Wydział Psychologii / Warszawa
Zlokalizowany w samym sercu ochockiego kampusu Uniwersytetu Warszawskiego Wydział Psychologii ma stanowić urbanistyczne centrum ośrodka akademickiego, tworząc częściowo zadaszony plac, będący przedłużeniem holu głównego – piszą Karolina Tunajek i Jacek Wochowski z pracowni Projekt Praga [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ Z BUDOWY].
Projekt
Historia projektu sięga 2017 roku, kiedy został zorganizowany i rozstrzygnięty międzynarodowy konkurs architektoniczny na nową siedzibę Wydziału Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego. Rok później podpisaliśmy umowę na prace projektowe, a w połowie 2020 roku inwestycja otrzymała pozwolenie na budowę. Pod koniec tego samego roku uniwersytet ogłosił przetarg na generalnego wykonawcę, który wygrała firma Mostostal Warszawa. Budowa ruszyła w czerwcu 2021 roku. Udostępnienie budynku dla kadry naukowo-dydaktycznej i studentów przewidziano na rok akademicki 2024-2025.
Obiekt realizowany jest w ramach programu wieloletniego Uniwersytet Warszawski 2016-2027. To kompleksowy plan przemiany uczelni, w ramach którego przewidziano realizację szesnastu inwestycji, są to zarówno modernizacje istniejących budynków, jak i obiekty nowo wznoszone. Wydział Psychologii stanie w obrębie ulic Żwirki i Wigury, Banacha oraz Pasteura. W pobliżu usytuowane są gmachy Centrum Nowych Technologii, Centrum Nauk Biologiczno-Chemicznych, wydziałów fizyki, biologii oraz matematyki, informatyki i mechaniki.
Powstawanie projektu koordynowała specjalnie powołana jednostka uniwersytecka – Biuro Innowacji w Przestrzeni Akademickiej (BIPA), której zespół zajmował się szerokim zakresem okołoprojektowych zagadnień, takich jak analizy przedkonkursowe, wytyczne programowe i konsultacje z przyszłymi użytkownikami.
Przystępując do projektu, zdecydowaliśmy, aby dokumentacja powstała w środowisku BIM, mimo że inwestor nie oczekiwał tego standardu. Model wielobranżowy zbudowano w programie Revit. Do koordynacji i zarządzania użyto narzędzi Bimcollab, do prezentacji przestrzeni dla inwestora i inżynierów branżowych wykorzystano natomiast okulary VR, co znacznie ułatwiło współpracę. Proces budowy rozpoczęło jedno z bardziej spektakularnych rozwiązań proekologicznych – wykonanie sond gruntowych. Prace ziemne poprzedziła analiza technologii wykonania odwiertów, która miała zdecydować o kolejności robót. Ostatecznie odwierty wykonano z poziomu gotowego wykopu. Ze względu na ograniczoną powierzchnię działki, przyjęto tylko sondy pionowe umieszczone pod garażem podziemnym. Wykonano 145 odwiertów o długości 80 m. Do każdego otworu została wprowadzona sonda. Po ukończeniu prac wiertniczych i montażu instalacji sond określono rzędną ułożenia odcinków poziomych pod płytą fundamentową z uwzględnieniem wszystkich przegłębień konstrukcyjnych i instalacji podposadzkowej. Następnie wykonano płytę żelbetową, a sieć sond wyprowadzono na poziom -2 i zgrupowano w rozdzielaczach. Stamtąd przewody zbiorcze zostały poprowadzone pod stropem do pomieszczenia pomp ciepła. Przejścia sond przez płytę fundamentową zabezpieczono kołnierzami uszczelniającymi.
Budynek wydziału posadowiono na płycie fundamentowej o grubości od 80 do 100 cm, 8,5 m poniżej poziomu terenu. Uwzględniając usytuowanie obiektu względem sąsiednich inwestycji, a także, zagłębienie budynku oraz warunki gruntowo-wodne, przyjęto realizację podziemia w zabezpieczeniu ścianą szczelinową o grubości 60 cm i odkrywkową metodę wykonania wykopu. W trakcie prowadzonych robót ściany te rozparto w narożach stalowymi rozporami, a na pozostałych odcinkach zastosowano kotwy gruntowe. Ściany szczelinowe stanowią jednocześnie docelową obudowę części podziemnej, gdzie poszczególne sekcje zostały pozostawione w swojej naturalnej formie i wyeksponowane w przestrzeni garaży.