Akademik UW / Warszawa
Ważnym elementem budynku jest wielopoziomowe atrium łączące cztery skrzydła, w których zlokalizowano pokoje studenckie. Istotnym etapem wznoszenia tej części konstrukcji było rusztowanie i szalowanie okrągłych otworów w jego stropach – piszą Marcin Garbacki, Karolina Tunajek, Jacek Wochowski o najnowszej realizacji pracowni Projekt Praga [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].
Historia projektu sięga 2018 roku, kiedy to został zorganizowany i rozstrzygnięty konkurs architektoniczny na nowy dom studencki Uniwersytetu Warszawskiego na terenie kampusu Służewiec przy ulicach Sulimy i Smyczkowej. W 2019 roku podpisano umowę na prace projektowe, dwa lata później inwestycja otrzymała pozwolenie na budowę, której koniec zaplanowano na I kwartał 2024 roku. Generalnym wykonawcą jest firma Mota Engil Central Europe.
W obiekcie zaprojektowano 138 jednostek mieszkalnych, w których dominują dwupokojowe segmenty typu „1+1” i „2+2”. Do potrzeb osób z niepełnosprawnościami ruchowymi w pełni dostosowano 16 jednostek oraz wszystkie części wspólne. Budynek przeznaczony jest dla 382 mieszkańców, w tym 370 studentów i 12 pracowników naukowych.
Siedmiokondygnacyjną bryłę oparto na formie „wiatraka”. Jego skrzydła mieszkalne rozmieszczone są wokół centralnej części wspólnej – wielopoziomowego atrium, do którego przylegają kuchnie z jadalniami i pokoje pracy grupowej.
W odróżnieniu od powtarzalnych pięter mieszkalnych parter ma bardziej otwarty układ. Przeszklona sala sportowa, główny hol wejściowy z siedziskami, świetlica z aneksem kuchennym, wspólna pralnia, część administracyjna i lokal usługowy uzupełniają program budynku.
Z uwagi na konieczność przebudowy istniejącej infrastruktury sieciowej uniwersytetu, w pierwszej kolejności zrealizowano wolnostojącą trafostację. Zgodnie z konkursowym pomysłem jest ona jednym z czterech obiektów małej architektury, domykających narożniki założenia, obok pergoli na tarasie przy świetlicy, zadaszenia rampy zjazdowej z siedziskami oraz pawilonu rowerowni. Wszystkie obiekty zaprojektowano z betonu barwionego w masie na kolor czerwony, z charakterystycznie uformowanymi zygzakowatymi zadaszeniami oraz przepierzeniami z elementów stalowych.