Czytelnia

2023-10-25 16:37 opracowanie: Karolina Matysiak

Publikacje: Prywatne i publiczne. Architektura nowoczesna jako medium masowe, Beatriz Colominy oraz Niechciane, nielubiane. Warszawski rap lat 90., Filipa Kalinowskiego, recenzują dla nas Monika Arczyńska i Zofia Piotrowska

Na granicy wnętrza i zewnętrza

Czytanie kolejnych rozdziałów wydanego przez Centrum Architektury tłumaczenia książki Beatriz Colominy z 1994 roku przypomina słuchanie serii fascynujących wykładów. Badaczka interpretuje twórczość (nie tylko projektową) Le Corbusiera i Adolfa Loosa w kontekście nowoczesnej architektury jako medium: architektura powinna być (...) rozpatrywana jako system reprezentacji czy też szereg takich zachodzących na siebie systemów. Nie oznacza to jednak, że tradycyjny przedmiot architektury – budynek – przestał się liczyć. (...) Trzeba zacząć go pojmować w tych samych kategoriach, co rysunki, zdjęcia, teksty, filmy i reklamy – nie tylko dlatego, że właśnie za pośrednictwem mediów go poznajemy, lecz także dlatego, że sam w sobie jest mechanizmem reprezentacji. Zgodnie z tym założeniem styl międzynarodowy można uznać za element kampanii promującej modernistyczną architekturę. Przełomowa wystawa Modern Architecture. International Exhibition w nowojorskim MoMA w 1932 roku oraz towarzysząca jej książka-katalog The International Style: Architecture Since 1922 Hitchcocka i Johnsona nie tylko podsumowały poprzednią dekadę, lecz także utrwaliły sposób przedstawiania, w tym przede wszystkim fotografowania budynków. W szczególności sprawiły jednak, że nowoczesna architektura stała się przeznaczoną do konsumpcji modą. Chociaż dużą część przedstawionych projektów stanowiły ekskluzywne, prywatne realizacje, wystawa miała popularyzować styl międzynarodowy jako uniwersalny i dostępny dla wszystkich. Przez kolejne lata wędrowała po Stanach, nie tylko po instytucjach kultury, lecz także po domach towarowych. Tam docierała do ich bywalczyń – kobiet (nie mogło zabraknąć ich u Colominy, która często porusza wątki feministyczne). Stanowiły one grupę docelową, do której kierowano ofertę masowo produkowanych przedmiotów codziennego użytku. Praktyczne i niedrogie towary trafiały pod strzechy, czy też raczej pod płaskie dachy modernistycznych domów – niezwykle skutecznego medium popularyzacji stylu międzynarodowego.

Architektura pozostawała jednak elitarną domeną mężczyzn. Kobiety, zwłaszcza u Le Corbusiera, stanowiły raczej element wyposażenia wnętrza, a w projekcie domu Josephine Baker autorstwa Loosa damskie ciało stanowi przedmiot erotycznej zabawy w podglądanie i balansowanie między tytułowym prywatnym i publicznym. Obaj architekci różnie podchodzili do zagadnienia granicy między wnętrzem a zewnętrzem budynku oraz okna jako ich łącznika. Według Loosa miało ono doświetlać wnętrze domu i chronić jego intymność, u Le Corbusiera – otwierać się na widok. Dom to według niego maszyna zarówno do mieszkania, jak i patrzenia oraz bycia oglądanym, przy czym wielkie, horyzontalne okna pozwalają nie tyle na odsłonięcie sfery prywatnej, ile na świadomą autoprezentację. Rozważania badaczki systematycznie analizującej dorobek i archiwa obu architektów (przeładowane Le Corbusiera i puste Loosa – zniszczone na jego życzenie) przeplatają się w książce z anegdotami i cytatami z ich wypowiedzi oraz listów. W tym kontekście ekscentryczność Le Corbusiera i jego mania archiwizowania wszystkiego, zwłaszcza w zestawieniu z radykalną powściągliwością Loosa, wybijają się na pierwszy plan i okazują nadzwyczaj aktualne. Wydaje się influencerem sprzed wieku, zafascynowanym fotografią i filmem, reklamującym produkty przemysłowe, ale przede wszystkim siebie. Być może byłby dziś równie zafascynowany Excelem jak szafkami katalogowymi Ronéo oraz zapewne używał Instagrama i TikToka jako prawdopodobnie pierwszy architekt, który w pełni wykorzystał nowoczesne media. Monika Arczyńska

Spis treści Architektura 11/2023
przegląd

Jak zawsze relacjonujemy najważniejsze wydarzenia. Tym razem są to: Kinomural, wystawa Liberated space? oraz Weekend Architektury w Gdyni.

We wrześniu po raz pierwszy w Polsce gościł znany architekt i społeczny aktywista Alejandro Aravena, założyciel pracowni Elemental z Santiago de Chile. W tym numerze publikujemy wywiad z projektantem.

Jak zawsze prezentujemy najciekawsze wydarzenia architektoniczne. Polecamy relację z warsztatów OSSA 2023.

Publikacje: Prywatne i publiczne. Architektura nowoczesna jako medium masowe, Beatriz Colominy oraz Niechciane, nielubiane. Warszawski rap lat 90., Filipa Kalinowskiego, recenzują dla nas Monika Arczyńska i Zofia Piotrowska

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: BCM Architekci, Medusa Group, TRIAS AVI i Ralph Appelbaum Associates, Stelmach i Parnerzy, Pas Projekt i SPA.

Wśród najciekawszych wydarzeń znalazła się relacja z międzynarodowej konferencji naukowej „Modernizm w Europie – modernizm w Gdyni 2023".

Polecamy warte uwagi wydarzenia: Forum Dostępności oraz wystawę Layers, przygotowaną przez pracownię Jems Architekci, a prezentowaną w berlińskiej Architektur Galerie.

realizacje

Wielowątkową narrację architektoniczną MHP zawdzięcza precyzyjnie układanej, grupowanej i ornamentowanej marmurowej skale, która w symboliczny sposób wyraża proces zmian kulturowych i naturalnych – piszą Jerzy S. Majewski i Maciej Miłobędzki o nowej realizacji pracowni WXCA.

Nadrzędnym celem projektu była twórcza interpretacja tradycyjnej zabudowy zagrodowej, łącząca miejsce pracy leśników ze strefą edukacji – o nowej realizacji pracowni Gierbienis + Poklewski pisze Monika Arczyńska [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Nowy park wokół Kopca Powstania Warszawskiego upamiętnia zburzenie Warszawy, ale także pokazuje siłę oraz żywotność odbudowanej stolicy – pisze Beata Gawryszewska o nowej realizacji pracowni Archigrest i topoScape [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Z zewnątrz trudno dostrzec, że obiekt skrywa dom jednorodzinny, którego funkcje – z uwagi na szczupłość terenu – zostały rozdysponowane w pionie – o nowej realizacji pracowni INDO Architekci piszą Piotr Lewicki, Kazimierz Łatak [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

wnętrza

Budynek z czasów Austro-Węgier zrewitalizowali architekci o hiszpańskim rodowodzie dla niemieckiego instytutu. Powstało wysmakowane danie fusion – o nowej realizacji pracowni James&Mau Arquitectura pisze Marcin Brataniec.

technika

Zastosowanie konstrukcji stalowej pozwoliło zmniejszyć ciężar budynku i ograniczyć wielkość fundamentów, wykonanych tak, aby chronić starożytną skałę i delikatną florę pisze Wiktor Kowalski o realizacji autorstwa Dorte Mandrup [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

teoria i praktyka

Znajomość teorii pozwala podejmować świadome decyzje projektowe – pisze dr inż. arch. Moniki Szopińskiej-Mularz z Zakładu Projektowania Architektonicznego i Grafiki Inżynierskiej Wydziału Budownictwa, Inżynierii Środowiska i Architektury na Politechnice Rzeszowskiej.

konteksty

O tym, jak działa sztuczna inteligencja, o historii wykorzystywania danych wejściowych do generowania rozwiązań w architekturze, która rozpoczęła się już w latach 60., oraz o najnowszych technikach projektowania opartych na AI, pisze Piotr Zybura.

warsztat

Most pieszo-rowerowy będzie tworzył reprezentatywną oś pomiędzy ulicą Ząbkowską na warszawskiej Pradze a Powiślem, prowadzącą dalej w kierunku Krakowskiego Przedmieścia i Starego Miasta – piszą o realizacji Schüßler-Plan Inżynierzy Piotr Piotrkowicz i Marcel Michalak [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ MATERIAŁÓW Z BUDOWY].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Bądź eko – zrównoważone i przemyślane produkty, odpowiedzialne projektowanie i produkcja

zawód architekt

Uczymy się balansować pomiędzy naturalnością projektowanych terenów (...) a ich kreowaniem – mówi Maciej Kaufman w rozmowie z Emilią Ignaciuk.

z archiwum architektury

W tym wydaniu przypominamy artykuł opublikowany w numerze 5-6/1986 „Architektury" pt. „Wizualizacja komputerowa w projektowaniu architektonicznym", autorstwa Janusza Kłosa. O współczesny komentarz poprosiliśmy Kacpra Radziszewskiego.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum