i Zarządzania w Warszawie piszą Anthony Weineis i Ewelina Kalużna.

zawód architekt

Moim zdaniem to konieczność, by architekt krajobrazu uczestniczył w każdym projekcie zagospodarowania terenu. O betonozie, placach miejskich i multidyscyplinarności z Urszulą Forczek-Brataniec rozmawia Maja Mozga-Górecka.

z archiwum architektury

W cyklu Z archiwum przypominamy publikację „Paris ’37-Montreal ’90”, która ukazała się w „Architekturze” nr 5/6/1989 i zawierała zbiór prac odnoszących się do tez XVII Kongresu UIA, organizowanego w Montrealu pod hasłem „Kultura i Technologia”. O komentarz do materiału poprosiliśmy tym razem Jerzego Grochulskiego z WA PW.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum