Muzeum Wojska Polskiego

2023-07-12 18:38 Teksty: Maciej Miłobędzki, Jerzy S. Majewski, zdjęcia: Marcin Czechowicz
Muzeum Wojska Polskiego 1
Autor: Marcin Czechowicz 1 | Budynek Muzeum Wojska Polskiego został zrealizowany w ramach dużego kompleksu muzealnego na terenie warszawskiej Cytadeli, która znajduje się nieopodal starówki

Obiekt został zaprojektowany i zrealizowany z niezwykłą precyzją. O jego charakterze decydują dopracowane detale oraz uważnie dobrane materiały – o realizacji pracowni WXCA piszą Maciej Miłobędzki i Jerzy S. Majewski.

Pierwsze pomysły przeniesienia Muzeum na Cytadelę pojawiły się w latach 70. W 1976 roku rozstrzygnięto konkurs architektoniczny na kompleksowe zagospodarowanie tej XIX-wiecznej twierdzy na potrzeby muzealne i zintegrowanie zabytku z miastem. Zwyciężyła koncepcja Marka Budzyńskiego i Andrzeja Kicińskiego (współpraca: Zbigniew Badowski, Leszek Kraus, Irena Bajerska). Autorzy zaproponowali ideę „fortu w forcie”, wkomponowany w teren rozległy kompleks z biblioteką, archiwum, Muzeum Wojska Polskiego i plenerową ekspozycją, którego zabudowa przywodzi nieco na myśl ruiny starożytnego miasta cywilizacji prekolumbijskich (prezentację pracy oraz rozmowę z jej autorami z numeru 5-6/1979 „Architektury” publikujemy w wydaniu cyfrowym).

Ze względu na brak środków realizację odłożono jednak w czasie. Gdyby Andrzej Kiciński z Markiem Budzyńskim zbudowali z końcem lat 70. Muzeum Wojska Polskiego na warszawskiej Cytadeli, dzieło to zapisałoby się w annałach światowej architektury – pisał dwie dekady później Henryk Drzewiecki w tekście towarzyszącym wystawie twórczości Kicińskiego zorganizowanej z okazji przyznania mu Honorowej Nagrody SARP. W 1993 roku architekci opracowali wprawdzie „koncepcję zagospodarowania architektonicznego muzeum na Cytadeli”, a w roku 1996 wmurowano nawet kamień węgielny pod realizację założenia, ale ostatecznie na budowę znów zabrakło środków.

Idea powróciła w 2006 roku, kiedy ówczesny szef MON Radosław Sikorski powołał pełnomocnika ds. budowy Muzeum Wojska Polskiego i polecił zapisać inwestycję w Planie Rozwoju Sił Zbrojnych na lata 2007-2012. Dwa lata później placówka we współpracy z warszawskim SARP-em ogłosiła konkurs na koncepcję urbanistyczno-architektoniczną muzealnego kompleksu na Cytadeli. Zwyciężyła młoda wówczas pracownia WXCA, która zaproponowała założenie z budynkiem głównym na osi wyznaczonej przez Bramę Straceń i dwoma pawilonami flankującymi od północy i południa rozległy plac Gwardii. Szacowano wówczas, że realizacja rozpocznie się w roku 2011, a zakończy w 2014 lub 2015 roku. To się nie udało. Faza przygotowawcza trwała długo, przeciągał się też termin opuszczenia terenów twierdzy przez zajmujące ją jednostki wojskowe. Dodatkowo w 2015 roku z inicjatywy minister kultury Małgorzaty Omilanowskiej rząd Ewy Kopacz podjął decyzję o przeznaczeniu części planowanych zabudowań na Muzeum Historii Polski. Cały kompleks należało więc przeprojektować. Prace powierzono architektom z WXCA.

Zgodnie z nową koncepcją założenie urbanistyczne pozostało bez zmian, modyfikacji uległa jednak struktura funkcjonalna i wyraz architektoniczny obiektów. Postanowiono, że gmach główny zajmie Muzeum Historii Polski, a Muzeum Wojska Polskiego dwa pawilony boczne, podniesione teraz do rangi pełnoprawnych budynków. Postanowiono też, że na potrzeby MWP w pierwszej kolejności powstanie tylko jeden z obiektów. Obie inwestycje, prowadzone niezależnie przez MON i ministerstwo kultury, rozpoczęły się w 2018 roku. Termin oddania budynków do użytku kilkukrotnie przesuwano. Ostatecznie Muzeum Wojska Polskiego razem z wystawą stałą zostanie otwarte 13 sierpnia 2023 roku, Muzeum Historii Polski w stanie surowym ma być gotowe pod koniec września. Tomasz Żylski

Spis treści Architektura 08/2023
przegląd

Recenzujemy najciekawsze wydarzenie tym razem jest to rozstrzygnięcie organizowanego przez IARP konkursu Kształtowanie Przestrzeni

Tegoroczne London Design Biennale 2023, na którym Polski Pawilon zdobył główną nagrodę, podsumowuje Marcin Szczelina.

Myślą, która przyświecała nam w tym roku było zwrócenie uwagi na sam proces powstawania przyszłości, codzienną pracę nad poprawianiem teraźniejszości, lepszą przyszłość tworzoną codziennie. Rozmowa z Michałem Piernikowskim, dyrektorem Łódź Design Festival.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: modernizacja stadionu Szyca w Poznaniu projektu Studia Fikus, osiedle komunalne w Warszawie pracowni Dominik Górecki Architekt, Osiedle Wille Bukowska w Poznaniu autorstwa biura Insomia.

Relacjonujemy najnowsze wydarzenia, tym razem są to Regaty Architektów 2023 oraz wyniki konkursu Geberit Projekt Łazienki 2023.

Relacjonujemy wyniki konkursu Lider Dostępności 2023.

realizacje

Obiekt został zaprojektowany i zrealizowany z niezwykłą precyzją. O jego charakterze decydują dopracowane detale oraz uważnie dobrane materiały – o realizacji pracowni WXCA piszą Maciej Miłobędzki i Jerzy S. Majewski.

Projektanci przywrócili rangę zdegradowanemu obiektowi, odzyskując zabytkową substancję oraz uzupełniając ją z szacunkiem dla przeszłości – Agnieszka Błażko pisze o nowej realizacji pracowni Biuro Architektoniczne GADOMSCY [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

W surrealistycznym klimacie inspirowanym książką Lewisa Carrolla oraz kinematografią Tima Burtona, powstał na Bielanach plac nie tylko dla dzieci – Anna Cudny pisze o realizacji pracowni LS-Project Maciej Sikorski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Prostopadłościan ze szklanej cegły upamiętnia w symboliczny sposób członków grupy dokumentującej życie i śmierć w warszawskim getcie – piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak o projekcie SENNA Kolektywu [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

technika

Z uwagi na bliskość istniejących obiektów zlokalizowana pod ziemią nowa część wymagała zastosowania specjalnej obudowy wykopu chroniącej przed osiadaniem sąsiednich budynków – Wiktor Kowalski pisze o realizacji Neri&Hu Design and Research Office [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

teoria i praktyka

W cyklu Z archiwum „Architektury” przypominamy rozmowę Czesława Bieleckiego z autorami zwycięskiego projektu na zagospodarowanie Cytadeli: Markiem Budzyńskim i Andrzejem Kicińskim. O współczesny komentarz do wywiadu poprosiliśmy Krzysztofa Mycielskiego.

O tym, że teorie żyją dzięki temu, że są publicznie dyskutowane pisze dr inż. arch. Łukasz Pancewicz z Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego Politechniki Gdańskiej.

konteksty

„Potrafimy radzić sobie ze zmianami” – twierdzi Lesley Lokko, kuratorka 18. biennale architektury w Wenecji. W obliczu światowych wyzwań politycznych, gospodarczych, środowiskowych warto uważnie przyjrzeć się wystawie głównej, w której ponad 70% prezentowanych prac stworzonych zostało przez pojedynczych praktyków lub niewielkie zespoły, a ponad połowa uczestników – po raz pierwszy w historii tego cyklicznego wydarzenia – pochodzi z Afryki lub afrykańskiej diaspory.

O programowaniu, sztucznej inteligencji, młodym pokoleniu i prowadzeniu własnej firmy rozmawiamy z Kacprem Radziszewskim, jednym z liderów tegorocznych konfrontacji Młodzi do Łodzi.

Ocenianie wystawy – krytyczne lub nie – to oczywista rzecz po wizycie na biennale architektury. Jednak obecnej polskiej prezentacji w Wenecji zaczęły też towarzyszyć negatywne opinie odnoszące się do samej procedury wyboru projektu kuratorskiego. O kontrowersjach wokół pawilonu Polski pisze Tomasz Malkowski.

warsztat

Rozpoznawalnym elementem budynków jest perforowana elewacja z wzorem inspirowanym symbolem kwiatu życia. Z uwagi na złożoną geometrię bryły, w celu określenia wymiarów paneli, konieczne było wykonanie wielowarstwowych makiet cyfrowych budynku – pisze Adam Białobrzeski o nowej realizacji pracowni FAAB [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

wzornik

must have – najlepsze produkty nagrodzone podczas Łódź Design Festival 2023

zawód

Beton ma w sobie coś niedostępnego, twardego, nieugiętego, i surowego, co wpisuje się w idee wojskowości – mówi Paweł Wolanin w rozmowie z Magdą Mojduszką.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum