Siedziba ZIG / Dąbrowa Górnicza

2023-10-04 14:07 Tekst: Ryszard Nakonieczny, zdjęcia: Bartek Barczyk
Zagłębiowska Izba Gospodarcza 11
Autor: Bartek Barczyk 11 | Postindustrialny kontekst w odbiciu elewacji północno-wschodnie

Lustrzana blacha elewacji dosłownie i symbolicznie skłania obserwatora do samoidentyfikacji wobec obiektu, a także postindustrialnego otoczenia – o realizacji Marlena Wolnik MWArchitekci pisze Ryszard Nakonieczny [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Siedziba Zagłębiowskiej Izby Gospodarczej zaistniała w eklektycznym i skomplikowanym środowisku, na terenie Fabryki Pełnej Życia, co zdeterminowało przyjęte przez autorkę rozwiązanie oparte nie tylko na głębokim szacunku i minimalnej niezbędnej ingerencji w zastane tło, lecz przede wszystkim na formule znikania, zrealizowanej jako dosłowna i symboliczna refleksyjność w trudnym otoczeniu. Kolejnym krokiem stało się zwrócenie ku idei tymczasowości i mobilności quasi-kontenerowych form, co było wynikiem wyczucia industrialnej aury miejsca. Aby w pełni zrozumieć ten wybór, należy poznać genezę centrum, które ulokowało się pomiędzy trzema ogniwami: Kopalnią Reden, Hutą Bankową i Fabryką Wyrobów Metalowych Fitzner-Gamper, która dziś nosi nazwę Fabryki Pełnej Życia. Pamiątką po zlikwidowanej kopalni wzniesionej przez państwo pruskie po trzecim rozbiorze Polski jest kolonia. Hutę Bankową erygowano w 1840 roku już w Królestwie Polskim pozostającym pod zwierzchnictwem carskiej Rosji Romanowów. Fabryka powstała najpóźniej, w latach 70. XIX wieku. Dąbrowa Górnicza otrzymała prawa miejskie dopiero w 1916 roku z rąk władz Monarchii Habsburskiej. Te trzy ogniwa i cztery kultury obecne są dziś w śródmieściu, które rozmierzono na przecięciu dwóch głównych arterii tworzących szkielet kompozycyjny miasta. Ulica Tadeusza Kościuszki jak antyczne cardo przecina prawie prostopadle decumanus – ulice Królowej Jadwigi i Jana III Sobieskiego, kreując w środku plac niczym rzymskie forum. Rolę świątyni odgrywa tu monumentalny, socrealistyczny gmach Pałacu Kultury Zagłębia. Pierwsze próby formowania centrum pochodzą z lat międzywojennych, kiedy wzniesiono funkcjonalistyczny gmach Poczty Głównej i modernistyczne domy mieszkalne. Kolejnymi podejściami były koncepcje powojenne, funkcjonalistyczna i jej socrealistyczne następczynie, wszystkie projektowane przez autora Pałacu Kultury Zagłębia. Upadek doktryny realizmu socjalistycznego spowodował ich zaniechanie. Następne projekty oparły się na postulatach karty ateńskiej. Sztywne i monumentalne formy ustąpiły miejsca indywidualnym bryłom późnego modernizmu, swobodnie rozmieszczonym w rozległej przestrzeni publicznej z zielenią i ulicami.

Tak wykreowane centrum zdefiniowały horyzontalne i wertykalne jednostki osiedlowe oraz wolno stojące pawilony handlowo-usługowe. Wśród nich wyróżniają się trzy wieże mieszkalne z dwoma pomnikami: Bohaterów Czerwonych Sztandarów oraz Jimiego Hendrixa i Kurta Cobaina, a także Spółdzielczy Dom Handlowy Społem z ekspresyjnym dachem tarczownicowym. W 2015 roku dawna Fabryka Fitzner-Gamper została zlikwidowana. Dało to asumpt do rozszerzenia obszaru o kompleks pofabryczny, który gwarantuje dostęp do nowych przestrzeni i atrakcyjnych form ceglanych ścian z odcinkowymi arkadami, trójkątnych szczytów, dachów szedowych wspartych na wyrafinowanych konstrukcjach stalowych i żelbetowych. Już pojawiły się tu nowe kontenerowe punkty gastronomiczne, galerie w halach fabrycznych, tereny sportowe, publiczne łąki i ogrody warzywne. O każdej porze fabryka tętni dziś życiem. W 2019 roku rozstrzygnięto nawet międzynarodowy konkurs urbanistyczny na docelowe zagospodarowanie areału. Wygrała koncepcja pracowni Analog Piotra Śmierzewskiego ze Szczecina.

Spis treści Architektura 10/2023
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy, tym razem m.in.odsłonięcie instalacji Korzenie powstania. Publikujemy też kolejny felieton Balu architektek.

Już drugi rok z rzędu projekt :W CENTRUM wyznacza nowe kierunki miejskich dyskusji. Podczas publicznych spotkań, wykładów i warsztatów mieszkańcy, architekci i eksperci z wielu dziedzin uczą się od siebie. O założeniach i celach tej inicjatywy rozmawiamy z członkami i członkiniami rady programowej: Janem Chwedczukiem, Magdaleną Strużycką, Anną Cudny, Magdą Maciąg i Arturem Jerzym Filipem.

Prezentujemy recenzje książek: GRO. Ilustrowany atlas architektury Grochowa oraz Zgruzowstanie. Przeszłość i przyszłość ruin w architekturze.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: nowy budynek w miejscu Solpolu, projektu ROARK Studio, plebania Juvenes-Projekt, osiedle Dolna Górna Wilda w Poznaniu Ultra Architects, Instytut Ekspertyz Sądowych w Krakowie Atelier Tektura, Wydawnictwo Muzyczne w Warszawie AMC – Andrzej M. Chołdzyński czy wystawa Muzeum Bitwy Warszawskiej autorstwa NM architekci.

realizacje

Rozbudowa teatru to dzieło łączące przeszłość z nowoczesnością, przy tym bogate w elementy charakterystyczne dla twórczości Romualda Loeglera – o nowej realizacji pracowni architekta piszą Dariusz Herman, Zbigniew Paszkowski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Dzięki wysokiej jakości architektury i legendzie budowy U-Bootów jest to jedna z najbardziej frapujących kreacji architektonicznych Gdańska – o nowej realizacji pracowni Rayss Group pisze Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Wielką zaletą jest posadzenie roślin w obrębie dziedzińca z odpowiednim wyprzedzeniem, co dało efekt bujnej zieleni w momencie otwarcia obiektu – o nowej realizacji pracowni Heinle, Wischer und Partner Architekci pisze Małgorzata Adamowicz-Nowacka [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Lustrzana blacha elewacji dosłownie i symbolicznie skłania obserwatora do samoidentyfikacji wobec obiektu, a także postindustrialnego otoczenia – o realizacji Marlena Wolnik MWArchitekci pisze Ryszard nakonieczny [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Muszelka jest przykładem udanej, wyważonej rewitalizacji obiektu z lat 60. przeprowadzonej z szacunkiem do oryginalnej architektury oraz jej detalu – o najnowszej realizacji pracowni Amaya Architekci pisze Oskar Grąbczewski.

technika

Zastosowanie konstrukcji stalowej z zespolonymi płytami na blasze trapezowej zminimalizowało ciężar nadziemia posadowionego na stropie istniejącego zbiornika z czasów II wojny światowej – o realizacji pracowni SANAA pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

teoria i praktyka

O teoretycznej krytyce i praktycznej odwadze pisze dr Artur Jerzy Filip z Wydziału Architektury Politechniki Warszawskiej.

konteksty

Portale architektoniczne z niekończącą się paradą projektów i zdjęć obiektów zachęcają nas do kompulsywnego konsumowania wizualnych treści. 15 najpopularniejszych na świecie omawia Tomasz Malkowski.

warsztat

Obiekt został zaprojektowany w duchu low-tech, spełniając zasadę 4R – reduce, reuse, recycle, rethink. Prosta forma nawiązuje do użytkowego charakteru zabudowań gospodarczych, skupionych przede wszystkim na funkcji.

praktyka

Budownictwo zrównoważone przestało być modą, a stało się koniecznością. Architekci i inwestorzy coraz częściej potrafią pogodzić ekologię z ekonomią

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Dizajn w każdym calu – materiały wykończeniowe: okładziny ścienne, podłogowe, meblowe, farby, tapety

zawód architekt

Przez długie lata uważałem się za romantyka, ale coraz bardziej się przekonuję, że to pozytywizm jest właściwą odpowiedzią na współczesne wyzwania – mówi z rozmowie z Mają Mozgą-Górecką Jerzy Grochulski.

przeglad

Na ile to architekci oraz urbaniści będą mogli kształtować odbudowę Mariupola? Jaka rola przypadnie w tym mieszkańcom? W lipcu w Warszawskim Pawilonie Architektury ZODIAK odbyła się konferencja podczas, której zaprezentowano pierwsze koncepcje odbudowy Mariupola.

z archiwum architektury

Wyjątkowo w cyklu Z archiwum przypominamy Przegląd czasopism zagranicznych, od numeru 06/1995 do 7/1996 „Architektury-murator”. O współczesny komentarz poprosiliśmy Krzysztofa Mycielskiego.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum