Z archiwum
W naszym cyklu przypominamy stworzoną 10 lat temu Kolekcję „Architektury-murator” dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Jej powstanie komentuje Ewa P. Porębska.
W bieżącym numerze „A-m” Artur Celiński przedstawia wybór obiektów ważnych dla architektonicznej dyskusji. W takim kontekście warto przypomnieć stworzoną 10 lat temu Kolekcję „Architektury-murator” dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Z okazji przypadającego w 2014 roku 20-lecia istnienia miesięcznika zainicjowałam powstanie zbioru makiet, upamiętniającego obiekty architektoniczne, które wywarły największy wpływ na przestrzeń i myślenie o architekturze w Polsce po 1989 roku. Wyboru budynków dokonały wówczas wspólnie zespoły „Architektury-murator" i Muzeum Sztuki Nowoczesnej w wielostopniowym, długim i analitycznym procesie, bowiem do przedyskutowania był nie tylko ogromny zbiór zgłoszeń w kolejnych edycjach konkursu Życie w Architekturze, lecz także budynki nagradzane w innych ważnych konkursach – jak Nagroda Roku SARP czy wyróżnienia lokalne przyznawane przez różne media. Każda z wybranych realizacji została poddana szczegółowej analizie w aspekcie jej wpływu na historię polskiej architektury współczesnej.
Powstanie tej kolekcji było ogromną pracą kolektywną, także jeśli chodzi o realizację. Zdecydowana większość makiet została zaprojektowana (i sfinansowana) specjalnie dla celów tej wystawy przez samych architektów, zależało mi bowiem na tym, by makiety, zgodnie z przewodnią ideą kolekcji, stanowiły indywidualną, autorską ekspresję najważniejszych cech prezentowanych budowli oraz sposobu myślenia danego architekta czy zespołu – o makiecie jak o rzeźbie, modelu bądź wyrazie procesów projektowych.
Prezentowana na przełomie 2014 i 2015 roku w pawilonie Emilia (ówczesna siedziba tymczasowa muzeum) kolekcja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem publiczności, a wybór obiektów stanowił przedmiot licznych sporów i dyskusji. Dzięki talentowi Artura i Magdaleny Frankowskich (Fontarte), odpowiadających za projekt przestrzenny i grafikę wystawy, zróżnicowany zbiór budynków stworzył niezwykle sugestywną przestrzeń, rodzaj pomniejszonego miasta o zróżnicowanej architekturze.
Patrząc z perspektywy czasu, dokonany wówczas wybór budynków okazuje się trafny i wręcz oczywisty, a makiety pozostające w zbiorach MSN są dość często wypożyczane przez inne muzea i instytucje. (EPP)
PS Więcej informacji o kolekcji tutaj.