Z archiwum

2024-02-28 9:24 Tekst: Ewa P. Porębska
okładka-10/2014
Autor: fot. archiwum redakcji Okładka nrumeru 10/2014

W naszym cyklu przypominamy stworzoną 10 lat temu Kolekcję „Architektury-murator” dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Jej powstanie komentuje Ewa P. Porębska.

W bieżącym numerze „A-m” Artur Celiński przedstawia wybór obiektów ważnych dla architektonicznej dyskusji. W takim kontekście warto przypomnieć stworzoną 10 lat temu Kolekcję „Architektury-murator” dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Z okazji przypadającego w 2014 roku 20-lecia istnienia miesięcznika zainicjowałam powstanie zbioru makiet, upamiętniającego obiekty architektoniczne, które wywarły największy wpływ na przestrzeń i myślenie o architekturze w Polsce po 1989 roku. Wyboru budynków dokonały wówczas wspólnie zespoły „Architektury-murator" i­ Muzeum Sztuki Nowoczesnej w wielostopniowym, długim i analitycznym procesie, bowiem do przedyskutowania był nie tylko ogromny zbiór zgłoszeń w kolejnych edycjach konkursu Życie w Architekturze, lecz także budynki nagradzane w innych ważnych konkursach – jak Nagroda Roku SARP czy wyróżnienia lokalne przyznawane przez różne media. Każda z ­wybranych realizacji została poddana szczegółowej analizie w­ aspekcie jej wpływu na­ historię polskiej architektury współczesnej.

Powstanie tej kolekcji było ogromną pracą kolektywną, także jeśli chodzi o realizację. Zdecydowana większość makiet została zaprojektowana (i sfinansowana) specjalnie dla celów tej wystawy przez samych architektów, zależało mi bowiem na tym, by makiety, zgodnie z przewodnią ideą kolekcji, stanowiły indywidualną, autorską ekspresję najważniejszych cech prezentowanych budowli oraz sposobu myślenia danego architekta czy zespołu – o makiecie jak o rzeźbie, modelu bądź wyrazie procesów projektowych.

Prezentowana na przełomie 2014 i 2015 roku w pawilonie Emilia (ówczesna siedziba tymczasowa muzeum) kolekcja cieszyła się ogromnym zainteresowaniem publiczności, a wybór obiektów stanowił przedmiot licznych sporów i dyskusji. Dzięki talentowi Artura i Magdaleny Frankowskich (Fontarte), odpowiadających za projekt przestrzenny i grafikę wystawy, zróżnicowany zbiór budynków stworzył niezwykle sugestywną przestrzeń, rodzaj pomniejszonego miasta o zróżnicowanej architekturze.

Patrząc z perspektywy czasu, dokonany wówczas wybór budynków okazuje się trafny i wręcz oczywisty,  a makiety pozostające w zbiorach MSN są dość często wypożyczane przez inne muzea i instytucje. (EPP)

PS Więcej informacji o kolekcji tutaj.

Spis treści Architektura 03/2024
przegląd

Relacjonujemy, co się wydarzyło na tegorocznym festiwalu 4 Design Days w Katowicach, a Bal Architektek przytacza przykłady europejskich leksykonów architektek.

Piszemy o cyklu Interpretacje architektury, organizowanym przez Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział Kraków. Gościem pierwszego spotkania była Ewa P. Porębska.

Publikujemy wywiad z Ananya Singhalem, który był gościem styczniowego wykładu z serii Mistrzowie Architektury organizowanego przez katowicki oddział SARP.

Recenzujemy dwie biografie: „Danuta i Daniel Olędzcy. Architektura na miarę możliwości" oraz „Konieczny. Na styk. Prawdziwe historie o ludziach i architekturze"

W tym numerze prezentujemy m.in.: osiedle TBS w Katowicach, projektu autorstwa pracowni K3Xmore; drewniany biurowiec w Warszawie pracowni AMBIENT; biurowiec Warta Tower w Warszawie APA Wojciechowski; wieżowiec w Gdyni Grupy 5 Architekci, osiedle TBS na Sarnim Stoku w Bielsku-Białej Archistudio.

konteksty

30 lat „Architektury-murator" to 354 numery. Zakładając, że w każdym prezentowaliśmy co najmniej cztery obiekty, łatwo policzyć, że historia naszego pisma to ponad 1500 budynków. Często były to realizacje wybitne, które następnie trafiały na listę laureatów prestiżowych konkursów oraz inspirowały kolejne generacje architektów i architektek. Wiele stało się ikonami swoich czasów. Bywały oczywiście i takie, o których wszyscy szybko zapomnieliśmy. Dla mnie dziś najciekawsze są te, które sprowokowały nas do ostrej dyskusji.

realizacje

Szereg białych słupów – o charakterystycznej ażurowej konstrukcji i kielichowej formie szerokich kolistych głowic wspierających płytę rozległego dachu – stanowi o wybitnie indywidualnej tożsamości architektury dworca – o najnowszej realizacji pracowni Tremend piszą Magdalena Staniszkis, Hubert Trammer.

Dzięki rewitalizacji starej cechowni i dobudowaniu mediateki kompleks nie tylko zyskał nowe życie, lecz także stał się wizytówką miasta – o nowej realizacji Pracowni Projektowej AiM Arkadiusz Miśkiewicz pisze Justyna Swoszowska [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Przebudowany gmach mieści trzy niewielkie sale teatralne, co pozwala na elastyczne funkcjonowanie budynku, wygodne dla działalności kulturalnej – o nowej realizacji pracowni Atelier Loegler Architekci piszą Piotr Lewicki, Kazimierz Łatak.

Logotyp teatru tworzą linie papilarne palca. Nowy obiekt i jego architektura mogą symbolicznie odcisnąć znaczący ślad w życiu kulturalnym Podgórza – o nowej realizacji Mariusza Twardowskiego i Aleksandra Janickiego pisze Bartosz Haduch [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

wnętrza

To dom wrażliwych estetów zaprojektowany z artystycznym wyczuciem. Formy, struktury, kolory tworzą nieoczywistą, lecz harmonijną kompozycję – pisze Iwona Ławecka-Marczewska o nowej realizacji dobrowolska.studio i Coucou Interiors.

Ukrywanie znaczeń, symbolika schowana w przedmiotach budują ich wartość w świecie nadmiaru – mówi projektantka Magdalena Jurek.

teoria i praktyka

O tym, że można łączyć ze sobą projektowanie obiektów, nauczanie studentów architektury oraz prowadzenie badań naukowych – pisze prof. PŚ, dr. hab. inż. arch. Klaudiusz Fross, dziekan Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej.

warsztat

Dzięki rozbudowie o sąsiednią kamienicę ponad dwukrotnie powiększono przestrzeń sceny oraz dodano zapadnie sceniczne. Wprowadzone rozwiązania techniczne i inscenizacyjne wyróżniają teatr nie tylko na arenie krajowej, lecz także międzynarodowej – o realizacji pracowni WXCA pisze Monika Lemańska [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Usiądź wygodnie – ponadczasowe projekty krzeseł nie tylko do wnętrz mieszkalnych

z archiwum

W naszym cyklu przypominamy stworzoną 10 lat temu Kolekcję „Architektury-murator” dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Jej powstanie komentuje Ewa P. Porębska.

zawód architektka

Wierzę, że nikt celowo nie izoluje ludzi. Powinniśmy projektować dla każdego bez względu na to, jaki jest jego status – mówi w rozmowie z Aleksandrą Czupkiewicz Magdalena Federowicz-Boule.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum