Z archiwum „Architektury”

2021-05-25 14:29
Z archiwum „Architektury 1/1981
Autor: Z archiwum „Architektury" 1/1981 Z archiwum „Architektury" 1/1981

W kontekście publikowanych w tym numerze nowoczesnych szkół warto przypomnieć dziś nieco zapomniane, a w latach 70. XX wieku wręcz innowacyjne, jak na polskie warunki, projekty autorstwa zespołów Jana Mrozińskiego, Piotra Matuszewskiego oraz Aleksandra Kałasy, zrealizowane na terenie warszawskiego Ursynowa Północnego. Szkoły te były elementem specjalnie opracowanego systemu „wychowania, oświaty i czasu wolnego” dla tej dzielnicy. W archiwalnym artykule „Architektury” z 1981 roku poznać możemy zarówno założenia systemu oświatowego dla dzielnicy, jak i założenia programowe czy techniczne przykładowej szkoły [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Truizmem jest konstatowanie powinności czasopism profesjonalnych polegającej na pełnieniu informacyjnej roli wobec właściwego dla zawodu obszaru aktywności. Transmisja wiedzy o nowym podejściu do rozwiązywania konkretnego problemu twórczego była niegdyś realizowana przez będący wydawnictwem Stowarzyszenia Architektów Polskich miesięcznik „Architektura”, którego misję kontynuuje obecnie „Architektura-murator”.

Widoczne od lat 50. ubiegłego stulecia niedostatki twórczego podejścia do projektowania obiektów oświatowych skutkowały powstaniem w całej Polsce szkół o tożsamym układzie funkcjonalnym i niemal identycznym wyrazie architektonicznym. Obraz taki powodowany był dodatkowo formalnym brakiem przyzwolenia dla poszukiwań projektowych schlebiających nowszym tendencjom pedagogicznym funkcjonującym już w ówczesnej Europie.

Jednym z pierwszych przejawów braku zgody na takie konserwatywne widzenie budynku szkolnego – jako prostopadłościennej bryły z dodatkiem kubatury w postaci połączonej z nim parterowym łącznikiem bryły sali sportowej – były projekty szkół przygotowane przez zespoły Jana Mrozińskiego, Piotra Matuszewskiego oraz Aleksandra Kałasy, zrealizowane na terenie warszawskiego Ursynowa Północnego. Dzięki prowadzonym pod kierunkiem prof. Marka Budzyńskiego poszukiwaniom nowej formy funkcjonalno-przestrzennej szkoły dla realizacji współczesnych koncepcji pedagogicznych projekty te były całkowicie odmienne od szkół powstających w tamtych latach w proponowanym przez nie kształcie przestrzennym. Co zdecydowanie ważniejsze, oferowały one możliwość prowadzenia zajęć w sposób, który honoruje podmiotowość ucznia i sankcjonuje jego odmienność, a dzięki temu generowały szersze możliwości rozwoju osobniczego. Być może nazywanie tych projektów rewolucyjnymi byłoby określeniem nadmiarowym, z pewnością jednak zasługują one na miano wysoce nowatorskich. Projekty te niewątpliwie odmieniły sposób widzenia budynku szkolnego przez polskich architektów i stały się silnym impulsem do przełomu w projektowaniu szkół. W tym miejscu oddać należy wartość artykułu zamieszczonego w „Architekturze” 1/1981 jako publikacji znacząco przyczyniającej się do tego przełomu.

Jerzy Grochulski

Spis treści Architektura 06/2021
przegląd

W tym miesiącu laureaci Pritzker Prize 2021, inicjatywa Bal architektek oraz Street Cloud wobec pandemii.

Pierwsze spotkanie pt. Nasz przyjaciel Demiurg, poświęcone rolom architekta we współczesnym świecie, odbyło się 20 kwietnia. Gośćmi Ewy P. Porębskiej, która poprowadziła dyskusję, byli: Dorota Sibińska z xystudio, Robert Konieczny z KWK PROMES i Szymon Wojciechowski z APA Wojciechowski Architekci.

Recenzujemy najciekawsze nowe książki poświęcone architekturze. W tym miesiącu Piotr Lewicki oraz Kazimierz Łatak oceniają publikację „Tożsamość zapisana architekturą i muzyką – Filharmonia Pomorska” pod redakcją Marty A. Urbańskiej i Marioli Grochowiny, a Grzegorz Stiasny pisze o „Archiprzewodniku z serią zachwytów” Roberta Koniecznego i Tomasza Malkowskiego. [W WYDANIU CYFROWYM DO POBRANIA JEDEN Z ROZDZIAŁÓW KSIĄŻKI „TOŻSAMOŚĆ ZAPISANA ARCHITEKTURĄ I MUZYKĄ”].

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu Draft, Lumioo, Projekt Officyna i AMP, Ostrowscy Architekci, SUD Architekt Polska, xystudio, Rysy Architekci oraz UGO Architecture.

technika

Pod względem rozwiązań technicznych na szczególną uwagę zasługuje konstrukcja półprzeźroczystej fasady oraz wielokrzywiznowego zadaszenia. O realizacji Steven Holl Architects pisze Radosław Stach [W WYDANIU CYFROWYM SZKICE AUTORSKIE ORAZ WIĘCEJ ZDJĘĆ Z REALIZACJI].

warsztat

Zapisy w planie miejscowym wymuszały stworzenie bryły nawiązującej formą do tradycyjnej zabudowy opartej na trójpodziale – podmurówka, parter i dach. Architektom udało się zaprojektować współczesną odsłonę tego klasycznego układu. O swojej najnowszej realizacji pisze Robert Konieczny.

realizacje

Jednym z najistotniejszych założeń projektu szkoły była koncepcja „otwierania architektury”, na przekór tendencjom do zamykania i kontrolowania tego typu budynków – o najnowszej realizacji pracowni Macieja Siudy, zespole szkolno-przedszkolnym na warszawskim Ursynowie, piszą Sonia Prószyńska i Grzegorz Stiasny. Przypominamy też założenia konkursu na projekt szkoły [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].

Zaproponowana przez architektów forma nie kojarzy się z instytucją hierarchiczną, lecz jest materializacją zasad otwartości i dostępności. O realizacji pracowni xystudio pisze Magdalena Pios [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].

Budynek – niewątpliwie współczesny i nowoczesny – bardziej inspiruje i otwiera przed użytkownikami możliwości, niż epatuje swoim wyrazem. O nowej realizacji pracowni Grid architekci pisze Marek Sietnicki [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].

konteksty

Wbrew początkowym obawom związanym z COVID-19 kryzys prawie ominął branżę budowlaną. Pandemia, która jest z nami już ponad rok, zaczyna implikować jednak nowe tendencje na rynku nieruchomości. O to, jaki mają one wpływ na projektowanie, pytamy przedstawicieli największych polskich biur architektonicznych.

praktyka

Sentyment do elewacji ceramicznych sprawia, że wykonuje się je dzisiaj na wielu obiektach, nie tylko tych nawiązujących do XIX-wiecznego stylu industrialnego. O cegle jako materiale elewacyjnym pisze Radosław Murat.

Nowe tapety i lampy. To właśnie one zdobią wnętrza.

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.

zawód architekt

Kiedy projektowaliśmy CAL, myśleliśmy o miejscu łatwo dostępnym, przestrzeni oddanej do dyspozycji mieszkańców, do której każdy może wejść. O projekcie Domu Kultury Krzemień, a także innych realizacjach pracowni Grid architekci z Arturem Tobołą rozmawia Maja Mozga-Górecka.

teoria i praktyka

Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej prof. dr hab. inż. arch. Magdaleny Żmudzińskiej-Nowak z Katedry Teorii, Projektowania i Historii Architektury Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej.

kolumny studenckie

Studia architektoniczne oferuje ponad 20 uczelni w kraju. Przez najbliższy rok będziemy prezentować poszczególne wydziały w nowym cyklu: Wydziały Architektury w Polsce.

Dzięki laboratoriom diagnostyczno-pomiarowym i systemowi BMS budynek Wydziału Architektury stanowi swego rodzaju obiekt badawczy, w którym studenci mają okazję doświadczać, jak funkcjonują najnowocześniejsze systemy technologiczne – o tym, dlaczego warto studiować architekturę na Politechnice Poznańskiej pisze Klaudia Grześkowiak.

Prezentujemy wyniki konkursu na projekt rewitalizacji zabytkowych piwnic Pałacu Kazimierzowskiego w Warszawie wraz z zagospodarowaniem otoczenia kampusu Uniwersytetu Warszawskiego [W WYDANIU CYFROWYM PEŁNE OPISY AUTORSKIE, DODATKOWE PLANSZE KONKURSOWE I KOMENTARZE CZŁONKÓW JURY].

8 lutego 2021 roku poznaliśmy wyniki pierwszej edycji konkursu dla studentów II roku Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej „Elektromobilność – dom albo gra z sześcianem”. Konkurs jest efektem współpracy Katedry Projektowania Architektonicznego WA PK oraz Firmy Go+EAuto [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Prezentujemy wyniki konkursu o Stypendium Twórcze SARP Oddział Kraków im. prof. Bohdana Lisowskiego. Nagrodę główną otrzymał Adrian Matuszewski z Politechniki Krakowskiej, ale jury przyznało też pięć wyróżnień [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

z archiwum architektury

W kontekście publikowanych w tym numerze nowoczesnych szkół warto przypomnieć dziś nieco zapomniane, a w latach 70. XX wieku wręcz innowacyjne, jak na polskie warunki, projekty autorstwa zespołów Jana Mrozińskiego, Piotra Matuszewskiego oraz Aleksandra Kałasy, zrealizowane na terenie warszawskiego Ursynowa Północnego. Szkoły te były elementem specjalnie opracowanego systemu „wychowania, oświaty i czasu wolnego” dla tej dzielnicy. W archiwalnym artykule „Architektury” z 1981 roku poznać możemy zarówno założenia systemu oświatowego dla dzielnicy, jak i założenia programowe czy techniczne przykładowej szkoły [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum