Sala koncertowa / Chiny

2022-02-23 13:30 Tekst: Wiktor Kowalski, opracowanie: Anna Żmijewska
Sala koncertowa - Kaplica Dźwięku w Chinach_OPEN_01
Autor: Jonathan Leijonhufvud 1 | Dzięki otwarciu w dachu sala doświetlona jest światłem naturalnym, a efekt światłocienia potęguje tajemniczy klimat

Odwrócona forma wymagała zaprojektowania potężnych fundamentów o grubości dochodzącej nawet do 2 metrów i powierzchni blisko 10 tys. m2 – o realizacji OPEN pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

Kaplica Dźwięku, położona w górskiej dolinie dwie godziny jazdy samochodem od centrum Pekinu, to monolityczna sala koncertowa, z której roztacza się widok na ruiny Wielkiego Muru Chińskiego z czasów dynastii Ming. Zaprojektowana została przez pekińską pracownię OPEN we współpracy z firmą inżynierską Arup odpowiedzialną za projekt konstrukcji oraz instalacji. Założyciele pracowni, Li Hu i Huang Wenjing, pragnęli zminimalizować wpływ obiektu na otoczenie, jednocześnie nie pozostawiając wątpliwości, że jest ona dziełem człowieka. W ten sposób powstała przypominająca skałę struktura mieszcząca półzewnętrzny amfiteatr, scenę na świeżym powietrzu, platformy widokowe i garderobę. Betonowe pasma ułożone jedno na drugim odchylają się od siebie, tworząc kształt odwróconego stożka. Kręte schody prowadzą przez budynek na platformę na dachu, z której roztacza się panoramiczny widok na dolinę. Odsłonięty beton harmonizuje z otoczeniem również dzięki dodatkowi kruszywa z lokalnych złóż – uzyskano w ten sposób ciemny odcień powierzchni betonowej. W przestrzeniach wewnętrznych akcenty z brązu w detalach takich jak poręcze i drzwi zostały użyte w celu stworzenia ciepłego kontrastu z betonem. Kiedy nie odbywają się koncerty, sala stanowi przestrzeń do kontemplacji i spotkań społeczności. Byliśmy bardzo świadomi odpowiedzialności, jaka na nas spoczywała, aby zaproponować przemyślaną strukturę, która naturalnie wpasuje się w tak wyjątkowy krajobraz. Chcieliśmy stworzyć coś innego, a co ważniejsze – coś znaczącego. Znajdujemy się teraz w czasach, kiedy pytanie o nasze relacje z naturą jako istot ludzkich jest bardziej palące niż kiedykolwiek. Czy potrafimy być na tyle pokorni, by usłyszeć, co szepcze do nas natura? Symfonia natury jest tym, czego naprawdę chcieliśmy, aby ludzie tutaj doświadczyli – opisują swój projekt architekci. Wokół obiektu panuje nieodłączna aura tajemniczości, która wciąga już w momencie zbliżania się do budynku. Wiąże się to z tym, w jaki sposób odwiedzający będą wchodzić w interakcje z przestrzenią – od miejsca indywidualnej refleksji po miejsce dużych koncertów struktura może być doświadczana na wiele różnych sposobów.

Czytaj też: Muzeum UCCA Dune w Qinhuangdao |

Li i Huang spędzili ponad 10 lat, pracując w Stanach Zjednoczonych. W swoich pracach odchodzą od tradycyjnie „wschodnich” lub „zachodnich” idei architektury, szczególnie jeśli chodzi o przestrzenie kulturowe. Ich zdaniem różnice stereotypowo przypisywane poszczególnym kulturom są wyolbrzymiane, a poprzez swoje projekty starają się pokazać, że architektura ma moc łączenia ludzi ze sobą, z naturą oraz z ich przeszłością i przyszłością.

Obiekt o powierzchni 790 m2 ma 12 m wysokości, podstawę o wymiarach 12 x 14 m i górną płytę – 24 x 36 m. Ten wyjątkowy kształt powoduje powstanie dużego momentu wywracającego, który wymagał zaprojektowania potężnych fundamentów o grubości dochodzącej miejscami do 2 m i powierzchni blisko 10 tys. m2. W krytycznych miejscach konstrukcji, w przestrzeniach pomiędzy wewnętrzną i zewnętrzną powłoką, dodano ściany-tarcze, tworząc przestrzenny system konstrukcyjny, który usztywnia i stabilizuje budynek. Ze względu na skomplikowaną geometrię praca nad projektem konstrukcji i instalacji wymagała ścisłej koordynacji w środowisku 3D. Projekt wykonawczy konstrukcji żelbetowej, mimo relatywnie niedużych rozmiarów budynku, składał się z tysiąca rysunków przedstawiających skomplikowaną geometrię betonu i prętów zbrojeniowych. Tych ostatnich wykorzystano aż 10 tys. – praktycznie każdy o unikalnym kształcie, dopasowanym do miejsca, w którym miał być zamontowany.

Spis treści Architektura 03/2022
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. wystawę na temat EU Mies Award i towarzyszącą jej dyskusję.

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu Bujnowski Architekci, Grupa Budowlana Meritum, Grupa 5 Architekci, EMA Studio, BDR Architekci i WWAA.

Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze, w tym miesiącu Aleksander Krajewski pisze o książce „Zabawy architektoniczne. Wychowanie przez budowanie” Ańy Komorowskiej, a Michał Stangel o „Architecture 2050 – a Chilean, Lebanese and Polish Perspective” [W WYDANIU CYFROWYM DO POBRANIA FRAGMENT KSIĄŻKI „ZABAWY ARCHITEKTONICZNE. WYCHOWANIE PRZEZ BUDOWANIE”].

realizacje

Projektanci zaproponowali architekturę praktyczną, uniwersalną i odważną w synchronizowaniu się ze współczesnością – o dwóch realizacjach Medusa Group piszą Agnieszka Kalinowska-Sołtys oraz Andrzej Duda.

Pozostawienie konstrukcji i ogólnego układu obiektu było bardzo rozsądną decyzją z uwagi na ograniczenie odpadów i optymalizację użycia zasobów – o realizacji Kseni Piątkowskiej pisze Monika Arczyńska.

Zaletą nowo powstałego budynku jest wpisanie w lokalny kontekst i udany dialog elewacji z otoczeniem – o realizacji ANTA Architekci pisze Katarzyna Gucałło.

wnętrza

Ekspozycja detalu pochodzącego z łódzkich budowli z XIX i XX wieku jest katalogiem motywów stanowiących o tożsamości architektonicznej miasta – o realizacji Nizio Design International pisze Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

technika

Odwrócona forma wymagała zaprojektowania potężnych fundamentów o grubości dochodzącej nawet do 2 metrów i powierzchni blisko 10 tys. m2 – o realizacji OPEN pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].

teoria i praktyka

Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej dr inż. arch. Agnieszki Labus z Katedry Urbanistyki i Planowania Przestrzennego na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej.

konteksty

Potencjał wykorzystania grzybni w architekturze jest olbrzymi i wykracza daleko poza spektrum materiałów izolacyjnych i akustycznych oraz służących do tymczasowych zastosowań – piszą badacze z Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej. Czy zatem szybko rosnące i całkowicie biodegradowalne mycelium może okazać się podstawowym budulcem dla nowej, ekologicznej architektury przyszłości?

praktyka

Dzięki zastosowaniu nowej metody wzmocnienia konstrukcji i budowie stropów w systemie upside down udało się skrócić czas realizacji oraz zredukować ilość stali potrzebnej do wzmocnienia budynku – o wyzwaniach związanych z realizacją biurowca L’UNI pisze Zbigniew Maćków [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ Z BUDOWY].

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

Nowe meble i dekoracje polskich projektantów i firm

kolumny studenckie

Studia architektoniczne oferuje ponad 20 uczelni w kraju. Przez najbliższy rok będziemy prezentować poszczególne wydziały w nowym cyklu: Wydziały Architektury w Polsce. W tym miesiącu Wydziału Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.

Program studiów został pomyślany tak, aby każdego roku próbować swoich sił na innym polu projektowym – o tym, dlaczego warto studiować architekturę na Wydziale Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, pisze ambasadorka „A-m” – Adrianna Nowakowska.

Kwestia własności wzbudza w naszym kraju silne, a często również skrajne emocje. Trudno jest powstrzymać się od posiadania prywatnej opinii na ten temat, dlatego Ogólnopolskie Spotkania Studentów Architektury OSSA 2021 Nasze od samego początku przebiegały w atmosferze żywej wymiany myśli. Prezentujemy relację z warsztatów, które odbyły się w październiku 2021 roku we Wrocławiu.

z archiwum architektury

W naszym cyklu przypominamy materiał „Polscy architekci w świecie” z „Architektury” nr 2/1981, będący podsumowaniem dyskusji, która odbyła się w paryskiej Stacji Naukowej PAN. Wzięło w niej udział grono polskich architektów, z których większość wyemigrowała do Paryża w latach 60. Podczas spotkania rozmawiano m.in. o doświadczeniach wynikających z konfrontacji polskiej szkoły architektonicznej z realiami francuskimi. O komentarz do tej archiwalnej publikacji poprosiliśmy Roberta Koniecznego – architekta, który w ostatnich latach dwukrotnie prezentował swoje projekty we Francji: z okazji przyjęcia w poczet Francuskiej Akademii Architektury we wrześniu 2019 roku, a także na wystawie Moving Architecture w Galerie d’Architecture, zainaugurowanej w listopadzie 2021 roku.

zawód architekt

Wolę zajmować się budynkami, które przywracamy do życia, recyklingiem w architekturze. To podejście bardziej ekologiczne. O realizacji Muzeum Bursztynu w Wielkim Młynie z Ksenią Piątkowską rozmawia Maja Mozga-Górecka.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum