Zajezdnia Chocianowice / Łódź
Architektom zależało na przywróceniu historycznych elementów elewacji frontowej. Zdecydowano o odtworzeniu trójkątnych zwieńczeń bramowych i neogotyckich sterczyn flankujących główny korpus – piszą Rafał Sieraczyński i Sebastian Bocian z pracowni RYSY Architekci.
Historia
Zajezdnia Chocianowice w Łodzi po 120 latach przechodzi gruntowną przebudowę. Na przykładzie tego obiektu czytelne jest, jak mocno technologia i rozwój transportu kolejowego odznaczyły się w przekształceniach jego formy architektonicznej. Budynek został wzniesiony w roku 1901 jako hala obsługująca trzy tory z przybudówką dla toru czwartego. Pod koniec lat 20. obiekt rozbudowano o nowe pawilony, najprawdopodobniej usunięto ozdobne deskowanie i udekorowano w stylu neogotyckim. W następnych latach zajezdnia powiększała się o nowe hale obsługujące kolejne trzy i jeden tor, dodatkowo w latach 60. usunięto zdobienia i otynkowano elewacje. W latach 70. od wschodu dobudowano budynek socjalno-biurowy w konstrukcji słupowo-stropowej. O dawnym ceglanym, łódzkim wyrazie przypominają już tylko obiekty nieobjęte aktualnymi przekształceniami. Zabudowania poddane tak dużym przemianom w drugiej dekadzie XXI wieku nie niosą już przekazu historycznego.