Architektura śledcza – rozmowa z architektką Christiną Varvią z Forensic Architecture

2018-08-31 14:06 Tekst: Emilia Ignaciuk
Architektura śledcza – rozmowa z architektką Christiną Varvią z Forensic Architecture
Autor: archiwum serwisu Fizyczna i wirtualna rekonstrukcja internetowej kawiarni, gdzie w kwietniu 2006 roku zamordowany został Halit Yozgat (sprawcą był członek neonazistowskiej grupy NSU). Mężczyzna to aktor odtwarzający ruchy agenta wywiadu Andreasa Temme. Jak pokazuje symulacja ciało Yozgata znajdowało się w zasięgu jego wzroku; Il. Forensic Architecture, 2017

Nasza pamięć ma aspekt przestrzenny. Kiedy chcemy dowiedzieć się jak najwięcej o konkretnym wydarzeniu, pomaga skupienie się na niewielkich szczegółach miejsca: wymiarach drzwi czy okien, teksturze ścian. Dzięki temu wspomnienia przybierają bardziej namacalny kształt – o architekturze w poszukiwaniu prawdy z Christiną Varvią rozmawia Emilia Ignaciuk.

Zajmujecie się bardzo różnorodnymi projektami, które łączy chęć szerszego zbadania rażących naruszeń praw człowieka. Czy pomimo tego mają wspólną metodologię? Czy moglibyście przedstawić wasz „proces projektowy”?

Jesteśmy pracownią badawczą – to, co robimy, można określić w uproszczeniu jako używanie narzędzi architekta do prowadzenia śledztwa. Projektujemy nie budynek, tylko pewną metodologię, której używamy do dokładniejszego zbadania danego wydarzenia, opierając się na dostępnych w danej chwili źródłach – zdjęciach, wideo, informacjach przestrzennych, zeznaniach świadków.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum