Ku idei otwierania architektury

2021-05-25 14:32 Opinie: Sonia Prószyńska, Grzegorz Stiasny, zdjęcia: Jakub Certowicz
Kompleks oświatowy 1
Autor: Jakub Certowicz 1 | Jedno z wielu otwarć widokowych zastosowanych w projekcie. Obszerne przeszklenie pozwala zajrzeć z jadalni do szatni, a dalej - na zewnątrz budynku, aż na pobliski zieleniec

Jednym z najistotniejszych założeń projektu szkoły była koncepcja „otwierania architektury”, na przekór tendencjom do zamykania i kontrolowania tego typu budynków – o najnowszej realizacji pracowni Macieja Siudy, zespole szkolno-przedszkolnym na warszawskim Ursynowie, piszą Sonia Prószyńska i Grzegorz Stiasny. Przypominamy też założenia konkursu na projekt szkoły [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].

Nowy standard szkół: Tomasz Żylski

Konkurs na projekt kompleksu szkolno-przedszkolnego przy ulicy Zaruby na Ursynowie Biuro Architektury i Planowania Przestrzennego m.st. Warszawy ogłosiło 30 czerwca 2017 roku. Zadaniem uczestników było zaproponowanie budynku, który na blisko 7 tys. m2 pomieściłby szkołę podstawową dla ok. 420 uczniów, przedszkole dla 200 dzieci oraz salę gimnastyczną i blok żywieniowy. Obiekt miał być zaprojektowany jako zwarta bryła sprzyjająca energooszczędności oraz zapewniająca optymalne wykorzystanie powierzchni działki. Jury obradowało pod przewodnictwem architekta Jerzego Grochulskiego. Spośród 24 prac sędziowie wyłonili 6 laureatów. Pierwszą nagrodę otrzymała Pracownia Macieja Siudy, drugą – M.O.C. Architekci z Katowic, a trzecią – Jakub Heciak z Kielc. Jury przyznało też dwa równorzędne wyróżnienia I stopnia – pracowni Staruń Wanik Architekci z Warszawy i GAB Piotr Grabowski Architekt z Poznania oraz jedno II stopnia – Pracowni Architektonicznej studio4SPACE z Krakowa. Po raz pierwszy współpracowaliśmy z dzielnicą przy organizacji konkursu architektonicznego dla szkoły. Jesteśmy w trakcie przygotowywania zarządzenia, które wskaże tryb konkursowy jako podstawowy sposób wyboru projektów budynków użyteczności publicznej – mówiła podczas ogłoszenia wyników Marlena Happach, architekt miasta. Zarządzenie weszło w życie w listopadzie 2017 roku. W międzyczasie w Biurze Architektury pojawił się pomysł na opracowanie uniwersalnych zaleceń dla nowych obiektów oświatowych. Do współpracy, oprócz Biura Edukacji i Zarządu Zieleni m.st. Warszawy, zaproszono studio WWAA, a koncepcja i program szkoły przy Zaruby były jednym z pierwszych analizowanych modeli. Szkoły, które zostały zrealizowane w Warszawie są wysoce nieustandaryzowane. Choć to placówki publiczne, różnice w kosztach budowy metra kwadratowego są zasadnicze i trudno je tłumaczyć tylko uwarunkowaniami lokalnymi – mówi „A-m" Natalia Paszkowska z WWAA. Opracowane niedawno Standardy architektoniczne i funkcjonalne dla szkół podstawowych i zespołów szkolno-przedszkolnych m.st. Warszawy obowiązują od maja tego roku. Tomasz Żylski

Czytaj też: Szkoła dobrze zaprojektowana! Nowe standardy architektoniczne dla szkół |

Spis treści Architektura 06/2021
przegląd

W tym miesiącu laureaci Pritzker Prize 2021, inicjatywa Bal architektek oraz Street Cloud wobec pandemii.

Pierwsze spotkanie pt. Nasz przyjaciel Demiurg, poświęcone rolom architekta we współczesnym świecie, odbyło się 20 kwietnia. Gośćmi Ewy P. Porębskiej, która poprowadziła dyskusję, byli: Dorota Sibińska z xystudio, Robert Konieczny z KWK PROMES i Szymon Wojciechowski z APA Wojciechowski Architekci.

Recenzujemy najciekawsze nowe książki poświęcone architekturze. W tym miesiącu Piotr Lewicki oraz Kazimierz Łatak oceniają publikację „Tożsamość zapisana architekturą i muzyką – Filharmonia Pomorska” pod redakcją Marty A. Urbańskiej i Marioli Grochowiny, a Grzegorz Stiasny pisze o „Archiprzewodniku z serią zachwytów” Roberta Koniecznego i Tomasza Malkowskiego. [W WYDANIU CYFROWYM DO POBRANIA JEDEN Z ROZDZIAŁÓW KSIĄŻKI „TOŻSAMOŚĆ ZAPISANA ARCHITEKTURĄ I MUZYKĄ”].

Przegląd najciekawszych projektów i opracowań konkursowych, w tym miesiącu Draft, Lumioo, Projekt Officyna i AMP, Ostrowscy Architekci, SUD Architekt Polska, xystudio, Rysy Architekci oraz UGO Architecture.

technika

Pod względem rozwiązań technicznych na szczególną uwagę zasługuje konstrukcja półprzeźroczystej fasady oraz wielokrzywiznowego zadaszenia. O realizacji Steven Holl Architects pisze Radosław Stach [W WYDANIU CYFROWYM SZKICE AUTORSKIE ORAZ WIĘCEJ ZDJĘĆ Z REALIZACJI].

warsztat

Zapisy w planie miejscowym wymuszały stworzenie bryły nawiązującej formą do tradycyjnej zabudowy opartej na trójpodziale – podmurówka, parter i dach. Architektom udało się zaprojektować współczesną odsłonę tego klasycznego układu. O swojej najnowszej realizacji pisze Robert Konieczny.

realizacje

Jednym z najistotniejszych założeń projektu szkoły była koncepcja „otwierania architektury”, na przekór tendencjom do zamykania i kontrolowania tego typu budynków – o najnowszej realizacji pracowni Macieja Siudy, zespole szkolno-przedszkolnym na warszawskim Ursynowie, piszą Sonia Prószyńska i Grzegorz Stiasny. Przypominamy też założenia konkursu na projekt szkoły [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].

Zaproponowana przez architektów forma nie kojarzy się z instytucją hierarchiczną, lecz jest materializacją zasad otwartości i dostępności. O realizacji pracowni xystudio pisze Magdalena Pios [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].

Budynek – niewątpliwie współczesny i nowoczesny – bardziej inspiruje i otwiera przed użytkownikami możliwości, niż epatuje swoim wyrazem. O nowej realizacji pracowni Grid architekci pisze Marek Sietnicki [W WYDANIU CYFROWYM DODATKOWE ZDJĘCIA I RYSUNKI].

konteksty

Wbrew początkowym obawom związanym z COVID-19 kryzys prawie ominął branżę budowlaną. Pandemia, która jest z nami już ponad rok, zaczyna implikować jednak nowe tendencje na rynku nieruchomości. O to, jaki mają one wpływ na projektowanie, pytamy przedstawicieli największych polskich biur architektonicznych.

praktyka

Sentyment do elewacji ceramicznych sprawia, że wykonuje się je dzisiaj na wielu obiektach, nie tylko tych nawiązujących do XIX-wiecznego stylu industrialnego. O cegle jako materiale elewacyjnym pisze Radosław Murat.

Nowe tapety i lampy. To właśnie one zdobią wnętrza.

Nowe produkty i specjalistyczne technologie dla architektów.

zawód architekt

Kiedy projektowaliśmy CAL, myśleliśmy o miejscu łatwo dostępnym, przestrzeni oddanej do dyspozycji mieszkańców, do której każdy może wejść. O projekcie Domu Kultury Krzemień, a także innych realizacjach pracowni Grid architekci z Arturem Tobołą rozmawia Maja Mozga-Górecka.

teoria i praktyka

Czym jest architektura? Jaką rolę powinna pełnić? Publikujemy esej prof. dr hab. inż. arch. Magdaleny Żmudzińskiej-Nowak z Katedry Teorii, Projektowania i Historii Architektury Wydziału Architektury Politechniki Śląskiej.

kolumny studenckie

Studia architektoniczne oferuje ponad 20 uczelni w kraju. Przez najbliższy rok będziemy prezentować poszczególne wydziały w nowym cyklu: Wydziały Architektury w Polsce.

Dzięki laboratoriom diagnostyczno-pomiarowym i systemowi BMS budynek Wydziału Architektury stanowi swego rodzaju obiekt badawczy, w którym studenci mają okazję doświadczać, jak funkcjonują najnowocześniejsze systemy technologiczne – o tym, dlaczego warto studiować architekturę na Politechnice Poznańskiej pisze Klaudia Grześkowiak.

Prezentujemy wyniki konkursu na projekt rewitalizacji zabytkowych piwnic Pałacu Kazimierzowskiego w Warszawie wraz z zagospodarowaniem otoczenia kampusu Uniwersytetu Warszawskiego [W WYDANIU CYFROWYM PEŁNE OPISY AUTORSKIE, DODATKOWE PLANSZE KONKURSOWE I KOMENTARZE CZŁONKÓW JURY].

8 lutego 2021 roku poznaliśmy wyniki pierwszej edycji konkursu dla studentów II roku Wydziału Architektury Politechniki Krakowskiej „Elektromobilność – dom albo gra z sześcianem”. Konkurs jest efektem współpracy Katedry Projektowania Architektonicznego WA PK oraz Firmy Go+EAuto [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Prezentujemy wyniki konkursu o Stypendium Twórcze SARP Oddział Kraków im. prof. Bohdana Lisowskiego. Nagrodę główną otrzymał Adrian Matuszewski z Politechniki Krakowskiej, ale jury przyznało też pięć wyróżnień [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

z archiwum architektury

W kontekście publikowanych w tym numerze nowoczesnych szkół warto przypomnieć dziś nieco zapomniane, a w latach 70. XX wieku wręcz innowacyjne, jak na polskie warunki, projekty autorstwa zespołów Jana Mrozińskiego, Piotra Matuszewskiego oraz Aleksandra Kałasy, zrealizowane na terenie warszawskiego Ursynowa Północnego. Szkoły te były elementem specjalnie opracowanego systemu „wychowania, oświaty i czasu wolnego” dla tej dzielnicy. W archiwalnym artykule „Architektury” z 1981 roku poznać możemy zarówno założenia systemu oświatowego dla dzielnicy, jak i założenia programowe czy techniczne przykładowej szkoły [TYLKO W WYDANIU CYFROWYM].

Szukasz innych wydań ?

Sprawdź archiwum