Konstrukcja dworca – o projekcie konstrukcji Łodzi Fabrycznej Mariusz Szefer
Naszym zadaniem było takie zaprojektowanie konstrukcji, aby w tym samym czasie możliwe było prowadzenie prac nadziemnych i podziemnych. W początkowej fazie strop -8 stanowił płytę fundamentową, a prace wykonywano nad tym poziomem, jednocześnie metodą „górniczą” drążąc część podziemną do poziomu -20. Wyzwaniem samym w sobie był projekt właściwej płyty fundamentowej -18,22, a przede wszystkim połączenia jej z wykonanymi wcześniej podporami pionowymi – słupami/baretami – pisze Mariusz Szefer.
GSBK Biuro Konstrukcyjne pełniło funkcję głównego projektanta konstrukcji dworca oraz koordynatora wszystkich związanych z nią prac projektowych. Wyzwanie stanowiła nie tylko sama skala przedsięwzięcia i usytuowanie znacznej części kubatury pod ziemią, ale też uwzględnienie czterech 12-kondygnacyjnych budynków, które w przyszłości miałyby powstać ponad bryłą dworca.
Obiekt o długości ok. 800 m i szerokości ok. 130 m podzielony został dylatacjami na pięć części. Jego zasadniczą konstrukcję tworzą: płyta fundamentowa (poziom -18,22), strop żelbetowy (-8) oraz płyta żelbetowa (0). Naszym zadaniem było takie zaprojektowanie konstrukcji, aby w tym samym czasie możliwe było prowadzenie prac nadziemnych i podziemnych.