Mediateka Charlesa Nègre’a / Grasse
Budowę komplikowała lokalizacja w sercu wrażliwej strefy odnowy miejskiej, co wiązało się z wykopaliskami archeologicznymi i zabezpieczeniem okolicznej tkanki historycznej – pisze Wiktor Kowalski o projekcie Ivry Serres Architecture, Beaudouin Architects [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM SZKICE].
Grasse na południu Francji słynie przede wszystkim z przemysłu perfumeryjnego, rozwijającego się tu już w XVI wieku. Wtedy został na te tereny sprowadzony jaśmin, kluczowy składnik wielu perfum, którego zbiory wokół miasta rocznie sięgają 27 t. Uprawom jaśminu, podobnie jak i innych kwiatów, sprzyja lokalny mikroklimat – ciepły, a zarazem osłonięty przed morskim powietrzem przez okoliczne wzgórza. Poza tym Grasse może poszczycić się unikalną urbanistyką, którą zawdzięcza wąskim uliczkom i średniowiecznej zabudowie. Trudno się zatem dziwić, że urodzony tu w 1820 roku Charles Nègre, rozkochany w krajobrazach oraz zabytkach architektury południowej Francji, postanowił uwiecznić ich piękno za pomocą fotografii, której stał się prekursorem. Z tego powodu jego imieniem nazwano nową bibliotekę multimedialną w Grasse, gdy zakończyła się jej budowa w 2022 roku. Konkurs na gmach został rozstrzygnięty w 2011 roku i wygrały go pracownie Ivry Serres Architecture i Beaudouin Architects. Budowę biblioteki poprzedził długi proces prac przygotowawczych, na które składały się zabezpieczenie okolicznej historycznej zabudowy oraz wykopaliska archeologiczne. W rezultacie do realizacji mediateki przystąpiono dopiero w 2018 roku. Obiekt mieści na sześciu poziomach (blisko 4 tys. m2) bibliotekę (zlokalizowaną na trzech piętrach), wielofunkcyjne audytorium na 108 miejsc, sale wystawowe – w tym jedną poświęconą pracom Charlesa Nègre'a, a także pokoje do pracy, bibliotekę sztuki, przestrzeń poetycką, kawiarnię, biura administracyjne, pomieszczenia socjalne i magazynowe.