Patrząc z perspektywy doświadczeń uzyskanych we Francji, trzeba życzyć, aby w Polsce architektom pracowało się tak spokojnie jak tu. (…) Z tutejszej perspektywy architekt miota się między różnorodnymi sprzecznościami nie mającymi nic wspólnego z jego zawodem. (…) W tym leży przyczyna, że we Francji jest 500 polskich architektów – w tym numerze przypominamy dyskusję redakcji „Architektury” z przedstawicielami Związku Architektów Polskich we Francji w 1981 roku. Archiwalną publikację komentuje Robert Konieczny, który ze swą pracownią jako pierwszy twórca z Europy Środkowo-Wschodniej zaprezentował wystawę w paryskiej Galerie d’Architecture. W przedmowie zauważa, jak – mimo dużej liczby pracujących we Francji, a pochodzących z Polski architektów – mało znana jest tam współczesna polska architektura.
Marzenie o sukcesie za granicą jest wspólne kolejnym pokoleniom architektów, jednak ostatnio coraz częściej się spełnia. Dość wspomnieć o tegorocznej shortliście EU Mies van der Rohe Award i osiągnięciach pracowni MWArchitekci i NArchitekTURA – relacja w bieżącym numerze „Architektury-murator”. Ewa P. Porębska
Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem m.in. wystawę na temat EU Mies Award i towarzyszącą jej dyskusję.
Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu Bujnowski Architekci, Grupa Budowlana Meritum, Grupa 5 Architekci, EMA Studio, BDR Architekci i WWAA.
Recenzujemy najciekawsze publikacje i nowości wydawnicze, w tym miesiącu Aleksander Krajewski pisze o książce „Zabawy architektoniczne. Wychowanie przez budowanie” Ańy Komorowskiej, a Michał Stangel o „Architecture 2050 – a Chilean, Lebanese and Polish Perspective” [W WYDANIU CYFROWYM DO POBRANIA FRAGMENT KSIĄŻKI „ZABAWY ARCHITEKTONICZNE. WYCHOWANIE PRZEZ BUDOWANIE”].
Projektanci zaproponowali architekturę praktyczną, uniwersalną i odważną w synchronizowaniu się ze współczesnością – o dwóch realizacjach Medusa Group piszą Agnieszka Kalinowska-Sołtys oraz Andrzej Duda.
Pozostawienie konstrukcji i ogólnego układu obiektu było bardzo rozsądną decyzją z uwagi na ograniczenie odpadów i optymalizację użycia zasobów – o realizacji Kseni Piątkowskiej pisze Monika Arczyńska.
Zaletą nowo powstałego budynku jest wpisanie w lokalny kontekst i udany dialog elewacji z otoczeniem – o realizacji ANTA Architekci pisze Katarzyna Gucałło.
Ekspozycja detalu pochodzącego z łódzkich budowli z XIX i XX wieku jest katalogiem motywów stanowiących o tożsamości architektonicznej miasta – o realizacji Nizio Design International pisze Jerzy S. Majewski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].
Odwrócona forma wymagała zaprojektowania potężnych fundamentów o grubości dochodzącej nawet do 2 metrów i powierzchni blisko 10 tys. m2 – o realizacji OPEN pisze Wiktor Kowalski [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA].
Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej dr inż. arch. Agnieszki Labus z Katedry Urbanistyki i Planowania Przestrzennego na Wydziale Architektury Politechniki Śląskiej.
Potencjał wykorzystania grzybni w architekturze jest olbrzymi i wykracza daleko poza spektrum materiałów izolacyjnych i akustycznych oraz służących do tymczasowych zastosowań – piszą badacze z Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej. Czy zatem szybko rosnące i całkowicie biodegradowalne mycelium może okazać się podstawowym budulcem dla nowej, ekologicznej architektury przyszłości?
Dzięki zastosowaniu nowej metody wzmocnienia konstrukcji i budowie stropów w systemie upside down udało się skrócić czas realizacji oraz zredukować ilość stali potrzebnej do wzmocnienia budynku – o wyzwaniach związanych z realizacją biurowca L’UNI pisze Zbigniew Maćków [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ Z BUDOWY].
Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów
Nowe meble i dekoracje polskich projektantów i firm
Studia architektoniczne oferuje ponad 20 uczelni w kraju. Przez najbliższy rok będziemy prezentować poszczególne wydziały w nowym cyklu: Wydziały Architektury w Polsce. W tym miesiącu Wydziału Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu.
Program studiów został pomyślany tak, aby każdego roku próbować swoich sił na innym polu projektowym – o tym, dlaczego warto studiować architekturę na Wydziale Architektury i Wzornictwa Uniwersytetu Artystycznego w Poznaniu, pisze ambasadorka „A-m” – Adrianna Nowakowska.
Kwestia własności wzbudza w naszym kraju silne, a często również skrajne emocje. Trudno jest powstrzymać się od posiadania prywatnej opinii na ten temat, dlatego Ogólnopolskie Spotkania Studentów Architektury OSSA 2021 Nasze od samego początku przebiegały w atmosferze żywej wymiany myśli. Prezentujemy relację z warsztatów, które odbyły się w październiku 2021 roku we Wrocławiu.
W naszym cyklu przypominamy materiał „Polscy architekci w świecie” z „Architektury” nr 2/1981, będący podsumowaniem dyskusji, która odbyła się w paryskiej Stacji Naukowej PAN. Wzięło w niej udział grono polskich architektów, z których większość wyemigrowała do Paryża w latach 60. Podczas spotkania rozmawiano m.in. o doświadczeniach wynikających z konfrontacji polskiej szkoły architektonicznej z realiami francuskimi. O komentarz do tej archiwalnej publikacji poprosiliśmy Roberta Koniecznego – architekta, który w ostatnich latach dwukrotnie prezentował swoje projekty we Francji: z okazji przyjęcia w poczet Francuskiej Akademii Architektury we wrześniu 2019 roku, a także na wystawie Moving Architecture w Galerie d’Architecture, zainaugurowanej w listopadzie 2021 roku.
Wolę zajmować się budynkami, które przywracamy do życia, recyklingiem w architekturze. To podejście bardziej ekologiczne. O realizacji Muzeum Bursztynu w Wielkim Młynie z Ksenią Piątkowską rozmawia Maja Mozga-Górecka.
Szukasz innych wydań ?
Sprawdź archiwum