Co się wydarzyło
Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem kolejne dyskusje w ramach Miastoranka, uroczystość wręczenia Honorowej Nagrody SARP 2020 oraz nagroda UIA dla Piotra Lewickiego i Kazimierza Łataka.
Street Cloud: nie zapomnij!
Street Cloud to internetowa edukacyjno-animacyjna mikrotelewizja kolektywu antyRAMA, popularyzująca tematykę interdyscyplinarnej kultury miejskiej. Celem przedsięwzięcia jest zrozumienie procesów zachodzących we współczesnych miastach. W każdy wtorek i czwartek odbywają się rozmowy m.in. o początkach kariery młodych twórców, przestrzeni miejskiej, smart cities, planowaniu przestrzennym, sztuce w przestrzeni publicznej oraz zjawiskach w kulturze. Obok omówienie tematów, które zostały podjęte ostatnio w ramach cyklu Miastoranek i wnioski twórcy cyklu. (red)
Według krzywej Ebbinghausa ludzki mózg po godzinie od nauki pamięta tylko połowę przyswojonej wiedzy. Nie jesteśmy przyzwyczajeni do przetrzymywania dłużej w szufladkach naszych głów wielokrotnie złożonych informacji. Bardzo często umykają nam z pozoru mało ważne detale. Pamiętamy głównie o najważniejszych założeniach projektu – jego uwarunkowaniach technicznych, sieci instalacji czy estetyce elewacji. Z pozoru nie ma czasu na cokolwiek innego. Jednak jest znacznie więcej tematów, o których nie powinniśmy zapominać, PROJEKTUJĄC. Gdy oglądamy, czytamy, czy słuchamy, coś zawsze w naszej głowie zostaje. Przygotowaliśmy subiektywną listę takich zagadnień wraz z przykładowymi skojarzeniami.
Kolor zielony, liście O problemie braku myślenia strategicznego w kontekście projektowania i odnowy krajobrazu opowiadała w Miastoranku architektka krajobrazu Natalia Budnik. Nie wszyscy architekci odczuwają potrzebę zatrudnienia architekta krajobrazu. Najczęściej przedstawiciele tego zawodu pojawiają się na koniec procesu z zadaniem doboru przysłowiowego drzewa do wcześniej stworzonej koncepcji. Naczelnym pytaniem jest: Jeśli drzewo ma wyglądać jak kulka, to jakie powinniśmy wybrać, żeby było, jak na wizualizacji?
Kolor zachodu słońca, beton Wydawałoby się, że każdy projekt, który tworzymy, jest dla zmysłów. Zawierają się w nim zjawiska dźwiękowe, zapachowe, dotykowe oraz oczywiście wzrokowe. Aspekty wizualne tworzone są w pełni świadomie, ale czy pozostałe też? Nie. Właśnie tego dotyczyła rozmowa z kuratorką i krytyczką dizajnu Agatą Kiedrowicz. Bardzo trudno rozmawiać nam o innych zmysłach niż wzrok, bo nie mamy na nie określeń. W naszym języku jest pełno okulocentrycznych definicji. Nasze oczy chcą kontrolować wszystko. Musimy myśleć w projektowaniu o tym, że ciało człowieka zawsze powinno być głównym podmiotem. Róbmy to dla własnej „całościowej przyjemności "– podkreślała Agata Kiedrowicz.
Kolor żółty, huśtawka W Polsce coraz więcej mówi się w kontekście projektowania o grupach wykluczonych i dostosowaniu miast i budynków do ich potrzeb. To seniorzy, osoby z dysfunkcjami ruchowymi czy innymi niepełnosprawnościami. W końcu zaczynamy myśleć o wszystkich. Prawie… Bo czy oprócz placów zabaw i przedszkoli myślimy o dzieciach? Anna Martyka, architektka i naukowczyni udowadnia, że nie: Dzieci traktowane są marginalnie. Nie bez powodu mamy powiedzenie Dzieci i ryby głosu nie mają. W kwestii architektury i planowania przestrzennego najmłodsi powinni mieć możliwość wypowiedzi na tematy, które ich dotyczą. Tak się jednak nie dzieje.
*** Codziennie powinniśmy być ciekawi świata, w którym przychodzi nam projektować i w jakiś sposób go zmieniać. Zapamiętywanie przez skojarzenia to tylko proste ćwiczenie naszego mózgu i nie sprawi, że nagle staniemy się omnibusami. W ten sposób nie da się czegoś nauczyć, ale uda nam się z każdym kolejnym tematem pamiętać WIĘCEJ. Łukasz Harat