Centrum Rodziny / Sopot

2023-07-12 18:32 Tekst: Adam Białobrzeski, opracowanie: Anna Żmijewska
Europejskie Centrum Rodziny_FAAB_01
Autor: Maciej Lulko / FAAB 1 | Spodnią powierzchnię baldachimu nad wejściem wykończono wodoodporną sklejką, która przechodzi do wnętrza i stanowi kontynuację podziałów elewacji

Rozpoznawalnym elementem budynków jest perforowana elewacja z wzorem inspirowanym symbolem kwiatu życia. Z uwagi na złożoną geometrię bryły, w celu określenia wymiarów paneli, konieczne było wykonanie wielowarstwowych makiet cyfrowych budynku – pisze Adam Białobrzeski o nowej realizacji pracowni FAAB [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Europejskie Centrum Rodziny, w którego skład docelowo będzie wchodzić pięć budynków, zlokalizowane jest w Sopocie, zaledwie 400 m od plaży. Każdy z obiektów tworzących zespół ECR mieści funkcję związaną z ochroną zdrowia. W budynku Fala 1 oddanym do użytku w 2021 roku umieszczono specjalistyczne laboratoria medyczne i badawcze, w powstającej aktualnie Fali 2 zaprojektowano szpital jednodniowy, laboratorium IVF, blok operacyjny i przychodnię. Budynek nr 3 pomieści szpital o profilu ginekologiczno-położniczym. W Falach 4 i 5 przewidziano pokoje przeznaczone do pobytu dla pacjentów oraz część rehabilitacyjną wyposażoną w komorę hiperbaryczną i kriokomorę. Projekt obejmuje też stworzenie Ogrodu Nadmorskiego, wokół którego rozmieszczono budynki.

Inspiracją dla wyrazu architektonicznego obiektów jest seria fotografii AquaViva, zrealizowanych przez artystę Pierreʼa Carreau. Fotograf w niezwykły sposób uchwycił geometryczną różnorodność i złożoność morskich fal. Poczynione przez architektów obserwacje zaowocowały wypracowaniem rzeźbiarskich brył budowanych na podstawie powierzchni bazujących na dwóch krzywiznach. W szczególny sposób uwidacznia się to w górnych partiach elewacji i w przypadku zadaszeń wejść do budynków. Po dogłębnej analizie prac artysty można również dostrzec, tworzące się na skutek układu oddziaływań drobne podziały, z pozoru jednorodnej i gładkiej płaszczyzny fali. Na podstawie tych spostrzeżeń wypracowano koncepcję podziału elewacji na trójkątne panele.

Charakterystycznym elementem sopockiej architektury są ornamenty wycinane w drewnie, zdobiące obiekty z przełomu XIX i XX wieku. Detale nadające zwiewności budynkom montowano w ich szczytach, dekorowano nimi okna, werandy i wystające elementy konstrukcji drewnianej.

Uwzględnienie lokalnej tradycji budowlanej było ważnym argumentem podnoszonym przez architekta podczas procedury zatwierdzania projektu przez Miejskie Biuro Konserwatora Zabytków. Z uwagi na funkcję inwestycji (służba zdrowia) zdecydowano się na oparcie wzoru perforacji na symbolice odmiennej od tej stosowanej w sopockich budynkach historycznych. Podstawą dla ornamentu jest tzw. kwiat życia, pradawny symbol, któremu przypisywano moce uzdrawiające.

Zaprojektowane budynki różnią się od siebie. Dotyczy to zarówno geometrii rzutu, jak i bryły. Fala 1 zwęża się ku górze, a Fala 2 rozszerza. Falę 4, obiekt najdłuższy ze wszystkich, zaopatrzono w największe zagłębienie w górnej partii. Każdy budynek ma dwie elewacje wykończone panelami aluminiowymi i dwie, dla których bazą jest spiek ceramiczny. Te pierwsze wyposażono w części stałe oraz ruchome w postaci okiennic o wysokości 3 m. Fasadę podzielono na sekcje o szerokości ok. 100 cm. Okiennice mają różną szerokość i obejmują od dwóch do czterech sekcji elewacji.

Spis treści Architektura 08/2023
przegląd

Recenzujemy najciekawsze wydarzenie tym razem jest to rozstrzygnięcie organizowanego przez IARP konkursu Kształtowanie Przestrzeni

Tegoroczne London Design Biennale 2023, na którym Polski Pawilon zdobył główną nagrodę, podsumowuje Marcin Szczelina.

Myślą, która przyświecała nam w tym roku było zwrócenie uwagi na sam proces powstawania przyszłości, codzienną pracę nad poprawianiem teraźniejszości, lepszą przyszłość tworzoną codziennie. Rozmowa z Michałem Piernikowskim, dyrektorem Łódź Design Festival.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: modernizacja stadionu Szyca w Poznaniu projektu Studia Fikus, osiedle komunalne w Warszawie pracowni Dominik Górecki Architekt, Osiedle Wille Bukowska w Poznaniu autorstwa biura Insomia.

Relacjonujemy najnowsze wydarzenia, tym razem są to Regaty Architektów 2023 oraz wyniki konkursu Geberit Projekt Łazienki 2023.

Relacjonujemy wyniki konkursu Lider Dostępności 2023.

realizacje

Obiekt został zaprojektowany i zrealizowany z niezwykłą precyzją. O jego charakterze decydują dopracowane detale oraz uważnie dobrane materiały – o realizacji pracowni WXCA piszą Maciej Miłobędzki i Jerzy S. Majewski.

Projektanci przywrócili rangę zdegradowanemu obiektowi, odzyskując zabytkową substancję oraz uzupełniając ją z szacunkiem dla przeszłości – Agnieszka Błażko pisze o nowej realizacji pracowni Biuro Architektoniczne GADOMSCY [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

W surrealistycznym klimacie inspirowanym książką Lewisa Carrolla oraz kinematografią Tima Burtona, powstał na Bielanach plac nie tylko dla dzieci – Anna Cudny pisze o realizacji pracowni LS-Project Maciej Sikorski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Prostopadłościan ze szklanej cegły upamiętnia w symboliczny sposób członków grupy dokumentującej życie i śmierć w warszawskim getcie – piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak o projekcie SENNA Kolektywu [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

technika

Z uwagi na bliskość istniejących obiektów zlokalizowana pod ziemią nowa część wymagała zastosowania specjalnej obudowy wykopu chroniącej przed osiadaniem sąsiednich budynków – Wiktor Kowalski pisze o realizacji Neri&Hu Design and Research Office [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

teoria i praktyka

W cyklu Z archiwum „Architektury” przypominamy rozmowę Czesława Bieleckiego z autorami zwycięskiego projektu na zagospodarowanie Cytadeli: Markiem Budzyńskim i Andrzejem Kicińskim. O współczesny komentarz do wywiadu poprosiliśmy Krzysztofa Mycielskiego.

O tym, że teorie żyją dzięki temu, że są publicznie dyskutowane pisze dr inż. arch. Łukasz Pancewicz z Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego Politechniki Gdańskiej.

konteksty

„Potrafimy radzić sobie ze zmianami” – twierdzi Lesley Lokko, kuratorka 18. biennale architektury w Wenecji. W obliczu światowych wyzwań politycznych, gospodarczych, środowiskowych warto uważnie przyjrzeć się wystawie głównej, w której ponad 70% prezentowanych prac stworzonych zostało przez pojedynczych praktyków lub niewielkie zespoły, a ponad połowa uczestników – po raz pierwszy w historii tego cyklicznego wydarzenia – pochodzi z Afryki lub afrykańskiej diaspory.

O programowaniu, sztucznej inteligencji, młodym pokoleniu i prowadzeniu własnej firmy rozmawiamy z Kacprem Radziszewskim, jednym z liderów tegorocznych konfrontacji Młodzi do Łodzi.

Ocenianie wystawy – krytyczne lub nie – to oczywista rzecz po wizycie na biennale architektury. Jednak obecnej polskiej prezentacji w Wenecji zaczęły też towarzyszyć negatywne opinie odnoszące się do samej procedury wyboru projektu kuratorskiego. O kontrowersjach wokół pawilonu Polski pisze Tomasz Malkowski.

warsztat

Rozpoznawalnym elementem budynków jest perforowana elewacja z wzorem inspirowanym symbolem kwiatu życia. Z uwagi na złożoną geometrię bryły, w celu określenia wymiarów paneli, konieczne było wykonanie wielowarstwowych makiet cyfrowych budynku – pisze Adam Białobrzeski o nowej realizacji pracowni FAAB [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

wzornik

must have – najlepsze produkty nagrodzone podczas Łódź Design Festival 2023

zawód

Beton ma w sobie coś niedostępnego, twardego, nieugiętego, i surowego, co wpisuje się w idee wojskowości – mówi Paweł Wolanin w rozmowie z Magdą Mojduszką.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum