Błękitna godzina. 18. Międzynarodowe Biennale Architektury w Wenecji

2023-07-12 18:33 Ewa P. Porębska
Lesley Loko
Autor: Jacopo Salvi Lesley Lokko wystylizowana na Kleopatrę

„Potrafimy radzić sobie ze zmianami” – twierdzi Lesley Lokko, kuratorka 18. biennale architektury w Wenecji. W obliczu światowych wyzwań politycznych, gospodarczych, środowiskowych warto uważnie przyjrzeć się wystawie głównej, w której ponad 70% prezentowanych prac stworzonych zostało przez pojedynczych praktyków lub niewielkie zespoły, a ponad połowa uczestników – po raz pierwszy w historii tego cyklicznego wydarzenia – pochodzi z Afryki lub afrykańskiej diaspory.

#Bluehour – magiczny moment, czas kiedy nie ma cieni, na zdjęciach niebo wychodzi błękitne i fota ujawni więcej szczegółów. Tego koloru światłem zaczyna się wystawa w Cordiere /Arsenale. Dla tych, którzy na La Biennale di Venezia nie są po raz pierwszy, zaskakująca jest ta pustka, wolne przestrzenie, serie dalekich widoków. Jakby powstały w kontraście do przekrzykujących się tu niegdyś ekspozycji, których każdy fragment wołał o uwagę: Ja! Ja! Patrz na mnie! Teraz spokój i czas. Trochę smutek? Na pewno melancholia. Wszak nie przypadkiem Lesley Lokko zamieściła na wejściu cytat: Wszystkie zmiany, nawet najbardziej upragnione, odznaczają się melancholią, bo to, co porzucamy, jest cząstką nas samych; trzeba dla jednego życia umrzeć, aby do innego wstąpić (Anatole France) [il. 1-2].

Karnawał

Za każdym razem pierwsze wejście do Arsenale w trakcie udostępnienia dla prasy, dwa dni przed oficjalnym otwarciem biennale, jest dla mnie przeżyciem. Wrażenia nie są skażone jeszcze niczyimi ocenami, bowiem recenzje dopiero zaczną się pojawiać. Strefa wejściowa to preludium – zapowiedź całości, ale też samodzielny utwór. Czasem manifest, czasem ledwie sugestia – jak w trakcie 12. biennale (2010, Ludzie spotykają się w architekturze, kuratorka: Kazuyo Sejima), kiedy w wejściowej sali Arsenału pojawiła się subtelna rzeźba: Chłopiec ukryty w rybie (The Boy Hidden in a Fish, autorzy: Smiljana Radica i Marceli Correa). Projekt powstał po trzęsieniu ziemi w Chile i był symbolem nadziei na spokojną przyszłość, w chronionym otoczeniu. Ale w kontekście historii biennale architektury (...) dzieło Radica i Correa odbieram (…) także, może nawet najbardziej, jako romantyczny gest, wyrażający tęsknotę za ciszą, spokojem przynależnych do natury form i prawem do odosobnienia – pisałam wówczas w recenzji zamieszczonej na łamach naszego miesięcznika [(Egzaltowani) ludzie spotykają się w (wyjątkowej) architekturze, „A-m” 11/2010].

Tym razem z dala nadciąga dźwięk. W mroku mijamy lustra, nasze sylwetki migają w odbiciach na tle świecących wersetów. Na osi ruchomy obraz – nie sposób nie zatrzymać się przed tym wielkoskalowym słuchowo-wizualno-tekstowo-oralnym gobelinem, jak go nazywa twórca Rhael „LionHeart” Cape, multidyscyplinarny artysta, specjalny uczestnik wystawy. Those With Walls for Windows jest, by użyć słów autora: wezwaniem do broni (...) dla dźwiękowych poszukiwaczy drogi, którzy szukają radosnego, odkupieńczego wyzwolenia karnawału. Nieprzypadkowo właśnie ten utwór pojawia się na początku ścieżki zwiedzania. Wszak karnawał to chwila zmiany, przestrzeń nieograniczonej wolności, zakwestionowanie ustalonych porządków świata, równouprawnienie różnych języków społecznych. Być może wstęp do poznania nieujawnianych wątków rzeczywistości [il. 3].

Często mówi się, że kultura to suma historii, które opowiadamy sobie o nas samych. Chociaż jest to prawda, w stwierdzeniu tym brakuje jakiegokolwiek potwierdzenia, kim jest „my”, o którym mowa. Szczególnie w architekturze dominujący głos był historycznie pojedynczy, ekskluzywny, a ogromne obszary ludzkości były ignorowane przez jego zasięg i moc – finansowo, twórczo, koncepcyjnie – tak jakbyśmy słuchali i mówili tylko w jednym języku. Historia architektury jest zatem niekompletna. Nie błędna, ale niekompletna. W tym kontekście wystawy mają szczególne znaczenie – Lesley Lokko (z oświadczenia na stronie biennale).

Spis treści Architektura 08/2023
przegląd

Recenzujemy najciekawsze wydarzenie tym razem jest to rozstrzygnięcie organizowanego przez IARP konkursu Kształtowanie Przestrzeni

Tegoroczne London Design Biennale 2023, na którym Polski Pawilon zdobył główną nagrodę, podsumowuje Marcin Szczelina.

Myślą, która przyświecała nam w tym roku było zwrócenie uwagi na sam proces powstawania przyszłości, codzienną pracę nad poprawianiem teraźniejszości, lepszą przyszłość tworzoną codziennie. Rozmowa z Michałem Piernikowskim, dyrektorem Łódź Design Festival.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: modernizacja stadionu Szyca w Poznaniu projektu Studia Fikus, osiedle komunalne w Warszawie pracowni Dominik Górecki Architekt, Osiedle Wille Bukowska w Poznaniu autorstwa biura Insomia.

Relacjonujemy najnowsze wydarzenia, tym razem są to Regaty Architektów 2023 oraz wyniki konkursu Geberit Projekt Łazienki 2023.

Relacjonujemy wyniki konkursu Lider Dostępności 2023.

realizacje

Obiekt został zaprojektowany i zrealizowany z niezwykłą precyzją. O jego charakterze decydują dopracowane detale oraz uważnie dobrane materiały – o realizacji pracowni WXCA piszą Maciej Miłobędzki i Jerzy S. Majewski.

Projektanci przywrócili rangę zdegradowanemu obiektowi, odzyskując zabytkową substancję oraz uzupełniając ją z szacunkiem dla przeszłości – Agnieszka Błażko pisze o nowej realizacji pracowni Biuro Architektoniczne GADOMSCY [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

W surrealistycznym klimacie inspirowanym książką Lewisa Carrolla oraz kinematografią Tima Burtona, powstał na Bielanach plac nie tylko dla dzieci – Anna Cudny pisze o realizacji pracowni LS-Project Maciej Sikorski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Prostopadłościan ze szklanej cegły upamiętnia w symboliczny sposób członków grupy dokumentującej życie i śmierć w warszawskim getcie – piszą Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak o projekcie SENNA Kolektywu [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

technika

Z uwagi na bliskość istniejących obiektów zlokalizowana pod ziemią nowa część wymagała zastosowania specjalnej obudowy wykopu chroniącej przed osiadaniem sąsiednich budynków – Wiktor Kowalski pisze o realizacji Neri&Hu Design and Research Office [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

teoria i praktyka

W cyklu Z archiwum „Architektury” przypominamy rozmowę Czesława Bieleckiego z autorami zwycięskiego projektu na zagospodarowanie Cytadeli: Markiem Budzyńskim i Andrzejem Kicińskim. O współczesny komentarz do wywiadu poprosiliśmy Krzysztofa Mycielskiego.

O tym, że teorie żyją dzięki temu, że są publicznie dyskutowane pisze dr inż. arch. Łukasz Pancewicz z Katedry Urbanistyki i Planowania Regionalnego Politechniki Gdańskiej.

konteksty

„Potrafimy radzić sobie ze zmianami” – twierdzi Lesley Lokko, kuratorka 18. biennale architektury w Wenecji. W obliczu światowych wyzwań politycznych, gospodarczych, środowiskowych warto uważnie przyjrzeć się wystawie głównej, w której ponad 70% prezentowanych prac stworzonych zostało przez pojedynczych praktyków lub niewielkie zespoły, a ponad połowa uczestników – po raz pierwszy w historii tego cyklicznego wydarzenia – pochodzi z Afryki lub afrykańskiej diaspory.

O programowaniu, sztucznej inteligencji, młodym pokoleniu i prowadzeniu własnej firmy rozmawiamy z Kacprem Radziszewskim, jednym z liderów tegorocznych konfrontacji Młodzi do Łodzi.

Ocenianie wystawy – krytyczne lub nie – to oczywista rzecz po wizycie na biennale architektury. Jednak obecnej polskiej prezentacji w Wenecji zaczęły też towarzyszyć negatywne opinie odnoszące się do samej procedury wyboru projektu kuratorskiego. O kontrowersjach wokół pawilonu Polski pisze Tomasz Malkowski.

warsztat

Rozpoznawalnym elementem budynków jest perforowana elewacja z wzorem inspirowanym symbolem kwiatu życia. Z uwagi na złożoną geometrię bryły, w celu określenia wymiarów paneli, konieczne było wykonanie wielowarstwowych makiet cyfrowych budynku – pisze Adam Białobrzeski o nowej realizacji pracowni FAAB [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

wzornik

must have – najlepsze produkty nagrodzone podczas Łódź Design Festival 2023

zawód

Beton ma w sobie coś niedostępnego, twardego, nieugiętego, i surowego, co wpisuje się w idee wojskowości – mówi Paweł Wolanin w rozmowie z Magdą Mojduszką.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum