Epidemie, klimat, energia i architektura Philippe Rahm

2021-04-28 17:03 Rozmawiała: Agnieszka Radziszewska (Laka)
Philippe Rahm
Autor: fot. Philippe Rahm architectes Philippe Rahm

Budujesz wieżę nie dlatego, że chcesz pokazać, jaki jesteś bogaty, ale dlatego, że masz możliwość to zrobić. Dziś ważne jest uświadomienie sobie, jakie rozwiązania stosowaliśmy zanim masowo zaczęliśmy wykorzystywać paliwa kopalne. Szwajcarski architekt o swojej wizji dziejów architektury oraz jej przyszłości w obliczu dzisiejszego kryzysu związanego z pandemią i globalnym ociepleniem w rozmowie z Agnieszką Radziszewską.

Zacznijmy od Pana ostatniej wystawy Historia naturalna architektury w Pawilonie Arsenału w Paryżu (w momencie przygotowywania numeru do druku, z powodu pandemicznych obostrzeń, wystawa była dostępna jedynie on-line – przyp. red.), odnoszącej się do tematu relacji między klimatem, epidemiami, energią i architekturą. Jaki istnieje między nimi związek?

Oprócz wystawy powstała też książka Historia naturalna architektury (Histoire naturelle de l’architecture. Comment le climat, les épidémies et l'énergie ont façonné la ville et les bâtiments, Pavillon de l`Arsenal 2020), będąca jednocześnie moją rozprawą doktorską. Powodem jej napisania było spostrzeżenie, że historia architektury, jaką znamy obecnie, pojmowana jest w sposób kulturowy i estetyczny. Wyjaśniana z pomocą ideologii, moralności lub religii. Ja patrzę na nią przez pryzmat wykorzystania paliw kopalnych. Życie na naszej planecie nigdy nie było łatwe, o czym w międzyczasie zapomnieliśmy. Zmieniło się to całkowicie około roku 1950 – z powodu antybiotyków, szczepionek oraz ropy i węgla, które dały ludziom więcej siły i zarazem wolności. Dzięki poprawie jakości życia epidemie przestały się rozprzestrzeniać, łatwiej było zdobyć pożywienie. Z tym wiąże się większa ilość energii, którą mogliśmy zainwestować w budowanie. To właśnie wtedy zmieniliśmy kierunek architektury na kulturowy. A tak naprawdę wiele rozwiązań architektonicznych zależy od materialnych, naturalnych właściwości otaczającego nas świata. Na przykład: dlaczego ściana jest pionowa? Bo istnieje grawitacja, krzywo zbudowana ściana zawaliłaby się. Można więc przyjąć, że projektuje ją nie tylko architekt, ale także grawitacja. Nie jest to żadna nowość, jednak mam wrażenie, że trochę o tym zapomnieliśmy. Zapomnieliśmy też po co nam architektura, dlaczego budujemy domy.

Głównym jej zadaniem jest stworzenie kieszeni powietrznej, w której można schronić się przed zimnem czy śniegiem. Witruwiusz już w I wieku p.n.e. tłumaczył, że ma nas ona zabezpieczyć przed klimatem, deszczem czy słońcem. Tworzymy kieszeń powietrzną, ponieważ chcemy chronić ogień, przy którym możemy się ogrzać. A to z kolei jest związane z faktem, że musimy podtrzymywać temperaturę naszego ciała. To właśnie punkt wyjścia do Historii naturalnej architektury. Projektowana przez nas architektura jest zatem nie tylko ideologiczna, duchowa czy kulturowa, ale także fizjologiczna i pragmatyczna. Dlaczego możemy budować drapacze chmur? Ponieważ mamy ropę, węgiel i energię, która pozwala nam wznosić wysokie konstrukcje. Dzięki wytwarzanej energii możemy produkować stal, transportować materiały budowlane czy zarządzać dźwigiem służącym do ich przenoszenia. Drapacze chmur, architektura XX wieku, powstały w wyniku pozyskiwania paliw kopalnych, które stają się niejako jednym z jej „projektantów”. W swojej pracy doktorskiej zajmuję się również zagadnieniem jedzenia i jego wpływu na to, jak budujemy. W Europie, we Francji czy w Niemczech, między pierwszą a drugą połową średniowiecza nastąpiła ogromna zmiana w architekturze. Ludzie zaczęli jeść fasolę, która dała im białko i większą siłę do budowania wyższych i bardziej złożonych struktur. Nie możemy więc traktować oddzielnie człowieka, architektury i natury. Nie można powiedzieć, że architektura to tylko ludzka wizja. W latach 1950-2010 zapomnieliśmy o tym, ale z powodu globalnego ocieplenia i pandemii COVID-19 ta refleksja powraca. Nie jesteśmy już w okresie postmodernistycznym, gdzie kulturowy, polityczny i społeczny punkt widzenia odgrywał główną rolę. Naturalna historia architektury to zatem przegląd jej dziejów, od czasów prehistorycznych do dnia dzisiejszego, książka i wystawa mówiące o tym, jak na kształt architektury wpływały nie estetyka czy polityka, ale materialność i technologa.

Spis treści Architektura 05/2021
przegląd

Relacjonujemy najciekawsze wydarzenia ostatnich miesięcy: tym razem wyniki polskiej edycji konkursu Brick Award 2021 i kolejne dyskusje w ramach Miastoranka.

Przegląd najnowszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu Bujnowski Architekci, Agata Parzentna i Michał Kucharski oraz Design Lab Group.

czytelnia

Recenzujemy najciekawsze ostatnio wydane publikacje. W tym miesiącu Michał Stangel pisze o „Mieście życzliwym” Davida Sima oraz „Street Commerce” Andresa Sevtsuka, a Piotr Lewicki i Kazimierz Łatak recenzują „Rolę światła w architekturze znaczeniowej” po redakcją Anny Marii Wierzbickiej.

realizacje

Jeśli trwałość, elastyczność i energooszczędność są najważniejszymi kryteriami współczesnej architektury biurowej, nowy warszawski wieżowiec spełnia je wszystkie. O nowej realizacji biura APA Wojciechowski piszą Łukasz Pancewicz i Grzegorz Stiasny.

W starej kamienicy zbudowano relacje nie tylko pomiędzy aktorami, widzami i przestrzenią, lecz także starą oraz nową architekturą. O realizacji Autorskiej Pracowni Architektonicznej Jerzego Gurawskiego pisze Maciej Siuda.

Inspiracją dla projektu elewacji stała się kolumnada, która miała na celu płynnie połączyć zwartą bryłę budynku szkoły z zielonym otoczeniem. O realizacji studia DEMIURG Project pisze Jerzy Grochulski.

To obiekt funkcjonalny i szlachetny. Jego autorzy odnaleźli w projekcie drogę do połączenia trudnej przeszłości z pełną wyzwań teraźniejszością – o realizacji pisze Janusz Sepioł.

konteksty

Budujesz wieżę nie dlatego, że chcesz pokazać, jaki jesteś bogaty, ale dlatego, że masz możliwość to zrobić. Dziś ważne jest uświadomienie sobie, jakie rozwiązania stosowaliśmy zanim masowo zaczęliśmy wykorzystywać paliwa kopalne. Szwajcarski architekt o swojej wizji dziejów architektury oraz jej przyszłości w obliczu dzisiejszego kryzysu związanego z pandemią i globalnym ociepleniem w rozmowie z Agnieszką Radziszewską.

Nasze biennale pod hasłem Jak będziemy żyć razem? podkreślić ma istotną rolę architekta jako przyjaznego organizatora i kustosza umowy przestrzennej – pisze Hashim Sarkis, kurator największej architektonicznej wystawy, która z powodu pandemii została przesunięta o rok. Autorzy prezentacji w Polskim Pawilonie, we współpracy z projektantami z Europy, pokażą natomiast jak istotnym elementem budowania wspólnoty w czasach narastających lokalnych i światowych kryzysów są obszary wiejskie.

z archiwum architektury

Przypominamy publikację z numeru 6/1957 poświęconą konkursowi powszechnemu SARP na typowe domki jednorodzinne. Na fali odwilży poszukiwano w nim propozycji, które miały posłużyć do opracowania projektów modelowych tanich domów z materiałów miejscowych i zastępczych dla budownictwa jednorodzinnego. Cztery proponowane typy – o powierzchni użytkowej od 45 do 100 m2 – odpowiadać miały, wedle słów organizatorów konkursu, możliwościom finansowym szerokich rzesz robotniczych. O komentarz poprosiliśmy Przema Łukasika z bytomskiego biura medusa group, autora wielu nietypowych, ikonicznych już dzisiaj domów jednorodzinnych, w tym własnego, zbudowanego na dawnym budynku kopalni Bolko Loftu (2003), podłużnego drewnianego w Żernicy (2004) i domu-instalacji origami w Toruniu (2020).

praktyka

Termomodernizacja powinna iść w parze z estetyką. Kluczowe są audyt energetyczny i dostosowany do formy profesjonalny projekt architekta – pisze Radosław Murat.

warsztat

Ponieważ budynek powstaje na terenie leżącym w dawnej delcie Wisły, każde wejście wyposażono w specjalne szyny do montażu wodoszczelnych przegród, w razie wystąpienia zagrożenia powodziowego. O wyzwaniach związanych z realizacją pisze Maria Mermer z biura JEMS Architekci.

wzornik

Biurka i stoły idealne do pracy w biurze i w domu.

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.

kolumny studenckie

Studia architektoniczne oferuje ponad 20 uczelni w kraju. Przez najbliższy rok będziemy prezentować poszczególne wydziały w nowym cyklu: Wydziały Architektury w Polsce

Studenci architektury mogą projektować obiekty użyteczności publicznej ze studentami kierunku budownictwo, inżynieria środowiska czy gospodarka przestrzenna. Uczy to nie tylko pracy w zespole, lecz również daje przedsmak tego, jak może wyglądać współpraca z branżystami nad projektem w przyszłej pracy – o tym, dlaczego warto studiować architekturę na Politechnice Łódzkiej piszą Aleksandra Ołowska i Paulina Suchenek.

zawód architekt

Jesteśmy pracownią, która ciągle szuka nowych wyzwań, żartujemy, że kolejnym projektem będzie pewnie stacja kosmiczna. O współpracy z inwestorami publicznymi, projektowaniu stacji polarnej na Antarktydzie i roli kobiet w architekturze z Ingą Rojek rozmawia Maja Mozga-Górecka.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum