18. biennale architektury w Wenecji

2023-04-21 16:04
Jacek Sosnowski, Anna Barlik, Marcin Strzała
Autor: fot. Monika Cieplucha Autorzy wystawy w Pawilonie Polskim: Jacek Sosnowski, Anna Barlik, Marcin Strzała

Najważniejszy przesłaniem tegorocznego biennale, odbywającego się pod hasłem „Laboratorium przyszłości" jest zmiana.

Założenia kuratorskie

Co to znaczy być „agentem zmiany”? To pytanie towarzyszyło nam w procesie powstawania The Laboratory of the Future [Laboratorium przyszłości] i stanowiło zarówno kontrapunkt, jak i siłę życiową wystawy, której rozwój widzieliśmy oczami duszy, i która teraz czeka, gotowa do narodzin. W ciągu minionych dziewięciu miesięcy w setkach rozmów, esemesów, debat na Zoomie i spotkań wielokrotnie wypływało pytanie, czy wystawy o takiej skali – tak w sensie śladu węglowego, jak i kosztu – są uzasadnione. W maju zeszłego roku kilkakrotnie mówiłam o ekspozycji jako „opowiadaniu”, narracji rozwijającej się w czasie. Dzisiaj rozumiem ją inaczej. Wystawa o architekturze to i moment, i proces. Zapożycza strukturę i format od wystaw sztuki, różni się jednak od niej w istotnych aspektach, które często pozostają niezauważone. Poza chęcią opowiedzenia jakiejś historii, dla sposobu stworzenia wystawy architektonicznej ważne są kwestie produkcji, dostępnych środków i sposobu przedstawienia, ale rzadko się je zauważa i się o nich rozmawia. Od samego początku jasne było, że najważniejszym przesłaniem Laboratorium przyszłości będzie „zmiana”. W tych samych dyskusjach, w których szukano uzasadnienia dla istnienia wystawy, pojawiały się trudne i często emocjonalne rozmowy na temat środków, praw i ryzyka.

Po raz pierwszy w centrum stanęła Afryka i afrykańska diaspora, płynna i splątana kultura osób pochodzących z tego kontynentu, która teraz oplata świat. Co chcemy powiedzieć? Jak to, co mówimy, cokolwiek zmienia? I być może najważniejsze: jak to, co powiemy, będzie współdziałać i przenikać się z tym, co mówią „inni”, po to by wystawa nie okazała się pojedynczą opowieścią, ale ich wielością odzwierciedlającą nurtujący, wspaniały kalejdoskop idei, kontekstów, aspiracji i znaczeń, będący wszystkimi głosami odpowiadającymi na problemy swoich czasów? Często się mówi, że kultura to suma opowieści, które snujemy o sobie dla siebie. To prawda, ale w stwierdzeniu tym brakuje namysłu nad tym, co to znaczy „my”. Szczególnie w architekturze, historycznie rzecz biorąc, głos dominujący był głosem pojedynczym, wyłącznym, którego zasięg i moc ignorowała ogromne obszary ludzkości – finansowo, kreatywnie, konceptualnie – zupełnie jakbyśmy słuchali i mówili w jednym tylko języku. Historia architektury jest zatem niekompletna. Nie błędna, ale niekompletna. To w tym kontekście wystawy mają znaczenie szczególne. Zapewniają wyjątkową chwilę umożliwiającą rozbudowanie, zmienienie lub opowiedzenie na nowo historii, której odbiór i wpływ odczuwalny jest daleko poza obejmującymi ją fizycznymi murami i przestrzenią. To, co mówimy publicznie, ma znaczenie, bo stanowi fundament, na którym buduje się zmianę – zarówno małymi krokami, jak i wielkim skokiem.

Spis treści Architektura 05/2023
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy, tym razem m.in. rozstrzygnięcie konkursu o Nagroda Pritzkera 2023. Publikujemy też kolejny felieton Balu architektek.

O pewnym konkursie, czyli… operę damy tutaj! Grzegorz Buczek o konkursie na projekt nowej siedziby Polskiej Opery Królewskiej w Łazienkach.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: Zespół Towarowa 22 na warszawskiej Woli, Targowisko w Jeleniej Górze, Nowy dworzec w Koszalinie, Nowy dom kultury w Mikołowie, Park linearny w Warszawie, Prototypownia UAP w Poznaniu.

Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze. W tym miesiącu Grzegorz Stiasny omawia książkę „Krajobraz architektoniczny Warszawy w 2022” pod redakcją Sławomira Gzella, a Aleksander Krajewski publikację „Urbania. O miastach przyszłości” autorstwa Stefano Boeriego.

Najciekawsze wydarzenia nadchodzących miesięcy, m.in. Łódź Design Festival, wystawa Zgruzowstanie Warszawy i konkurs Kształtowanie Przestrzeni.

realizacje

Przedszkole w Regułach to przykład nie tylko dobrej architektury dla najmłodszych, lecz także udanej współpracy samorządu z SARP-em – piszą Mateusz Płoszaj-Mazurek i Dorota Sibińska o realizacji M.O.C. Architekci [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Kompozycja brył z szacunkiem i konsekwentnie odnosi się do historycznego kontekstu, zachowując silną formę oraz pełne dostojeństwa środki wyrazu – pisze Anna Maria Wierzbicka o projekcie Bujnowski Architekci [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Obiekt, jako część szeroko zakrojonej rewitalizacji, jest miejscem o wielu funkcjach społecznych i nowej jakości w układzie urbanistycznym miasteczka – pisze Katarzyna Gucałło o realizacji pracowni Neostudio Architekci [WIĘCEJ ZDJĘĆ W WYDANIU CYFROWYM].

W tym niskobudżetowym projekcie wizerunek jest drugorzędny, ważniejszy był aspekt społeczny, angażujący m.in. projektantów i mieszkańców dzielnicy – Aleksandra Czupkiewicz przygląda się projektowi menthol architects.

wnętrza

W procesie modernizacji bloku położniczego z lat 80. równie ważna co funkcjonalność okazała się terapeutyczna rola projektowanych wnętrz – pisze Jerzy S. Majewski o projekcie m+ design [WIĘCEJ ZDJĘĆ W WYDANIU CYFROWYM].

technika

Budowę komplikowała lokalizacja w sercu wrażliwej strefy odnowy miejskiej, co wiązało się z wykopaliskami archeologicznymi i zabezpieczeniem okolicznej tkanki historycznej – pisze Wiktor Kowalski o projekcie Ivry Serres Architecture, Beaudouin Architects [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM SZKICE].

teoria i praktyka

Etyczny wymiar aktywności architekta według prof. dr. hab. inż. arch. Piotra Marciniaka, kierownika Zakładu Historii, Teorii i Ochrony Dziedzictwa na Wydziale Architektury Politechniki Poznańskiej.

konteksty

Najważniejszy przesłaniem tegorocznego biennale, odbywającego się pod hasłem „Laboratorium przyszłości" jest zmiana.

Z Adamem Przywarą, kuratorem wystawy Zgruzowstanie Warszawy 1945–1949 prezentowanej do 3 września w Muzeum Warszawy, oraz Petrem Vladimirowem z Fundacji Brda rozmawiamy o potencjale wtórnego wykorzystywania materiałów budowlanych w odbudowie miast po zniszczeniach wojennych.

O tym, jak działać w przestrzeni publicznej, o aktywizmie miejskim, a także o studiach doktoranckich na wydziałach architektury rozmawiamy z Łukaszem Haratem.

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

warsztat

Rozpoznawalnym elementem budynku są wolnostojące słupy dachu głównego o ażurowych formach. Wykonana ze stalowych rur konstrukcja nawiązuje do roślinnych splotów drzew i pnączy.

wzornik

Dywany, kilimy i dekoracje – wszystko, by urządzić przytulne wnętrza publiczne i prywatne

kolumny studenckie

Agnieszka Przybylska pisze o rozwiązaniach przyjaznych dla osób z niepełnosprawnościami, studiujących i pracujących w Sopockiej Akademii Nauk Stosowanych.

z archiwum architektury

W ramach naszego cyklu przypominamy artykuł z numeru 2/1949 „Architektury” pt. „Wystawa rysunku odręcznego w Politechnice Warszawskiej ze współczesnym komentarzem Marcina Sadowskiego z pracowni JEMS Architekci [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ARCHIWALNE SZKICE].

zawód architekt

Re-architektura jest przyszłością. To radykalna zmiana w mentalności, bo dotychczas imperatywem rozwoju było: budować! – mówi w rozmowie z Mają Mozgą-Górecką Magdalena Staniszkis.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum