TOP 15 portali architektonicznych na świecie
Portale architektoniczne z niekończącą się paradą projektów i zdjęć obiektów zachęcają nas do kompulsywnego konsumowania wizualnych treści. 15 najpopularniejszych na świecie omawia Tomasz Malkowski.
Które portale architektoniczne na świecie są najpopularniejsze? Wśród profesjonalnych platform bezkonkurencyjnie zwycięża ArchDaily, ale gdyby brać pod uwagę także fora dyskusyjne poświęcone architekturze to wyżej plasuje się… SkyscraperCity.com. Internetowe wersje architektonicznych gazet giną w cieniu globalnych serwisów, chyba że to lifestyle’owe portale o wnętrzach i celebrytach.
Jakie treści są najpopularniejsze na stronach architektonicznych na świecie? Może zabrzmi to jak oczywista oczywistość – ale stanowią je zdjęcia budynków. Branżowe serwisy to przede wszystkim galerie prezentujące najciekawsze realizacje i projekty. To one są najczęściej klikane i przeglądane, co generuje największy ruch na stronach. Ten fakt stanowi jednak odbicie czegoś więcej niż tylko obecnej kultury obrazkowej. Architektura jest sztuką przede wszystkim wizualną. I choć wiemy od Juhaniego Pallasmy, że należy odbierać ją także innymi zmysłami, to jest ona jednak głównie oglądana. Sam znam z opowieści sposób działania wielu polskich biur. Zaczynają one projekt od przeglądania stron internetowych w poszukiwaniu inspiracji. Z kolei od koleżanek i kolegów dydaktyków słyszę, że ich zmorą jest to, że młodzi adepci architektury zanim zaczną wymyślać odpowiedź na zadanie projektowe i rysować, od razu „odpalają” Instagrama. Większość największych portali architektonicznych bazuje na treściach głównie wizualnych, tekst jest tylko dodatkiem, opisem projektu, który użytkownicy zwykle pomijają. Znamienne są też osiągi portali w social mediach – najlepiej radzą sobie na tych obrazkowych, czyli Instagramie i Pintereście. Zwłaszcza ten ostatni ma w naszej branży wyjątkowo silną pozycję. Ponad 70% ruchu z portali społecznościowych przekierowanych na „macierzyste” strony, takie jak: ArchDaily, designboom czy Dezeen, pochodzi właśnie z ich profili na Pintereście. To skupienie się przede wszystkim na wizualnym aspekcie architektury raczej nie napawa optymizmem, bo nie sprzyja pogłębionej refleksji czy dyskursowi architektonicznemu dotyczącemu złożonych tematów i wyzwań współczesności.
Triumwirat: ArchDaily, Architonic i designboom
Galopująca globalizacja i narastającą kumulacja kapitału nie mogły ominąć też świata internetowych mediów architektonicznych. Najpierw w 2015 roku szwajcarska grupa medialna NZZ (NZZ Mediengruppe) przejęła większościowe udziały w portalu Architonic. Następnie w 2020 roku nabyła 100% udziałów ArchDaily. Choć szczegóły finansowe zakupu nie zostały ujawnione, szacunkowa cena mogła wynosić nawet 10 mln euro. Dyrektorem generalnym połączonych portali został Stephan Bachmann, który już wcześniej kierował biznesowo Architonic. Kolejne spektakularne przejęcie nastąpiło w styczniu 2022 roku, kiedy nastąpiła fuzja Architonic ArchDaily z designboom. NZZ i tym razem nie ujawniło szczegółów finansowych zakupu. Trzy połączone portale tworzą wspólnie DAAily Platforms – światowego potentata w dostarczaniu treści dla architektów i designerów o kolosalnym zasięgu stron z ponad 270 mln odwiedzin rocznie, mogącego się również pochwalić najpopularniejszymi social mediami w branży z około 21 mln obserwujących. Połączenie to ma przede wszystkim znaczenie biznesowe – oferowania reklamodawcom efektu synergii kampanii na trzech platformach, które z kolei wspierają się w wymianie treści i budowaniu jeszcze większych zasięgów. Bachmann został dyrektorem generalnym DAAily Platforms, natomiast każdy z portali zachował swoją niezależność, odrębne markę i redakcję. Kim jest właściciel DAAily Platforms? Nazwa NZZ niewiele mówi polskiemu czytelnikowi, ale to jeden z największych prywatnych wydawców w Szwajcarii i jedna z najstarszych grup medialnych na świecie. Powstała w 1780 roku wraz z rozpoczęciem wydawania niemieckojęzycznego dziennika „Neue Zürcher Zeitung”. Siedziba grupy znajduje się w Zurychu, nic więc dziwnego, że w ramach strategii rozwoju cyfrowego NZZ rozpoczęło swoją przygodę z portalami architektonicznymi od przejęcia założonej w tym samym mieście platformy Architonic. Grupa słynie z promowania niezależnego dziennikarstwa, nie ma więc obaw, że koncentracja największych portali architektonicznych na świecie w jednym ręku może zagrozić ich autonomii. Dla pragmatycznej szwajcarskiej korporacji to po prostu dobry biznes z wysokiej jakości kontentem i pożądaną grupą docelową (architekci są zwykle klasyfikowani jako klienci premium). Triumwirat trzech platform może raczej zagrażać konkurencyjnym mediom architektonicznym, które muszą się mierzyć z takim gigantem. Natomiast użytkownicy wspomnianych serwisów mogli nawet nie odnotować ich połączenia. Pewnie zauważyli tylko zmianę logo ArchDaily w styczniu 2022 roku, co miało związek z powstaniem DAAily Platforms. Charakterystyczny rzut izometryczny domku został zdekonstruowany do jego zarysu w przestrzeni. Jak wyjaśniał wówczas założyciel platformy, David Basulto, ta ciągła linia ma być wyjściem naprzeciw przyszłości – płynnej, hybrydowej, dynamicznie zmieniającej się – w której architektura musi stać się interdyscyplinarna.