Architectural Robotics. Ecosystems of bits, bytes, and biology
Publikacja to dobre źródło odniesień dotyczących architektury interaktywnej. Profesor Keith Evan Green powołuje się na wcześniejsze projekty i teksty – od wychwalającego maszyny Manifestu Futurystycznego Marinettiego (1909) i Języka wzorców Christophera Alexandra (1977), po postulaty cybernetycznej architektury Gordona Paska i prace Nicolasa Negroponte – twórcy Architecture Machine Group, założonej w 1967 roku, a później przekształconej w MIT Media Lab. Wspomina także współczesne projekty, które już teraz można nazwać klasycznymi, np. interaktywne środowiska kreowane przez Hyperbody Research Group na uniwersytecie w Delft – recenzja Michała Piaseckiego.
Internet, prawo Moore’a dotyczące mocy obliczeniowych komputerów i postępująca digitalizacja mają coraz silniejszy wpływ na wszelkie dziedziny w tym zawody kreatywne. W architekturze najwięcej mówi się o komputerowym wspomaganiu projektowania oraz o digitalizacji placu budowy.
Profesor Keith Evan Green rozważa jednak wpływ digitalizacji na architekturę pod innym kątem. Proponuje architekturę interaktywną, w której użytkownicy mogą zmieniać konfiguracje w zależności od swoich potrzeb lub obecnie wykonywanych czynności, a nawet taką, która sama antycypuje potrzeby ludzi wykorzystując algorytmy „uczące się” (sztuczną inteligencję). Sceptykom Green odpowiada, że takie interaktywne projekty architektoniczne, płynnie dostosowujące się do potrzeb użytkowników, mają już swoją tradycję. Zaznacza, że w latach 70. nikt nie spodziewał się obecnego rozwoju technologii komputerowych i jej ogromnego wpływu na wszelkie dziedziny życia. Twierdzi także, że projektowanie architektoniczne jest na początku drogi, która może, ale nie musi doprowadzić do płynnie zmieniających się budynków rozpoznających nastrój i potrzeby użytkowników.
Architectural Robotics to dobre źródło odniesień dotyczących architektury interaktywnej. Profesor Green powołuje się na wcześniejsze projekty i teksty – od wychwalającego maszyny Manifestu Futurystycznego Marinettiego (1909) i Języka wzorców Christophera Alexandra (1977), po postulaty cybernetycznej architektury Gordona Paska i prace Nicolasa Negroponte – twórcy Architecture Machine Group (założonej w 1967 roku, a później przekształconej w MIT Media Lab). Wspomina także współczesne projekty, które już teraz można nazwać klasycznymi (np. interaktywne środowiska kreowane przez Hyperbody Research Group pod kierownictwem Kasa Oosterhuisa na uniwersytecie w Delft).