Zagospodarowanie Wolnych Torów w Poznaniu

2015-11-27 10:15 Tekst: Tomasz Żylski
wolne tory w poznaniu 2
Autor: archiwum serwisu Plac przed proponowanym zakładem nauki, techniki i kultury, który mógłby powstać w dawnej hali Za kładów Naprawczych Ta boru Kolejowego. wykorzystując istniejące tory, architekci Za projektowali tu także przedłużenie szybkiego tramwaju. Rys. Materiały prasowe

Rozstrzygnięto konkurs studialny na projekt zagospodarowania 100-hektarowego terenu w centrum Poznania. Zwyciężyła pracownia Mycielski Architecture & Urbanism.

Wolne Tory to blisko 100-hektarowy pokolejowy obszar sąsiadujący z Dworcem Głównym oraz centrum handlowym Poznań City Center. Od wielu lat w stolicy Wielkopolski toczy się dyskusja na temat zagospodarowania tego rozległego fragmentu miasta. W marcu 2015 roku władze Poznania porozumiały się z PKP, organizując wspólnie dwuetapowy, międzynarodowy konkurs studialny na projekt urbanistyczny Wolnych Torów. Określenie jego warunków poprzedziły konsultacje z mieszkańcami. Architekci mieli zaproponować funkcje mieszkaniowe, biurowe i usługowe, a także tereny zieleni, sportu i rekreacji. Projektowane założenie miało być przy tym powiązane przestrzennie z dzielnicą Wilda, a siecią dróg samochodowych, pieszych i rowerowych poprzez tory z dzielnicą Łazarz. Zwycięska koncepcja zakłada m.in. ograniczenie do minimum funkcji biurowych.

Główną strukturę nowej dzielnicy stanowi ciąg wnętrz urbanistycznych wzdłuż nowej alei Króla Przemysława II, z kilkoma placami definiującymi lokalne subcentra, parkiem, skwerami i poprzecznymi ulicami. Przy czym aleja w całości dostępna jest dla tramwaju, zaś na połowie długości wyłączona z ruchu kołowego. Wzdłuż niej zaplanowano wielofunkcyjne zespoły urbanistyczne – wyjaśniają architekci. Większość terenu proponują pod zabudowę mieszkaniową. Postulują, by jej powierzchnia użytkowa wyniosła ok. 360 tys. m2 (przy kubaturze 1,8 mln m3). Dla porównania funkcje komercyjne miałyby zająć 193 tys. m2 (847 tys. m3), a usługi publiczne 39 tys. m2 (170 tys. m3). Struktura nowej dzielnicy będzie rozwinięciem struktury Wildy. Centralne założenie powstanie u zbiegu powiązań funkcjonalnych proponowanych połączeń Wildy i Łazarza. Połączenie ze strukturą Łazarza zapewnią trzy kładki pieszo-rowerowe oraz tunel dla ruchu kołowego – czytamy dalej w opisie pracy. Projekt ma zostać uwzględniony przy sporządzaniu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Projekt konkursowy: 2015

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum