Maciej Kaufman

2023-10-25 16:27 Rozmawiała: Emilia Ignaciuk
Maciej Kaufman
Autor: fot. Marcin Czechowicz Maciej Kaufman

Uczymy się balansować pomiędzy naturalnością projektowanych terenów (...) a ich kreowaniem – mówi Maciej Kaufman w rozmowie z Emilią Ignaciuk.

Jak udało się Waszej pracowni pogodzić funkcję Kopca jako miejsca rekreacji oraz miejsca pamięci? Co było dla Was największym wyzwaniem?

Projektując park, podążaliśmy za kierunkiem, który wyznaczył Eugeniusz Ajewski [powstaniec warszawski, architekt, pomysłodawca obecnego pomnika – przyp. red.]. Ajewski uważał, że ten teren obok funkcji komemoratywnych powinien mieć funkcję rekreacyjną – uwzględniać nawet skocznię dla paralotniarzy. W związku z tym nie czuliśmy, że nasze cele są w jakiś sposób sprzeczne. Ale rzeczywiście, niektóre obszary na Kopcu Powstania Warszawskiego służą pamięci, a inne są rekreacyjne. Na płaskiej, słonecznej polanie u jego podnóża powstała strefa zabaw dla dzieci. Narracja komemoratywna dominuje natomiast wzdłuż osi Alei Godziny „W”, łączącej plac dolny z placem górnym, Lapidarium z pomnikiem na szczycie. Ponadto na całym terenie parku wyeksponowaliśmy gruzy tam, gdzie je znaleźliśmy.

Przeprojektowanie Kopca i jego okolicy to pierwszy projekt pracowni na tak dużą skalę, ale wcześniej braliście udział w wielu konkursach na projektowanie przestrzeni publicznych, szczególnie w Warszawie. Jakie wnioski po tych doświadczeniach wyciągnęliście i na jakie aspekty pracy zwróciliście większą uwagę?

Pierwsze słowo, które przychodzi mi na myśl, to interdyscyplinarność. O wiele łatwiej jest wygrać konkurs, kiedy robimy to w kooperacji z innymi pracowniami czy profesjonalistami, którzy nie są architektami. Im szerszy ten zespół, tym lepiej. W przypadku Kopca, jako konsorcjum pracowni Archigrest i topoScape, współpracowaliśmy m.in. z technologiem betonu czy historykiem architektury. Zwykle w konkursach doceniani jesteśmy za spójną narrację. Nasza rola jako architektów polega nie tyko na rozwiązywaniu kwestii inżynieryjnych, jaką podczas tworzenia parku była konstrukcja wąwozów i ścian oporowych z gruzobetonu, lecz także na interpretowaniu wiedzy generowanej w dużym zespole. Tu chodziło o narrację, która połączy historię naturalną z historią materialną, o odkrycie pewnego zaszytego w danym miejscu znaczenia. Podobne motywy wystąpiły też w parku Żerańskim, gdzie także znajdziemy czwartą przyrodę i gruz, tym razem już powojenny – z żerańskich fabryk domów, oraz wątek portu rzecznego, reliktu niespełnionego marzenia o żeglownej Wiśle. Działaliśmy na terenie poprzemysłowym, który nigdy nie stał się w pełni terenem przemysłowym. Chcieliśmy zwrócić uwagę na ten aspekt, łącząc przyrodę i historię tych miejsc z ich obecnym znaczeniem dla mieszkańców. W tym przypadku nasz zespół był poszerzony m.in. o hydrotechnika, który pomógł nam w odczytaniu porzuconych elementów infrastruktury wodnej. Uczymy się balansować pomiędzy naturalnością, także wyobrażoną, projektowanych terenów a ich kreowaniem.

Spis treści Architektura 11/2023
przegląd

Jak zawsze relacjonujemy najważniejsze wydarzenia. Tym razem są to: Kinomural, wystawa Liberated space? oraz Weekend Architektury w Gdyni.

We wrześniu po raz pierwszy w Polsce gościł znany architekt i społeczny aktywista Alejandro Aravena, założyciel pracowni Elemental z Santiago de Chile. W tym numerze publikujemy wywiad z projektantem.

Jak zawsze prezentujemy najciekawsze wydarzenia architektoniczne. Polecamy relację z warsztatów OSSA 2023.

Publikacje: Prywatne i publiczne. Architektura nowoczesna jako medium masowe, Beatriz Colominy oraz Niechciane, nielubiane. Warszawski rap lat 90., Filipa Kalinowskiego, recenzują dla nas Monika Arczyńska i Zofia Piotrowska

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: BCM Architekci, Medusa Group, TRIAS AVI i Ralph Appelbaum Associates, Stelmach i Parnerzy, Pas Projekt i SPA.

Wśród najciekawszych wydarzeń znalazła się relacja z międzynarodowej konferencji naukowej „Modernizm w Europie – modernizm w Gdyni 2023".

Polecamy warte uwagi wydarzenia: Forum Dostępności oraz wystawę Layers, przygotowaną przez pracownię Jems Architekci, a prezentowaną w berlińskiej Architektur Galerie.

realizacje

Wielowątkową narrację architektoniczną MHP zawdzięcza precyzyjnie układanej, grupowanej i ornamentowanej marmurowej skale, która w symboliczny sposób wyraża proces zmian kulturowych i naturalnych – piszą Jerzy S. Majewski i Maciej Miłobędzki o nowej realizacji pracowni WXCA.

Nadrzędnym celem projektu była twórcza interpretacja tradycyjnej zabudowy zagrodowej, łącząca miejsce pracy leśników ze strefą edukacji – o nowej realizacji pracowni Gierbienis + Poklewski pisze Monika Arczyńska [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Nowy park wokół Kopca Powstania Warszawskiego upamiętnia zburzenie Warszawy, ale także pokazuje siłę oraz żywotność odbudowanej stolicy – pisze Beata Gawryszewska o nowej realizacji pracowni Archigrest i topoScape [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Z zewnątrz trudno dostrzec, że obiekt skrywa dom jednorodzinny, którego funkcje – z uwagi na szczupłość terenu – zostały rozdysponowane w pionie – o nowej realizacji pracowni INDO Architekci piszą Piotr Lewicki, Kazimierz Łatak [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

wnętrza

Budynek z czasów Austro-Węgier zrewitalizowali architekci o hiszpańskim rodowodzie dla niemieckiego instytutu. Powstało wysmakowane danie fusion – o nowej realizacji pracowni James&Mau Arquitectura pisze Marcin Brataniec.

technika

Zastosowanie konstrukcji stalowej pozwoliło zmniejszyć ciężar budynku i ograniczyć wielkość fundamentów, wykonanych tak, aby chronić starożytną skałę i delikatną florę pisze Wiktor Kowalski o realizacji autorstwa Dorte Mandrup [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

teoria i praktyka

Znajomość teorii pozwala podejmować świadome decyzje projektowe – pisze dr inż. arch. Moniki Szopińskiej-Mularz z Zakładu Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury na Politechnice Rzeszowskiej.

konteksty

O tym, jak działa sztuczna inteligencja, o historii wykorzystywania danych wejściowych do generowania rozwiązań w architekturze, która rozpoczęła się już w latach 60., oraz o najnowszych technikach projektowania opartych na AI, pisze Piotr Zybura.

warsztat

Most pieszo-rowerowy będzie tworzył reprezentatywną oś pomiędzy ulicą Ząbkowską na warszawskiej Pradze a Powiślem, prowadzącą dalej w kierunku Krakowskiego Przedmieścia i Starego Miasta – piszą o realizacji Schüßler-Plan Inżynierzy Piotr Piotrkowicz i Marcel Michalak [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ MATERIAŁÓW Z BUDOWY].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Bądź eko – zrównoważone i przemyślane produkty, odpowiedzialne projektowanie i produkcja

zawód architekt

Uczymy się balansować pomiędzy naturalnością projektowanych terenów (...) a ich kreowaniem – mówi Maciej Kaufman w rozmowie z Emilią Ignaciuk.

z archiwum architektury

W tym wydaniu przypominamy artykuł opublikowany w numerze 5-6/1986 „Architektury" pt. „Wizualizacja komputerowa w projektowaniu architektonicznym", autorstwa Janusza Kłosa. O współczesny komentarz poprosiliśmy Kacpra Radziszewskiego.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum