Dom pod lasem

2024-02-28 9:28 Tekst: Iwona Ławecka-Marczewska, opracowanie: Anna Żmijewska Zdjęcia: Mood Authors
Dom pod lasem_dobrowolska.studio_Coucou Interiors_01
Autor: Mood Authors 1 | Otwarta część dzienna domu. Wysokie wnętrze optycznie obniżają drewniane belki, które nie stanowią elementu konstrukcyjnego

To dom wrażliwych estetów zaprojektowany z artystycznym wyczuciem. Formy, struktury, kolory tworzą nieoczywistą, lecz harmonijną kompozycję – pisze Iwona Ławecka-Marczewska o nowej realizacji dobrowolska.studio i Coucou Interiors.

Godzina drogi od Warszawy wystarczy, by znaleźć się w malowniczej scenerii Nadbużańskiego Parku Krajobrazowego. Bug meandruje, zza zakoli wynurzają się dzikie wyspy, na brzegach piętrzą strome skarpy. Piaszczyste wydmy sąsiadują z torfowiskami, podmokłe lasy z sosnowymi borami. Właściciele domu, wrażliwi na piękno natury, wybudowali nieduży parterowy budynek, który nie góruje nad otaczającą go przyrodą. Jest skromny, niepozorny, nieprzykuwający uwagi, z klasycznym gankiem, zbudowany w technologii drewnianej. I taki miał być. Już na etapie budowy architektka Aleksandra Dobrowolska-Grobel całość projektu funkcjonalnego dostosowała do bryły zewnętrznej. Dom ma 80 m2 powierzchni, w sam raz dla pary mieszkającej w nim z czterema psami i kotem. Podobała mi się jego skala, bo jest nietypowa. Zwykle gdy ktoś buduje dom, dokłada metrów, a w tym nie ma zbędnych przestrzeni. Właściciele to esteci, osoby o dużym wyczuciu, myślące nieszablonowo, które nie boją się przekraczać granic. W czasie pracy nad projektem odbyłam z nimi wiele inspirujących spotkań. Na początku przekazali mi różnorodne zdjęcia przedstawiające monumentalne rzeźby, wnętrza domów hiszpańskich, przytulnych rustykalnych domków drewnianych, awangardowych form przestrzennych. Po przeanalizowaniu inspiracji i stworzeniu satysfakcjonującego projektu funkcjonalnego do współpracy przy tworzeniu wnętrz zaprosiłam Annę Wójcicką-Legień. Naszym zadaniem było wydobycie esencji oraz odpowiednie zbalansowanie materiałów i form tak, by wnętrze odzwierciedlało osobowość mieszkańców i korespondowało z ich energią. Inwestorzy obdarzyli nas dużym zaufaniem, nie musiałyśmy iść na żadne kompromisy – stwierdza Aleksandra Dobrowolska-Grobel.

Lokalizacja domu miała bezpośredni wpływ na charakter wnętrz. Budynek wpisany jest w pejzaż wiejski, ale nie sielski, ugładzony, lecz wyrazisty, ujawniający siłę, zmienność i różnorodność natury. Projektując, architektki inspirowały się pięknem polskiego lasu otaczającego dom, dlatego motywem przewodnim są organiczne, nieregularne kształty. Funkcje przechodzą płynnie jedna w drugą. Zamiast kątów prostych są miękkie, opływowe formy. Zależało mi na tym, by odejść od regularności na rzecz podejścia bardziej rzeźbiarskiego, które jest mi bliskie – wyjaśnia Aleksandra Dobrowolska-Grobel. We wnętrzu znalazły wyraz także jej zainteresowania scenografią, której, gdyby nie architektura, zamierzała poświęcić się zawodowo.

Spis treści Architektura 03/2024
przegląd

Relacjonujemy, co się wydarzyło na tegorocznym festiwalu 4 Design Days w Katowicach, a Bal Architektek przytacza przykłady europejskich leksykonów architektek.

Piszemy o cyklu Interpretacje architektury, organizowanym przez Stowarzyszenie Architektów Polskich Oddział Kraków. Gościem pierwszego spotkania była Ewa P. Porębska.

Publikujemy wywiad z Ananya Singhalem, który był gościem styczniowego wykładu z serii Mistrzowie Architektury organizowanego przez katowicki oddział SARP.

Recenzujemy dwie biografie: „Danuta i Daniel Olędzcy. Architektura na miarę możliwości" oraz „Konieczny. Na styk. Prawdziwe historie o ludziach i architekturze"

W tym numerze prezentujemy m.in.: osiedle TBS w Katowicach, projektu autorstwa pracowni K3Xmore; drewniany biurowiec w Warszawie pracowni AMBIENT; biurowiec Warta Tower w Warszawie APA Wojciechowski; wieżowiec w Gdyni Grupy 5 Architekci, osiedle TBS na Sarnim Stoku w Bielsku-Białej Archistudio.

konteksty

30 lat „Architektury-murator" to 354 numery. Zakładając, że w każdym prezentowaliśmy co najmniej cztery obiekty, łatwo policzyć, że historia naszego pisma to ponad 1500 budynków. Często były to realizacje wybitne, które następnie trafiały na listę laureatów prestiżowych konkursów oraz inspirowały kolejne generacje architektów i architektek. Wiele stało się ikonami swoich czasów. Bywały oczywiście i takie, o których wszyscy szybko zapomnieliśmy. Dla mnie dziś najciekawsze są te, które sprowokowały nas do ostrej dyskusji.

realizacje

Szereg białych słupów – o charakterystycznej ażurowej konstrukcji i kielichowej formie szerokich kolistych głowic wspierających płytę rozległego dachu – stanowi o wybitnie indywidualnej tożsamości architektury dworca – o najnowszej realizacji pracowni Tremend piszą Magdalena Staniszkis, Hubert Trammer.

Dzięki rewitalizacji starej cechowni i dobudowaniu mediateki kompleks nie tylko zyskał nowe życie, lecz także stał się wizytówką miasta – o nowej realizacji Pracowni Projektowej AiM Arkadiusz Miśkiewicz pisze Justyna Swoszowska [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

Przebudowany gmach mieści trzy niewielkie sale teatralne, co pozwala na elastyczne funkcjonowanie budynku, wygodne dla działalności kulturalnej – o nowej realizacji pracowni Atelier Loegler Architekci piszą Piotr Lewicki, Kazimierz Łatak.

Logotyp teatru tworzą linie papilarne palca. Nowy obiekt i jego architektura mogą symbolicznie odcisnąć znaczący ślad w życiu kulturalnym Podgórza – o nowej realizacji Mariusza Twardowskiego i Aleksandra Janickiego pisze Bartosz Haduch [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

wnętrza

To dom wrażliwych estetów zaprojektowany z artystycznym wyczuciem. Formy, struktury, kolory tworzą nieoczywistą, lecz harmonijną kompozycję – pisze Iwona Ławecka-Marczewska o nowej realizacji dobrowolska.studio i Coucou Interiors.

Ukrywanie znaczeń, symbolika schowana w przedmiotach budują ich wartość w świecie nadmiaru – mówi projektantka Magdalena Jurek.

teoria i praktyka

O tym, że można łączyć ze sobą projektowanie obiektów, nauczanie studentów architektury oraz prowadzenie badań naukowych – pisze prof. PŚ, dr. hab. inż. arch. Klaudiusz Fross, dziekan Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej.

warsztat

Dzięki rozbudowie o sąsiednią kamienicę ponad dwukrotnie powiększono przestrzeń sceny oraz dodano zapadnie sceniczne. Wprowadzone rozwiązania techniczne i inscenizacyjne wyróżniają teatr nie tylko na arenie krajowej, lecz także międzynarodowej – o realizacji pracowni WXCA pisze Monika Lemańska [W WYDANIU CYFROWYM WIĘCEJ ZDJĘĆ].

przybornik

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów

wzornik

Usiądź wygodnie – ponadczasowe projekty krzeseł nie tylko do wnętrz mieszkalnych

z archiwum

W naszym cyklu przypominamy stworzoną 10 lat temu Kolekcję „Architektury-murator” dla Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Jej powstanie komentuje Ewa P. Porębska.

zawód architektka

Wierzę, że nikt celowo nie izoluje ludzi. Powinniśmy projektować dla każdego bez względu na to, jaki jest jego status – mówi w rozmowie z Aleksandrą Czupkiewicz Magdalena Federowicz-Boule.

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum