Galeria PLATO w Ostrawie

2023-01-23 13:01 Tekst: Justyna Swoszowska, Petr Šmídek, Harriet Thorpe, zdjęcia: Juliusz Sokołowski, Jakub Certowicz
galeria Plato 1
Autor: Juliusz Sokołowski 1 | Północno–zachodnia strona budynku galerii PLATO. Architekci w poszanowaniu wszystkich etapów funkcjonowania budynku nie przywrócili pierwotnej formy jego elewacji. W otwory po bramach wjazdowych wstawili obracające się ściany i tym samym uzyskali możliwość otwarcia galerii na zewnątrz

Elementy stare dopełniają się z nowymi, nie rywalizując z nimi. Te dodane we wnętrzu sprawiają wrażenie eksponatów. Schody i antresole meandrują w zabytkowej przestrzeni jak współczesne rzeźby – o projekcie pracowni Robert Konieczny KWK Promes piszą Justyna Swoszowska, Petr Šmídek, Harriet Thorpe [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Historia PLATO Ostrava

Historia rzeźni w Ostrawie wydaje się dziwnie znajoma. W latach 90. lokalne władze sprzedają zespół pod warunkiem remontu, by po dekadach odkupić zrujnowany zabytek i przeprowadzić prace własnym sumptem.

PLATO Ostrava jest pierwszą galerią sztuki współczesnej w Czechach, której działalność w całości finansują władze miasta. Powstała w 2013 roku. Początkowo jej siedzibą była nieczynna stacja benzynowa, potem dawny sklep odzieżowy, a od 2018 roku hala byłego marketu budowlanego sieci Bauhaus o powierzchni blisko 5000 m2. Placówka dysponuje tu nie tylko ogromną przestrzenią wystawienniczą, ale też biblioteką zaprojektowaną przez czeskiego artystę Jana Šerýcha, niewielkim bistro stworzonym przez kuratora Jakuba Adamca wraz z polską artystką i performerką Dominiką Olszowy oraz salą kinową autorstwa innej polskiej artystki – Zuzy Golińskiej, absolwentki Pracowni Działań Przestrzennych Mirosława Bałki na warszawskiej ASP. Mimo to od początku zakładano, że jest to jedynie miejsce tymczasowe. Docelowo na potrzeby placówki władze Ostrawy planowały przeznaczyć zabudowania zabytkowej rzeźni miejskiej znajdującej się po drugiej stronie ulicy. Historia tego obiektu sięga lat 80. XIX wieku. Wtedy to magistrat podjął decyzję o realizacji nowoczesnej ubojni w bezpiecznej odległości od centrum. O wyborze miejsca zadecydowało położenie tam targu bydła, dostęp do bieżącej wody i kolei. Na przestrzeni lat zespół wielokrotnie modernizowano i rozbudowywano, ale swoją podstawową funkcję pełnił do lat 60. XX wieku, kiedy ubojnię przeniesiono do nowego zakładu w Martinowie. Przez następne kilka dekad historyczne obiekty w dzielnicy Moravská Ostrava były wykorzystywane jako magazyny i garaże, z czasem popadły w ruinę.

W 1995 roku rzeźnię wraz z dwuhektarowym terenem wokół kupiła niemiecka sieć marketów budowlanych Bauhaus. Choć obiecała remont zabytku, nigdy go nie przeprowadziła, na jednej z działek po przeciwnej stronie ulicy postawiła jedynie wielkopowierzchniowy sklep. W międzyczasie część obiektów uległa zawaleniu, część rozebrano. Brak należytej ochrony historycznego zespołu wywoływał liczne protesty mieszkańców, włącznie z bojkotem sieci. Ostatecznie w 2013 roku firma zdecydowała o zamknięciu marketu i sprzedaży całego terenu. Władze Ostrawy kupiły go trzy lata później. Do czasów współczesnych w obrębie historycznego założenia zachowały się cztery budynki: najstarszy, z 1891 roku, który pełnił pierwotnie funkcje chłodni i kotłowni, dobudowane do niego w 1902 roku skrzydło z charakterystyczną wieżą i znajdująca się obok ubojnia świń oraz zrealizowany w latach 1926-1927 pawilon administracyjno-socjalny. Na ich przebudowę i adaptację władze Ostrawy w 2017 roku ogłosiły międzynarodowy konkurs architektoniczny. Zwyciężyła pracownia Petr Hájek Architekti z Pragi. Biuro KWK Promes Roberta Koniecznego zajęło dopiero trzecie miejsce, ale w wyniku późniejszych negocjacji z władzami miasta ostatecznie to ono podpisało kontrakt na modernizację rzeźni. Jak tłumaczy Robert Konieczny, w koncepcji została rozwinięta myśl, która przyświecała jego zespołowi przy projektowaniu przebudowy Bunkra Sztuki w Krakowie. Wtedy architekci zaproponowali otwierany dach nad podziemną częścią obiektu, w Czechach ruchome miały być fragmenty ścian. Prace budowlane rozpoczęły się w czasie szczytu pandemii wiosną 2020 roku. Granice są zamknięte, więc żeby przeprowadzić nadzory autorskie będziemy musieli bazować głównie na połączeniach on-line. Na szczęście na miejscu mamy naszych partnerów i czeskiego kolegę z zespołu, który ma za to odpowiadać. Jesteśmy detalistami, szczegóły mają dla nas ogromne znaczenie, a podobne rozwiązanie już testujemy na jednej z budów – nasz wykonawca zainstalował mnóstwo kamer, dzięki którym będziemy mieli stały podgląd na postęp i jakość prac – mówił wtedy „A-m” Robert Konieczny. Lokalnym partnerem KWK Promes było biuro MS – projekce. Nową siedzibę galerii PLATO Ostrava udostępniono zwiedzającym 22 września 2022 roku. Tomasz Żylski

Spis treści Architektura 02/2023
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. wręczenie Honorowej Nagrody SARP 2022 i medali Bene Merentibus. Publikujemy też kolejny felieton Balu architektek.

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy, tym razem m.in. premierę książki Mistrzowie Architektury 2004-2021.

Jakie tematy architektoniczne budzą dziś najgorętsze dyskusje? Czym się emocjonujemy? I dlaczego tak naprawdę warto wciąż o tym rozmawiać? W tym numerze o instalacji Bijące serce Krystyny.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu: Atelier Tektura, Marcin Kwietowicz, Medusa Group, Atelier 3, MFRMGR, BBGK Architekci, Koza Nostra Studio, 4am Architekci, Kuryłowicz & Associates.

Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze. W tym miesiącu Monika Arczyńska omawia książkę Jo Jurgi „Szałas na hałas”, a Karolina Matysiak „Białe miasto, czarne miasto. Architektura i wojna w Tel Awiwie i Jafie” Sharon Rotbard.

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy, tym razem m.in.rozstrzygnięcie konkursu o o Nagrodę Województwa Małopolskiego im. Stanisława Witkiewicza i Nagrodę Architektoniczną Województwa Wielkopolskiego.

realizacje

Elementy stare dopełniają się z nowymi, nie rywalizując z nimi. Te dodane we wnętrzu sprawiają wrażenie eksponatów. Schody i antresole meandrują w zabytkowej przestrzeni jak współczesne rzeźby – o projekcie pracowni Robert Konieczny KWK Promes piszą Justyna Swoszowska, Petr Šmídek, Harriet Thorpe [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Budynek jest ze wszech miar nowoczesny, energię pozyskuje się z paneli fotowoltaicznych i pomp ciepła, a linię produkcyjną elastycznie modyfikuje – o projekcie 77STUDIO architektury pisze Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

To miejsce przełamywania schematów i zastałych wyobrażeń. Głównym założeniem było stworzenie budynku pełnego światła i otwartej przestrzeni – o projekcie autorstwa Krzysztofa Janusa pisze Piotr Marciniak [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Projektanci przebudowali muzeum na budynek biurowy, pokazując, jak dobra współpraca na linii architekt-deweloper-miasto może służyć społeczności – pisze Wojciech Fudala o projekcie biura Maćków Pracownia Projektowa [WIĘCEJ ZDJĘĆ W WYDANIU CYFROWYM].

technika

Wyzwanie stanowiła zarówno konstrukcja dynamicznej bryły wieżowca, jak i niższych budynków zlokalizowanych między rozgałęzieniami estakady Granville – o projekcie pracowni BIG pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

teoria i praktyka

O przestrzeni publicznej słów klika dr Igi Grześkow z Katedry Architektury i Urbanistyki, Wydziału Budownictwa Architektury i Inżynierii Środowiska, na Politechnice Bydgoskiej im. Jana i Jędrzeja Śniadeckich.

konteksty

Czym jest architektura zrównoważona? Jaką rolę odgrywają w niej drewno i papier? W jaki sposób architekci, projektując, mogą pomagać uchodźcom i ofiarom katastrof? Jakie problemy w tym zakresie napotkał w Polsce? O postrzeganiu komfortu, kontekstu i dobrostanu rozmawiamy z Shigeru Banem, nagrodzonym Pritzkerem za nowatorskie podejście do materiału i niesienie pomocy humanitarnej.

warsztat

Zlokalizowany w samym sercu ochockiego kampusu Uniwersytetu Warszawskiego Wydział Psychologii ma stanowić urbanistyczne centrum ośrodka akademickiego, tworząc częściowo zadaszony plac, będący przedłużeniem holu głównego – piszą Karolina Tunajek i Jacek Wochowski z pracowni Projekt Praga [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ Z BUDOWY].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

kolumny studenckie

Prezentujemy nowy cykl artykułów z praktycznymi poradami dotyczącymi możliwości budowania kariery architekta na wymagającym rynku światowym

z archiwum architektury

Tym razem w ramach naszego cyklu przypominamy dokumenty SARP sprzed 41 lat, dotyczące strategii działania tej organizacji. Treść uchwały oraz programu działania na lata 1982-1984 komentuje obecny wiceprezes Stowarzyszenia, Jerzy Grochulski.

zawód architektka

W przyszłości chcielibyśmy się skupić na budynkach użyteczności publicznej – polubiliśmy ten ryzykowny sport, jakim są konkursy

rozmowa maćków

Te prawie 30 lat to nie jest żelazny dorobek, od którego powinniśmy teraz odcinać kupony. Rzeczy, którymi się dziś chwalimy, za 15 lat mogą być inaczej odbierane, bo przyczyniły się do tego, że z klimatem jest gorzej. Trzymam się zasady: dotychczasowe doświadczenia nas oczywiście budują, ale jest jak w piłce: jesteś tylko tak dobry, jak twój ostatni mecz – ze Zbigniewem Maćkowem rozmawia Maja Mozga-Górecka.

wzornik

Autorskie meble do salonu wiodących polskich i zagranicznych marek

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum