Grób Oneg Szabat / Warszawa

2023-07-12 18:35 Tekst: Piotr Lewicki, Kazimierz Łatak, zdjęcia: Kateryna Reshetniak
Grób symboliczny grupy Oneg Szabat
Autor: Kateryna Reshetniak

Prostopadłościan ze szklanej cegły upamiętnia w symboliczny sposób członków grupy dokumentującej życie i śmierć w warszawskim getcie – piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak o projekcie SENNA Kolektywu [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Nazwa „archiwum Ringelbluma” funkcjonuje w powszechnej świadomości: powstający w ukryciu przed niemieckim okupantem obszerny zbiór akt dokumentujący codzienne życie (i śmierć) w warszawskim getcie uznawany jest za najpoważniejsze źródło wiedzy o tym bolesnym okresie dziejów stolicy i jej licznych mieszkańców. Kolekcja wiąże się nierozłącznie z Emanuelem Ringelblumem, międzywojennym żydowskim historykiem, ale w tworzenie dokumentów zaangażowanych było wiele osób. Grupa liczyła ok. 60 członków obojga płci, wielu profesji i odmiennych światopoglądowo, co w krytycznych okupacyjnych realiach nie przeszkodziło im podjąć efektywnej współpracy. Oneg Szabat (oznacza dosłownie Radość Szabatu) była konspiracyjną organizacją, aktywną od 1940 roku do lat 1942-43, w ramach której pracowali historycy, literaci, dziennikarze, naukowcy, nauczyciele i działacze społeczni. Nasilające się wywózki i narastająca eksterminacja Żydów poważnie uszczupliła liczebność grupy. Już od 1942 roku jej członkowie podjęli próby ukrycia archiwum, aby przetrwało ono wojenną pożogę i dało świadectwo przyszłym pokoleniom. To dzięki ich zabiegom oraz staraniom tych, którzy przeżyli (z całej grupy uratowały się trzy osoby) udało się po wojnie odnaleźć większą część zbioru.

Inaugurowany w 80. rocznicę wybuchu powstania w getcie pomnik grupy Oneg Szabat jest kolejną – po zrealizowanej w 2021 roku pracy Łukasza Mieszkowskiego i Macieja Urbanka przy ul. Nowolipki na Muranowie – formą upamiętnienia fenomenu archiwum Ringelbluma i osób, które je tworzyły. Zbiór pomników ofiar Zagłady jest bogaty, obejmuje zarówno obiekty pojedyncze, jak i większe założenia pomnikowe. W Polsce, zwłaszcza po 1989 roku powstało ich wiele, a sposobów ujęcia tematu i odwołań można wyróżnić kilka. Część tych prac posiłkuje się symboliką oczywistą, łatwą do odczytania, co niekoniecznie oznacza banalną, choć trudno sobie wyobrazić interesującą kolejną wariację na temat połamanej gwiazdy Dawida czy stosu płyt nawiązujących do zbezczeszczonych macew. Inne rozwiązania operują bardziej abstrakcyjnymi środkami wyrazu – to prace, które raczej skłaniają odbiorcę do zadawania (sobie) pytań niż udzielania odpowiedzi gotowych, wyręczających w konieczności wykonania choćby drobnego wysiłku intelektu.

Spis treści Architektura 08/2023
przegląd

Recenzujemy najciekawsze wydarzenie tym razem jest to rozstrzygnięcie organizowanego przez IARP konkursu Kształtowanie Przestrzeni

Tegoroczne London Design Biennale 2023, na którym Polski Pawilon zdobył główną nagrodę, podsumowuje Marcin Szczelina.

Myślą, która przyświecała nam w tym roku było zwrócenie uwagi na sam proces powstawania przyszłości, codzienną pracę nad poprawianiem teraźniejszości, lepszą przyszłość tworzoną codziennie. Rozmowa z Michałem Piernikowskim, dyrektorem Łódź Design Festival.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: modernizacja stadionu Szyca w Poznaniu projektu Studia Fikus, osiedle komunalne w Warszawie pracowni Dominik Górecki Architekt, Osiedle Wille Bukowska w Poznaniu autorstwa biura Insomia.

Relacjonujemy najnowsze wydarzenia, tym razem są to Regaty Architektów 2023 oraz wyniki konkursu Geberit Projekt Łazienki 2023.

Relacjonujemy wyniki konkursu Lider Dostępności 2023.

realizacje

Obiekt został zaprojektowany i zrealizowany z niezwykłą precyzją. O jego charakterze decydują dopracowane detale oraz uważnie dobrane materiały – o realizacji pracowni WXCA piszą Maciej Miłobędzki i Jerzy S. Majewski.

Projektanci przywrócili rangę zdegradowanemu obiektowi, odzyskując zabytkową substancję oraz uzupełniając ją z szacunkiem dla przeszłości – Agnieszka Błażko pisze o nowej realizacji pracowni Biuro Architektoniczne GADOMSCY [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

W surrealistycznym klimacie inspirowanym książką Lewisa Carrolla oraz kinematografią Tima Burtona, powstał na Bielanach plac nie tylko dla dzieci – Anna Cudny pisze o realizacji pracowni LS-Project Maciej Sikorski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Prostopadłościan ze szklanej cegły upamiętnia w symboliczny sposób członków grupy dokumentującej życie i śmierć w warszawskim getcie – piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak o projekcie SENNA Kolektywu [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

technika

Z uwagi na bliskość istniejących obiektów zlokalizowana pod ziemią nowa część wymagała zastosowania specjalnej obudowy wykopu chroniącej przed osiadaniem sąsiednich budynków – Wiktor Kowalski pisze o realizacji Neri&Hu Design and Research Office [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

teoria i praktyka

W cyklu Z archiwum „Architektury” przypominamy rozmowę Czesława Bieleckiego z autorami zwycięskiego projektu na zagospodarowanie Cytadeli: Markiem Budzyńskim i Andrzejem Kicińskim. O współczesny komentarz do wywiadu poprosiliśmy Krzysztofa Mycielskiego.

O tym, że teorie żyją dzięki temu, że są publicznie dyskutowane pisze dr inż. arch. Łukasz Pancewicz z Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego Politechniki Gdańskiej.

konteksty

„Potrafimy radzić sobie ze zmianami” – twierdzi Lesley Lokko, kuratorka 18. biennale architektury w Wenecji. W obliczu światowych wyzwań politycznych, gospodarczych, środowiskowych warto uważnie przyjrzeć się wystawie głównej, w której ponad 70% prezentowanych prac stworzonych zostało przez pojedynczych praktyków lub niewielkie zespoły, a ponad połowa uczestników – po raz pierwszy w historii tego cyklicznego wydarzenia – pochodzi z Afryki lub afrykańskiej diaspory.

O programowaniu, sztucznej inteligencji, młodym pokoleniu i prowadzeniu własnej firmy rozmawiamy z Kacprem Radziszewskim, jednym z liderów tegorocznych konfrontacji Młodzi do Łodzi.

Ocenianie wystawy – krytyczne lub nie – to oczywista rzecz po wizycie na biennale architektury. Jednak obecnej polskiej prezentacji w Wenecji zaczęły też towarzyszyć negatywne opinie odnoszące się do samej procedury wyboru projektu kuratorskiego. O kontrowersjach wokół pawilonu Polski pisze Tomasz Malkowski.

warsztat

Rozpoznawalnym elementem budynków jest perforowana elewacja z wzorem inspirowanym symbolem kwiatu życia. Z uwagi na złożoną geometrię bryły, w celu określenia wymiarów paneli, konieczne było wykonanie wielowarstwowych makiet cyfrowych budynku – pisze Adam Białobrzeski o nowej realizacji pracowni FAAB [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

wzornik

must have – najlepsze produkty nagrodzone podczas Łódź Design Festival 2023

zawód

Beton ma w sobie coś niedostępnego, twardego, nieugiętego, i surowego, co wpisuje się w idee wojskowości – mówi Paweł Wolanin w rozmowie z Magdą Mojduszką.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum