Forma otwarta – o projekcie Łodzi Fabrycznej
Przygotowywaniu koncepcji towarzyszyły analizy węzłów komunikacyjnych w miastach europejskich o zbliżonej wielkości. Od początku zakładano przy tym podziemną lokalizację obiektu, z respektem odnosząc się do idei kompozycyjnych Nowego Centrum Łodzi i wyróżniającego się w tym założeniu budynku zwanego Bramą Miasta. Należało też uwzględnić inwestycje przewidywane w przyszłości, jak tunel średnicowy pod centrum czy cztery wysokościowce ponad bryłą dworca – piszą Anna Tomaszewska, Magdalena Boule i Tomasz Tomaszewski.
Multimodalny węzeł transportowy Łódź Fabryczna zastąpił zasłużony dla miasta, ale mocno zdegradowany, 150-letni dworzec kolejowy. U podstaw decyzji o realizacji przedsięwzięcia stało przekonanie, że inwestycja ta, zlokalizowana dodatkowo w rejonie Nowego Centrum Łodzi, odegra niezwykle stymulującą rolę w rozwoju miasta. To przesądziło o przyszłościowo przyjętej przepustowości samej stacji i otaczającego układu komunikacji kołowej, jednocześnie wpływając bezpośrednio na gabaryty projektowanych obiektów.
Czytaj też: Architektoniczny przewodnik po Łodzi: co warto zobaczyć w Łodzi |
Przygotowywaniu koncepcji towarzyszyły analizy węzłów komunikacyjnych w miastach europejskich o zbliżonej wielkości i w podobny sposób oddalonych od stolic swojego kraju (Turyn, Lyon, Hamburg, Lipsk, Rotterdam). Od początku zakładano przy tym podziemną lokalizację obiektu, z respektem odnosząc się do idei kompozycyjnych Nowego Centrum Łodzi i wyróżniającego się w tym założeniu budynku zwanego Bramą Miasta.