Wejście od podwórza Iza Rutkowska

2021-06-24 14:25 Rozmawiała: Agata Twardoch
Podwórko im. Wszystkich Mieszkańców
Autor: fot. Maciej Landsberg/archiwum Izy Rutkowskiej 1 | Fotografia z realizacji projektu Podwórko im. Wszystkich Mieszkańców

Architekci zbytnio otaczają się profesjonalnymi makietami i technicznymi rysunkami, żeby zbliżyć się do ludzi, tak jak ja to robię – na spontanie, przebierając się na przykład za cegłę. Artystka Iza Rutkowska w rozmowie z Agatą Twardoch o współprojektowaniu polskich miast wraz z ich mieszkańcami, dawniej i w czasach pandemii [W WYDANIU CYFROWYM WIZUALIZACJE NOWYCH PROJEKTÓW IZY RUTKOWSKIEJ].

Agata Twardoch: Kim jesteś?

Iza Rutkowska: Wypracowanie tej nazwy trochę mi zajęło, ale definiuję się jako artystka, która współprojektuje przestrzenie wspólnie z użytkownikami. Używam narzędzi z pogranicza dizajnu, sztuki performatywnej i architektury. Najbliższe są mi działania w dziedzinie architektury, ale z zastosowaniem innych metod niż te wykorzystywane przez architektów. Architektura jest dla mnie narzędziem do budowania więzi społecznych; na pierwszym planie stawiam zawsze jej aspekt społeczny. Pod pretekstem projektowania przestrzeni staram się jednoczyć ludzi i tworzyć warunki, by mogli się lepiej poznać. To jest prawdziwy cel moich działań, a nie ładne podwórko. Ładne podwórko może być efektem ubocznym.

Czyli jesteś artystką od kształtowania relacji międzyludzkich?

Częściowo tak. Czuję się artystką od kształtowania przestrzeni, w których ludziom może się lepiej współżyć ze sobą. Forma tych miejsc jest dla mnie jako twórcy równie ważna, ale tworzę ją w oparciu o budowanie relacji międzyludzkich.

Jedną z Twoich najważniejszych prac, o której często wspominasz i która doskonale spełnia te założenia jest Podwórko im. Wszystkich Mieszkańców. Opowiedz, jak rozpoczął się ten proces i co spowodowało, że zajęłaś się podwórkiem na wrocławskim Przedmieściu Oławskim.

Do Wrocławia zostałam zaproszona w ramach Europejskiej Stolicy Kultury jeszcze przed działaniami głównymi, czyli w 2015 roku. Dostałam bardzo dużą swobodę, jeżeli chodzi o wybór lokalizacji i formy aktywności. Jedynie zasugerowano mi dzielnice, gdzie powinnam znaleźć lokalizację. Wiedziałam też, że moje działanie ma być częścią programu Wrocław – wejście od podwórza, którego założeniem jest to, by artyści wchodzili w interakcje z mieszkańcami. Zaproponowałam wtedy interaktywną instalację, ułatwiającą im integrację – dmuchanego i składanego z wielu elementów jeża. Poszukując miejsca zauważyłam, że mieszkańcy w ramach podwórek zazwyczaj się nie znają, mimo że mieszkają tak blisko siebie.

Spis treści Architektura 07/2021
przegląd

Recenzujemy najciekawsze nowe książki poświęcone architekturze. W tym miesiącu Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak oceniają publikację „On i ja. O architekturze i Le Corbusierze” Jerzego Sołtana, a Hanna Faryna-Paszkiewicz „Stare kolekcje – nowa architektura. O problemach modernizacji kolekcjonerskich muzeów sztuki” Anny i Artura Jasińskich.

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem kolejne dyskusje w ramach Miastoranka, uroczystość wręczenia Honorowej Nagrody SARP 2020 oraz nagroda UIA dla Piotra Lewickiego i Kazimierza Łataka.

Tym razem zaproszeni przez redakcję goście dyskutowali na temat priorytetów: jakie były, są, a jakie będą? Spotkanie z udziałem Urszuli Forczek-Brataniec, Macieja Miłobędzkiego i Zbigniewa Maćkowa poprowadziła dziennikarka Anna Dudzińska.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu Bujnowski Architekci, Projekt Praga, M.O.C. Architekci, Kuryłowicz & Associates, medusa group, RS Architektura Krajobrazu i SIM Architekci.

Jedną z moich ulubionych kreskówek był Pinky i Mózg. Serial o dwóch myszach laboratoryjnych. Mózg jest wszechwiedzącym geniuszem. Pinky natomiast jest idiotą potykającym się o własne nogi. Codziennie zadaje pytanie: Móżdżku, co będziemy robić dziś w nocy? To samo co zawsze, Pinky – odpowiadał Mózg poważnie: Opanowywać ŚWIAT! Tak właśnie widzę architektów: jesteśmy jak te myszy w klatce i codziennie, gdy ktoś nas pyta, czym się zajmujemy, odpowiadamy z powagą: Projektujemy świat – pisze Aleksander Krajewski.

kolumny studenckie

Studia architektoniczne oferuje ponad 20 uczelni w kraju. Przez najbliższy rok będziemy prezentować poszczególne wydziały w nowym cyklu: Wydziały Architektury w Polsce.

Politechnika Śląska ma status uczelni badawczej, dzięki czemu studenci mają dodatkowe możliwości uczestnictwa w projektach naukowo-badawczych – o tym, dlaczego warto studiować architekturę na Politechnice Śląskiej pisze Patryk Prychodko.

realizacje

Podwarszawskiemu Otwockowi przywrócono jedną z najbardziej charakterystycznych budowli, a doświadczenia z procesu renowacji mogą posłużyć kolejnym zabytkom unikalnego stylu świdermajer – o realizacji Grupy 5 Architekci piszą Ewa Kuryłowicz oraz Jerzy Szczepanik-Dzikowski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Rytm masywnej kolumnady komunikuje funkcję publiczną obiektu. Można się w nim doszukiwać echa reprezentacyjnej architektury międzywojnia. O realizacji pracowni BDR Architekci pisze Marcin Kwietowicz [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Budynek biurowo-hotelowy dzięki zdyscyplinowanej i lapidarnej formie oraz lokalizacji jest ważnym znakiem w przestrzeni warszawskiego Mokotowa. O realizacji JEMS Architekci pisze Jerzy S. Majewski.

technika

Wyzwaniem formalnym oraz technicznym było połączenie odtworzonej formy zabytkowego budynku z minimalistycznym betonowym cylindrem wypełniającym centralną część dziedzińca. O nowej realizacji Tadao Ando w Paryżu pisze Radosław Stach [W WYDANIU CYFROWYM WYWIAD Z TADAO ANDO ORAZ FILMY Z RÓŻNYCH ETAPÓW REALIZACJI].

konteksty

Pandemia pokazała, że możliwa jest zmiana priorytetów dotyczących funkcjonowania miast i ich przestrzeni publicznych. Przyglądając się nowym trendom i proponowanym rozwiązaniom, przedstawiamy osobistą perspektywę autora – 15 miesięcy z życia urbanisty Michała Stangla w czasach pandemicznych obostrzeń.

Architekci zbytnio otaczają się profesjonalnymi makietami i technicznymi rysunkami, żeby zbliżyć się do ludzi, tak jak ja to robię – na spontanie, przebierając się na przykład za cegłę. Artystka Iza Rutkowska w rozmowie z Agatą Twardoch o współprojektowaniu polskich miast wraz z ich mieszkańcami, dawniej i w czasach pandemii [W WYDANIU CYFROWYM WIZUALIZACJE NOWYCH PROJEKTÓW IZY RUTKOWSKIEJ].

warsztat

Kompozycja przestrzenna budynków odpowiada lokalnemu kontekstowi. Forma przesuniętych bloków jest wynikiem wypiętrzającego się układu prostopadłościennych brył Muzeum Śląskiego i siedziby NOSPR. O wyzwaniach związanych z realizacją piszą Przemo Łukasik i Łukasz Zagała [W WYDANIU CYFROWYM ROZSZERZONA WERSJA ARTYKUŁU ORAZ DODATKOWE ZDJĘCIA].

praktyka

Standardy higieniczne w toaletach i łazienkach ogólnodostępnych powinny być jak najwyższe. Jest to szczególnie ważne zwłaszcza teraz, w rzeczywistości COVID-owej [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ PRZYKŁADÓW ROZWIĄZAŃ HIGIENICZNYCH].

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.

Wszystko, co potrzebne w praktycznej, ponadczasowej i ekologicznej łazience.

zawód architekt

Bardzo wiele rzeczy na styku architektury i życia w architekturze wymaga redefinicji, m.in. te związane z klimatem. O relacjach architektury z przyrodą, i funkcjonowaniu w ramach wielkiego aparatu biznesowo-urzędniczo-technokratycznego z Maciejem Miłobędzkim rozmawia Maja Mozga-Górecka.

teoria i praktyka

Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej dr inż. arch. Alicji Maciejko z Instytutu Architektury i Urbanistyki Uniwersytetu Zielonogórskiego.

z archiwum architektury

Jak zmieniała się polska urbanistyka w latach 80.? W numerze 3/1987 „Architektury” odpowiedzi na to pytanie poszukiwała Ewa P. Porębska – wówczas redaktorka tego czasopisma. Ta publikacja sprzed ponad 30 lat to nie tylko opis rozwijających się w tamtym czasie tendencji. To także zapis czasu przełomu – zmian zachodzących w projektowaniu tkanki miejskiej, będących elementem głębszych przemian społeczno-kulturowych. To również przykład silnego wpływu na rozwój polskiej myśli urbanistycznej organizowanych wówczas konkursów. Jak zawarte w artykule tezy brzmią w roku 2021? Jak opisane zjawiska mają się do dzisiejszych wyzwań? Tą refleksją obecna redaktor naczelna „Architektury-murator” dzieli się w napisanym współcześnie komentarzu, który publikujemy razem z artykułem [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum